19.8.15

Kotibalettia, biitsibalettia, balettibalettia

Neljän kuukauden odotus on lopultakin päättynyt: oma baletinopettajani Marie Greve on palannut tauolta ja meikä pääsee vihdoin taas tunnille! Kahteen kuukauteen en ole astunut jalallani tanssistudioon, ja kunto on sen mukainen. Siis rapainen. Hieman jännittää paluu tangon ääreen... Arvaan jo nyt miten siinä käy: eka tunti on vielä tunnustelua, ja toka tunti kokovartalojumia. Pitää vaan olla itselleen armollinen eikä puskea tai odottaa liikoja!

En kyllä viettänyt kesää täysin laiskamatona. Viime kuun aikana innostuin jopa harrastamaan kotibalettia! Raivasin olohuoneesta tilaa, matto rullalle, puolikas peili jakkaralle, kiikkerä tuoli tangon korvikkeeksi ja ruudulle Kathryn Morganin "Classical Barre Workout" youtubesta. Ensimmäisillä kerroilla opettajan intron kera, ihan kuten tavallisella tunnilla, ja sitten ilman. Kathryn tarjoaa omalla videokanavallaan todellakin kahta versiota, ja vieläpä ilmaiseksi! Tuo "classical barre" on hyvä perustanko, ei liian mutkikas tai vaikea. Frappé-sarja oli mielestäni hieman nopea suhteessa muihin harjoituksiin, mikä selittynee Morganin New York City Ballet -taustalla. NYCB:n koulutus (School of American Ballet) ja Balanchine -tekniikka/tyyli kun vaatii erittäin nopeata jalkatyöskentelyä. Mutta kun treenaa itselleen, voi aina soveltaa. Välillä yritin Kathrynin tempoon, välillä tein puolet hitaammin. Laatu on kuitenkin tärkeämpi kuin määrä! Etenkin kun treenaa ilman opettajan korjauksia.

Kotistudio, himabaletti, tuolitanko. Ei tarvitse edes vaihtaa vaatteita.

Kotitanko ei siis korvaa oikeata balettituntia, mutta oheisharjoitteluna se voi toimia vallan hyvin. Joskus ei edes ole muita vaihtoehtoja (lomat, rahapula). Ihan aloittelijalle sitä en kuitenkaan suosittelisi. Pitäisi olla jo sen verran hyvä perustekniikka että tuntee oikeat liikkeet ja linjaukset kropassaan ja tietää milloin on parempi tehdä yksinkertaisempaa. Virheellisessä treenissä on se ikävä puoli että voi tulla todella hyväksi - tekemään väärin! Kaiken kukkuraksi lihasmuistia on paljon työlämpää korjata oikeille raiteille kuin opetella tekemään oikein heti alusta lähtien. Parhaiten kotibaletti toimii kun on useamman vuoden säännöllistä ja viimeaikaista balettituntia takana, ja kun on saanut opettajalta myös henkilökohtaisia korjauksia. Mä taisin miettiä linjauksiani vielä enemmän kuin normaalisti tunneilla! Jos olisin aloittunut kotitreenin jo kesäkuussa ja harjoitellut vähintään kolmesti viikossa, voisinkin olla tänään paljon paremmassa iskussa. No, kahdeksisen hikistä tankoa heinä-elokuussa on sekin parempi kuin ei mitään. Vielä paremmin toimisi kunnollisella tangolla. Haaveissa onkin kiinteä balettitanko omassa kodissa!

Paluu balettiin tapahtuu siis tänä iltana. Tosin en ole vieläkään päättänyt menenkö aikaisemmalle perustason (60 min) vai sitä seuraavalle keskitason (J1-2) tunnille. Omalle jatkotason tunnille en vielä uskaltaudu. J3 loppuu vasta klo 21, ja olen huomenna menossa myös aamutunnille. En usko että kroppani kestää vielä moista tanssin iloittelua! Toivottavasti mahdun tänään jommallekummalle tunnille (pt tai J1-2), kun ovat lukkarissa merkattu täyteen. Porukkaa on kuitenkin aina vaihtelevasti, ja viime kädessä se on myös opettajasta kiinni antaako luvan tulla vai ei. Manskun isoon balettisaliin onneksi mahtuu! Eniten odotan kuitenkin Marien aamutunteja. Paitsi että päivä on ihana aloittaa baletilla, niin aamuissa on aina myös väljempää. Ehtii tehdä enemmän, ja opettajalla on myös aikaa antaa vielä enemmän yksilöllisiä korjauksia. Tykkään siitä että Marie antaa huomiota kaikille, ei tarvitse olla nuori/lahjakas ja tavoitteellisesti treenaava. Vaiks on mulla kyllä tavoitteita!

Footlightin iso sali Manskun puolella.

