16.6.12

Fiilareissa


Eilisen baletin jälkeen muuan ystäväni kirjoitti facebook-seinälleni seuraavaa: ".. Johanna, jos sä et tänä iltana kirjoita siitä tunnin tunnelmasta blogiin, mun pitää aloittaa oma :)) ". Sitä ennen hän oli ehtinyt kommentoida miten keskittyneesti me kuusi teimme, ja miten otettu opettajakin oli. Harvemmin on kuulemma tullut niin paljon kehuja. Ystäväni oli ihan fiilareissa. Ja minä sekä hieman huvittunut että hämmentynyt. Olinko missanut jotain? Miksi mun fiilikset samasta tunnista olivat niin erilaiset?

Olin kyllä kuullut samaiset kehut, mutta en osannut arvata mistä ne tuli tai kenelle ne oli osoitettu. Ehkä tehtiin ryhmänä ihan hyvin, ja luultavasti yksi tai useampi tytöistä teki jotain erityisen kauniisti. Sekin on tärkeätä. Baletti ei ole yksilölaji, vaan tunnilla tanssitaan yhdessä, corps de balletina. Meidän opettaja kehuukin useammin yleisesti kuin yksilöllisesti. Olen aika monet kerrat tehnyt ryhmän mukana, ja mennyt reippaasti alta lipan, luovuttanutkin - ja silti opettaja on sanonut "hyvä / hienoa / parempi".. Silloin en voi olettaa että nyt minä onnistuin, mutta on kiva tietää että ryhmänä ei oltu surkeita! Sen sijan, jos mulla on suht varma tuntuma että onnistuin edes jossain (etenkin vaikeissa kohdissa), ja että tsemppasin tosissani - niin siinä on palkintoa (lue: tanssin iloa) tarpeeksi. Kehujen kera tai ilman.

Mutta kehut eivät olleet tällä tunnilla se juttu. Ystäväni oli nauttinut myös keskittyneestä tunnelmasta, siitä hartaudesta joka syntyy kun jokainen tanssija on sataprosenttisen läsnä. Omalta osaltani voin sanoa että olin kyllä keskittynyt, mutta pääosin teknisiin haasteisiin. Keskellä tehtiin paljon piruetteja. Viidennestä ensin plié, passé retiré ja tasapaino, sitten piruetti, toisto, uudestaan tasapaino ja kolme nopeata perättäistä, aksentti alas. Hitaat meni tosi hyvin, mutta ne kaksi viimeistä nopsaa ei sitten millään. Asento karkaa eikä tukijalka ehdi suoristua välissä. Lopulta sain tehty jotain sinnepäin kun pidin passé retirén vain coud de pieds korkeudella. Hmm.. jotain edistystä kuitenkin! Tehtiin myös diagonaalissa arabeski piruetteja, niitä jossa jokaisen väliin tulee plié. Ensin alle kaksi piqué en dehors pirtsaa, ja siitä suoraan plié ja arabeski piruetti. Kaksi kertaa. Oli aika epätoivoista menoa, en pysynyt akselin päällä enkä päässyt kahta kertaa ympäri. Vasta kun tein erikseen ja ilman musiikkia, onnistuin joten kuten. Tajusin että pitää luottaa siihen että vauhti vie ympäri ja antaa piruetin vaan liukua loppuun asti. Kappas vain.. taas tapahtui pientä edistystä! Miksi en iloinut tästä eilen?