Aamutunneilla voi haastaa itsensä tai himmailla, kukin omien kykyjensä mukaan (kunhan ei keskellä ole muitten tiellä). Taso on lukkarissa J2, mutta itse määrittäisin sen avoimeksi. Vaikeusaste ja haastavuus liikkuu joustavasti siinä alkavan keskitason ja edistyneen liikemateriaalin välissä. Tangossa voi olla hyvinkin yksinkertaisia lämmittelysarjoja (korjausten kera), mutta lopun isoissa allegroissa myös ammattilainen pääsee revittelemään. Jokaiselle jotakin. Jos joku ei ole lukenut mun aikaisempia tuntipostauksia, ja miettii millainen ope Marie on, niin voisin kuvata yhdellä sanalla: ihana. Tarkemmin: lämminhenkinen, positiivinen, kannustava, erittäin paljon korjaava, vaativa, inspiroiva, ammattilainen, kokenut, laadusta tarkka, antelias, iloinen.

Marie-Pierre Greve. Ylhäältä vasemmalta oikealle: Anna Karenina (kor. Alexei Ratmansky, Serenade (kor. George Balanchine, Marie istuu kuvassa oikealla), In the Middle Somewhat Elevated (kor. William Forsythe), The Little Mermaid (kor. John Neumeier). Sekä Anna Karenina että Pieni Merenneito olivat kantaesityksiä joissa koreografi työsti pääroolin suoraan Marieta käyttäen/yhteistyössä hänen kanssaan.

Marie Greve opettaa englanniksi, käyttäen ranskankielistä balettitermistöä. Tyyli on ranskalaista, painottaa puhdasta ja ilmaisevaa jalkatyöskentelyä (nilkan kaunis presentaatio on keskeinen) pakottamatta aukikiertoa. Port de bras on hyvin tanssillista, jopa taiteellista. Liikkeet ovat pidennettyjä, venyviä. Tenduissa jalka viedään takana enemmän ristiin kuin Vaganova-tekniikassa, mutta sivulle vietäessä Marie on hyvin tarkka siitä että linjaus noudattaa omaa aukikiertoa. Mielummin kauniisti sivuviistoon ja kantapää edellä kuin 180:n asteen väkisinvääntöä. Viides asento saa olla kolmas, kunhan polvet ovat suorassa. Tendu viidenteen tuodaan aina suoralla jalalla, ei siten että asentoa korjataan koukistamalla polvea viidennessä. Sisälähentäjät saavat tehdä tosissaan töitä. Vaikutteita on myös Balanchine-tyylistä/tekniikasta, Bournonvillestä ja varmasti myös lukuisilta opettajilta joita hänellä on ollut uransa aikana. Marie on mun opettajista varmasti tarkin mutta samalla vähiten akateemisin. Itse asiassa hän on monesti sanonut meille ettei halua nähdä "balettikoulurobotteja". Se ei kuitenkaan tarkoita että saisimme tehdä omiamme. Jos hän on näyttänyt tendu-sarjan bras bas - käsillä (käsien eka asento, alhaalla), niin kaikki tekevät samoin. Oli sitten edistyneempi harrastaja taikka ammattilainen. Mutta hän sallii ja toivoo "sävyjä". Ja pitäisi pyrkiä tanssimaan "isosti". Aina en ole ihan varma miten sävyttäisin omaa tekemistäni, mutta kokeilla saa. Eikä kukaan ole vielä tehnyt liikaa. Eipäs kun... Kerran tulkitsin todellakin överiksi, mistä hän tuli heti korjaamaan (hiljaa, lähes kuiskaten). Korjaus naurattikin meitä molempia!

Nyt pitää enää pakata kassi ja suunnistaa biitsin kautta tunnille. Enpä olisi uskonut että ankean ja kylmän keskikesän jälkeen saisi vielä nauttia bikinisäistä. Ranta ja tanssistudio - siinä mun kaksi suosikkipaikkaa! Toivon kaikille ihanaa loppukesää ja tanssillisia elämyksiä!




P.S. Marie (Marie-Pierre) Greve opettaa Tanssikeskus Footlightilla. Tunteja on keskiviikkoisin (perustasosta edistyneisiin), ja tiistai/torstai aamuisin klo 10. Tunneille voi tulla kertalipulla tai ilmoittautumalla. Syyskuun alkuun on myös mahdollista kokeilla tuntia 7 euron kokeilulipulla. Kertalippuja voi ostaa toimistosta. Tilanne 26.8.2015: Torstain aamutunti on toteutunut, tiistai aamussa ei vielä riittävästi imoittautuneita (kerta- tai korvauslipulla käyviä ei lasketa mukaan).

Huom: tämä ei ole yhteistyöpostaus Footlightin kanssa. Vaikka promoan samalla oman suosikkiopeni tunteja, en saa kirjoituksesta minkäänlaisia henkilökohtaisia etuja taikka tuntialennuksia.