No, koska minulla on tapana ajatella (tunnilla) liikaa, ja märehtiä omia puutteitani kyllästymiseen asti! "Liian vanha, vääränlainen balettiin, ei taipuisa/venyvä, ei irtonainen, riittämätön aukikierto, plié vois olla parempikin, jalat korkeammat, jne.." Isossa määrin se auttaa minua tekemään lisää töitä, jotta löytäisin mun kropalle ja valmiuksille mahdollisimman puhtaan ja kauniin tavan tanssia. Mutta välillä se myös lannistaa. Jos lähtökohtaisesti uskoo olevansa riittämätön, niin mistä löytyy sitä luottamusta että taitoa ja potentiaalia kuitenkin on? Opettaja voi auttaa avaamaan silmät, mutta ei pidä nojautua vain kehuihin. Ei openkaan silmä ja huomio ehdi joka hetkellä joka paikkaan. Sen sijan on hyvä muistaa mistä on aloittanut ja mihin on jo päässyt, ja että on sitä ennenkin oppinut ja edistynyt.

Ja ennen kaikkea: niin kauan kun nauttii siitä kaikesta, asiat ovat just niin hyvin kuin pitää ollakin. Kivaa ei tarvitse olla koko ajan, baletti on oikeasti vaikeata ja ajoittaiset turhautumiset kuuluvat nekin asiaan. Mutta kun liikkeet ja puutteet on puhki-analysoitu, on parasta päästää se sisäinen balleriina irti ja vaan heittäytyä mukaan! Tämän muistan nimittäin myös eiliseltä tunnilta: kun teimme adagiota, potkin vihdoin sisäisen kriitikkoni pihalle ja antauduin musiikin vietäväksi. Hetken aikaa olin ihan fiilareissa. Taisin sittenkin olla samalla tunnilla kuin ystäväni!


Ylläoleva kuva: Tanssijat Lucien Postlewaite and Carla Korbes, kuvaaja tuntematon. Lähde: Pinterest.

5 comments:

  1. KIITOS

    Ja tosiaan Johanna aloinkin sitten kirjoittaa, koska sisäinen kuumotus oli vahva. Eilinen iltatunti oli minusta todella erityinen ja yllättävä, mutta samalla kokosi yhteen joitain balettituntien erikoislaatuisia hetkiä. Tanssi toki on maagista ylipäätään, siinä on aina jotain ekstraa, jotain joka ilmestyy kaiken sen tekemisen ylle. Mutta myös tunneissa itsessään on oma magiikkansa.

    Hartaus, keskittyneisyys, läsnäolo kuten sanot, Johanna. Tällä kertaa se oli jotenkin tiiviimpää, suurempaa, koskettavampaa. Aivan poikkeuksellista. Nöyryys. Sen tunsin myös vahvasti kaikissa meissä kuudessa. Nöyryys ja rakkaus baletin perinnettä kohtaan, opettajaa kohtaan. Intohimo, joka on pidätettyä, mutta ainakin salissa tuntuvaa ja käsinkosketeltavaa. Hiljaisuus. Hiljainen yhteys kaikkien kesken tanssin kautta, saman harjoituksen sisäistämisen kautta. Mahtavaa!

    Tunti alkoi rauhassa, Gabriellan (opettajan) vahvalla läsnäololla ja kasvoi sinfoniaksi - ainakin sisäisesti.

    Ehkä myös estetiikalla oli oma roolinsa. Kuuden naisen ryhmä asettui tangon jälkeen tasapainoiseen kuvioon salin keskelle. Harmonia. Palapeli, jossa jokaisella on paikkansa täytettävänä. Ja se suloinen kurinalaisuus, joka on ilo! Ei siis ryppyotsaisuutta tai kireyttä tai stressiä. Olin aivan haltioissani. Gabriellan into näin pienen ryhmän kanssa oli myös ilahduttavaa.

    Ryhmäkehut oli tällä kertaa todellisia ja varmaan ihan ansaittuja. Ehkä kuulin Gabriellankin äänestä ihmetystä siitä, että mitä hän voisi tarkentaa kiitoksissa. Mistä voisi sanoa. Tai mitä korjata. Hänhän vain hoki joka harjoituksen jälkeen napakasti:"Hyvä! Hyvä! Hyvä!" ..ja tarkoitti sitä. Meidän tuntilaisten työ oli niin antautunutta. Onnistuminen on toinen asia ja liittyy monella ehkä omiin tavoitteisiin, joista ulkopuolinen ei tiedä välttämättä mitään.