12 comments:

  1. Mulla on vielä viikko balettituntiin ja 2 viikkoa ns "oman" open tunteihin. Balettikunto tuntuu kyllä todella rapautuneen tämän 3 kk kesätauon aikana, mutta ihana päästä taas balettitunnille parantamaan sitä :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo! Ekat tunnit ovat olleet ihania, vaikkakin tosi haastavia. Puhumattakaan seuraavista päivistä. Kesäkunto... :D
      Totesin jo että aloitin vähän liian vauhdilla, pitää himmailla vielä hyppyjen kanssa. Vanhat pienet krempat heräsivät saman tien eloon... Suosittelen pehmeätä laskua!

      - Johanna

      Delete
  2. Pitääkö baletissa olla notkea? Haluaisin kovasti aloittaa sen, mutta en edes saa käsiäni maahan, kun seison suorilla jaloilla..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei! Aloittaaksesi baletin harrastuksen sinun ei tarvitse olla notkea :). Notkeudesta ei ole haittaa, mutta suurin osa harjoituksista ja liikemateriaalista ei edellytä käsien ylettymistä maahan. Ei edes spagaattia tarvitse "osata". Jokainen treenaa omalla kropallaan ja edellytyksillään. Silloinkin kun jalkaa nostetaan tai heitetään korkealle, tärkeintä on liikeradan ja linjauksen puhtaus, ei korkeus. Baletissa on niin paljon muutakin kuin notkeutta korostavia liikkeitä. Nopeissa hypyissä esimerkiksi tarvitaan hyvää ponnistusvoimaa. Piruteissa koordinaatiota ja keskivartalon hallintaa (sitä kyllä tarvitaan kaikessa). Tasapainoissa notkeus ei ole oleellinen. Isoissa hypyissä (grand jeté / spagaattiin aukeava hyppy) se on toki toivottavaa, mutta notkeus ilman voimaa ei vielä riitä. Ja nämä isotkin liikkeet (arabeskit, jalkojen nostot) voi tehdä pienemmin ja siliti tyylikkäästi. Musikaalisuus, tanssillisuus ja tanssin näkyvä nautinto ovat muita asioita mihin ei tarvita erityistä notkeutta baletissa :).

      Se kun tuli sanottua, niin notkeus kyllä kehittyy treenatessa. Sitä voi myös harjoitella kotona. Baletin oheistreeniksi voi käydä venyttelytunneilla tai joogassa. Jos kroppa tuntuu erityisen jäykältä, niin kannattaa muistaa että hiljaa hyvää tulee.

      Minäkään en ole erityisen notkea. Okei, saan kädet maahan suorin jaloin, mutta en esimerkiksi saa täyttä spagaattia. Arabeskitkin ovat aika matalia. Siitä ei kuitenkaan ole ollut haittaa. :) Mutta venyttelen säännöllisesti myös kotona, jotta saan omasta venyvyydestä parhaan mahdollisen hyödyn ja ilon. Ja siitä kun aloitin, olen edistynyt hyvinkin paljon!

      Joten siitä vaan tunneille!! Ja tanssin iloa :).

      Delete
    2. Kiitos! Olinkin tänään katsomassa yhtä balettituntia ja ei siellä tarvinnut mitenkään erityisen notkea olla.. Tai no joitakin liikkeitä en kyllä pystyisi tekemään, mutta se olikin todella edistyneiden ryhmä.

      Delete
  3. Moi!
    Mietiskelin just noita eri tasoja, kun netissä melkeen kaikissa lukee täynnä. Kannattaako mieluummin mennä alkeisikn vAi jatko3, jos kokee olevansa perustasolle sopiva? Jos ostaa jaksosysteemillä, niin voiko tunnin korvata toisella jos on ollut kipeänä tms?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moi!

      Jos olet edennyt perustasolle, sinun ei kannata mennä enää alkeisiin. Paitsi jos edellisestä kerrasta on piitkä aika, tai olet toipumassa jostain vammasta ja haluat edetä hitaammin. Silloinkin suosittelisin alkeet-2 tasoa. Jos itse koet olevasi perustasolle sopiva, jatko-3 on kyllä aivan liian edistynyt taso. Liikemateriaali on huomattavasti vaativampaa, monimutkaisempaa ja tunti myös etenee nopeammin. Jos olet varma perustasolla, J1-taso on seuraava etappi :). Kannattaa myös kysyä tutulta opettajalta.

      En tiedä kaikkien koulujen käytäntöjä, mutta yleensä poissaoloja voi korvata (paitsi anytime-korteilla). Tanssikeskus Footlightilla voit korvata samanpituisella tunnilla, kunhan kyseinen tunti ei ole täyteen merkattu ja sinulla on voimassa oleva ilmoittautuminen. Tarkemmat säännöt löytyvät koulujen sivuilta - tai voit kysyä suoraan toimistosta.

      Toivottavasti löydät itsellesi sopivat tunnit :).Tanssillista syksyä!

      t. Johanna

      Delete
  4. Moikka! Kun teit 2011-vuonna postauksen siitä, kuinka jouduit lopettamaan baletti tunnin kesken nilkkakivun takia, ja epäilit että jalassasi saattaisi olla anteriorinen pinnetila. Niin en löytänyt näin nopealla katsauksella postausta jossa olisit kertonut lisää nilkastasi että onko parantunut vai jatkuiko kipu ja oliko kyseessä anteriorinen pinnetila.
    Itse olen nyt 14-vuotias ja olen tanssinut balettia kohta vuoden, ja muita tanssilajeja jo n.5 vuotta (sitä ennen telinevoimistelua kilparyhmässä). Nilkassani tuntuu täysin samallaista kipua ja samoissa liikkeissä kuin sä kuvailit. Miten pääsit kivusta eroon, ja onko mun kannattavaa hankkia kärkitossuja, että voiko ne huonontaa kipua?
    Kiitos paljon jos vastaat:) <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Jenna!

      En ole asiantuntija, mutta jos nilkka on kipeytynyt pikkuhiljaa, kyseessä voi olla rasitusvamma joka johtuu liiallisesta treenimärästä ja/tai virheellisestä liikeradasta. Oletko jatkanut kivusta huolimatta vai levännyt? Onko sinun mahdollista käydä fysioterapiassa tai urheilulääkärillä? Kipu on aina varoitusmerkki jota on hyvä ottaa vakavasti. Kärkitossujen kanssa odottaisin kunnes nilkka on kivuton. Pointe-tekniikka on vaativaa ja raskasta, ja voi hyvinkin pahentaa vaivaa.

      Oma nilkkani ei ole varsinaisesti parantanut, mutta se vaivaa enää harvoin. Joskus nilkka menee jotenkin hienoiseen virheasentoon, ja silloin se tuntuu samalta kuin mitä anteriorisen pinnetilan oireissa kuvataan. Hyvässä lykyssä se korjaantuu päivän aikana. Röntgenissä näkyi pikkuruinen poikkeama, mutta normaalisti se ei siis vaivaa.

      Suosittelen käyntiä fyssarin luona. Pääkaupunkiseudulla on useampi tanssiin erikoistununut, mutta myös kunnallisella puolella on hyviä. Muuten varoisin ärsyttämästä nilkkaa lisää.

      Tsemppiä, ja toivottavasti vaivasi paranee pian!!
      t. Johanna

      Delete
  5. Olisiko sinulla kokemusta Suomalaisen voimisteluseuran (SVS) aikuisbaletista? Ajattelin, että sijainti olisi aika hyvä, mutta onko se "oikeaa" balettia? Ihan alkeista lähden, joten periaatteessa pehmeä alku ei haittaa, kunhan olisi kunnon opetus silti, että liikkeet oppisi oikein.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei!

      Valitettavasti minulla ei ole kokemusta SVS:n aikuisbaletista. Opettajat osaavat varmasti asiansa, mutta tuntitarjonta on melko suppea... Isoissa tanssikouluissa alkeistasoja on useina päivinä, ja opetus ehkä tavoitteellisempaa. Ekana vuonna alkeet, sitten perustasot, sitten ensimmäinen jatkotaso, sen jälkeen jatko1-2, sitten keskitasot jne..

      SVS:n kuvauksen perusteella heidän tuntinsa on ihan hyvä tapa tutustua balettiin, ja yksi viikkotunti on ihan sopiva alkajaisiksi. Mutta jos haluat panostaa balettiin, niin ainakin ekan kauden jälkeen olisi hyvä tähdätä 2-3 viikkotuntiin (omalla tasolla). Ja käydä tanssikoulussa jossa on laaja balettituntien
      tarjonta :).

      Tanssillisin terveisin,
      Johanna

      Delete
    2. Kiitos vastauksesta! :) Olen tässä sittemmin pohdiskellut myös Tanssiopistoa tai Lumoavan tanssin keskuksen Silvia Vergesin tuntia, mutta se olisi Ruoholahdessa Skillz Gymillä ja minulle miljöö merkitsee jotain, pidän intiimistä ja saatan ahdistua ja eksyä isoissa halleissa - oletkohan tuolla käynyt?
      Aloitin totta puhuen baletin jo syksyllä eri paikkakunnalla ja ilmoittauduin nyt yhden opiston jo syksyllä alkaneelle kurssille, mutta haluaisin sen lisäksi käydä ihan alkeista lähtevällä tunnilla. :)

      Delete