    Ja juuri tällä tunnilla, jolloin ensimmäistä kertaa ehdin ihailla Johannan liikeratoja ja antaumusta..( edes vähän!), niin Johanna tulee tokaisemaan, että hänessä on jotain pielessä. Mietin mitä houretta tämä nyt on? Oikeasti ajattelin, että Johanna pilailee. Esimerkkinä tangosta Gabriellan vaatima uudelleenyritys développé plié devant, cambré derrière..tajusin, että Johannassa on tapahtunut joku muutos. Nyt oli mahdollista.
    se minkä Gabriella vaati nähdä: kun päästät hengityksen vapaaksi ja annat rintakehän avautua pienessä taaksetaivutuksessa, jalka lennähtää ylös. Tasapaino. Siis ei voimaa. Asento löytyy ja se on kaunis. Ei tekniikkaa niinkään, vaan rentoutuminen siihen mikä tapahtuu jo vuosien harjoittelun jälkeen!

    Ehkä itse voin oppia jotain tästä Johannan blogista ja ottaa sisäisen kriitikon käyttöön! Minulla ei sellaista tanssissa juuri ole..olen miltei aina onnellinen ja pidän keskittymisestä ja haasteista mikä lopputulos sitten onkin! Toki koen suurta riemua, kun huomaan kehitystä tai koen satunnaisia huippuhetkiä.

    Olimme siis samalla tunnilla Johanna ja hauska onkin lukea miten erilaisia maailmoja samaan saliin mahtuu!

    Vuoden työ sai kesäkuisena iltana kauniin päätepisteen, omalaatuisen performanssin, palkinnon omassa hiljaisuudessaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anne, kiitos kun jaoit oman kokemuksesi!

      Ehkä voisin ottaa oppia sinusta ja heittäytyä enemmän tanssin vietäväksi.. Tai sitten mun sisäisen kriitikon pitää vaan oppia tanssimaan yhdessä mun sisäisen balleriinan kanssa - siinä sitä oliskin oikea pas de deux! :D

      Kirjoitit että olet miltei aina onnellinen, ja että pidät keskittymisesta ja haasteista - oli lopputulos sitten mikä tahansa. Se on kieltämättä ihailtava tapa suhtautua tanssin harrastamiseen.

      Mulle tanssi on pitkälti elämäntapa. Välillä se on arkista aherrusta, ja välillä se nostaa arjen yläpuolelle. Oli miten oli, en vois enkä haluais kuvitella elämää ilman tanssia.

      Ihmettelit mun kysymystä tunnilla, ja ihan aiheesta.. Aika ajoin tulee hetkiä tai kausia jolloin olen tanssin kanssa vähän pihalla, enkä osaa arvioida omaa tekemistäni. Yleensä silloin on tapahtumassa jotain muutosta, suuntaan tai toiseen. Nyt olen vähän epävarma siitä mihin olen menossa, ja mitä mun oikeastaan pitäis tehdä.. Toivon että Gabriella voisi auttaa siinä, hän on kuitenkin opettanut minua jo neljättä vuotta. Mutta oli hienoa lukea että sinä näit jotain kaunista siinä missä itse näin vain hyvän korjauksen!

      Nähdään Anne taas tunneilla - ihanaa tanssia yhdessä! :)

      Delete
  2. Johanna,

    Mielenkiintoista mitä sanot tuosta pas de deux'stä! Se samainen pas de deux on varmasti kaikilla meillä käynnissä tanssitunneilla. Esityksissä sitten pääsee ainakin parhaassa tapauksessa balleriina esiin ja kriitikko jää pois.

    Tunnen, että ammattilaisistenkin keskuudessa piilee tässä se ratkaiseva ero: Jotkut tanssivat sydämestään ja jotkut huolehtivat teknisestä puhtaudesta. Jos tulee näyttämölle kriitikon kanssa, se välittyy katsojillekin. Muistatkin varmaan, kun joskus tartuin siihen Gelsey Kirklandin videoklippiin, kun se oli minusta niin voimakkaasti hänen sisäisen kriitikkonsa ohjaamaa tanssia. Puhdasta ja kylmää. Tekniikkaa arvioivaa ja itsetyytyväistä.

    Mitä sinuun tulee, tunsinkin, että jotain oli rentoutunut ja balleriina pääsi esiin. Ja voilà! Kaikki olikin kohdallaan! Ilman sitä liian tuimaa kriitikkoa tosiaan voisit ottaa kaiken tekemäsi työn käyttöön palvelemaan itseäsi. Hmm..olisko kevään esityksillä ja niihin valmistautumisella tähän uuteen tulemiseen jotain osuutta?

    Oma suhtautumiseni tanssiin on luontevasti positiivinen - ainakin kun tunti on hyvän opettajan hyppysissä! Ehken tässä yhteydessä kerrokaan siitä mitä tapahtuu sisälläni silloin, kun koen opettajan latistavan sen balleriinani! Sellaisia opettajia minulla ei nyt onneksi olekaan!

    Kiitos sinullekin läheisestä tankotoveruudesta, blogistasi ja yhteishengen ylläpidosta!! (Hah-hah-haa…tankotoveruus! Miltä mahtaa kuulostaa ulkopuolisen korvaan?)

    Anne

    ReplyDelete
  3. Ystäväsi on täysin oikeassa. Liika itsekritiikki tappaa tanssin. Tanssi on taidetta eikä pelkkää teknistä suorittamista. Mietihän, mitä itse sanoit tämän vuoden Gloria Grand Prix'n voittajasta. Täydellinen kaikin puolin, ansainnut ehdottomasti palkintonsa, mutta.. Täydellisyyttä ihailee hetken, mutta lopulta se jättää kylmäksi. Loppujen lopuksi sitä on melko tylsää katsoa. Nimenomaan pienet virheet ja puutteet tekevät jokaisesta persoonallisen. Kiehtovin tanssija on harvoin se teknisesti puhtain, vaan hänellä on karismaa ja persoonallinen tyyli, jonka avulla hän kääntää heikkoutensa vahvuuksiksi tai jopa tavaramerkikseen. Tuskinpa kukaan meistä tempautuu irti todellisuudesta pelkästään katsoessa tanssijan heittävän jalkaa korvaan tehden samalla täydellisen oikea-aikaisen ja tyylikkään port de brasin ja elehtien juuri niin kuin Carmenin oletetaan elehtivän. Ainakin minua pelkkä ajatuskin haukotuttaa.

    Ja täydellinen tekniikka on illuusio; se täydellisinkin tanssija haaveilee jonkun toisen pirueteista, ilmavista hypyistä tai ilmaisukyvystä. Sinä olet aikuinen, kypsä nainen,etkä epävarma teinityttö, joten anna palaa, ole rohkeasti oma itsesi ja ensi kerralla, kun teet arabeski pirtsoja (tai mitään muutakaan, mikä ei ole vahvuutesi), niin meni miten meni, vedä ne tyylillä ja ole ylpeä itsestäsi ja osaamisestasi!

    ReplyDelete
  4. Ihan oikeassa olette, ja mikäli kuitenkaan ei enää haaveilla ammattitanssijan urasta, miksi jäkittää, asenne on tärkein. Ei kukaan näe (tai siis muutamaa täydellisyyttä ihannoivaa lukuunottamatta) oliko ojennus vai aukikierto täydellinen, mutta asenne ja tanssin ilo kannattelee - ei pelkästään tanssitunnilla vaan elämässä yleensäkin. Ballerinat rules!!

    ReplyDelete