5.4.13

Tuumasta toimeen

Oli se vaan pakko todeta. On yksi asia viettää "sapattivuotta" ja tanssia kaikki päivät, ja ihan toinen asia olla päivät töissä ja tanssia kaikki illat. Vaikka rakastan tanssimista ja balettituntejani yli kaiken, niin olen alkanut väsyä jokapäiväiseen pyöritykseen: herätys klo 8.00, töissä klo 10.00-18.00, baletissa klo 18.30/19.30 - 21.00, kotona klo 22, ja nukkumaan ennen kahtatoista. Ainoa vapaa arki-ilta on ollut torstaina, ja silloin pestään pyykkiä ja ihmetellään kuinka aika hurahtaa niin nopeasti ohi. "Time flies when you're having fun!" Totta sekin, ja nautin ihan oikeasti joka treenistä - mutta kaipaan muutakin.  Etenkin nyt, kun kevät puskee päälle ja illat ovat yhä valoisampia. En halua kadottaa tanssin ilon jonnekin kiireiden keskelle. On siis aika tehdä jotain toisin.

"Less is more" on mun ratkaisu. Tällä hetkellä balettia on viitenä päivänä viikossa, yhteensä noin kahdeksan tuntia plus näytösharkat vielä siihen päälle. Uusi lukkari voisi näyttää tältä:

Ma: vapaa, etenkin jos sunnuntaina on näytösharkat tunnin jälkeen
Ti: sama setti kuin ennenkin, eli niin paljon M-P:n tunteja kuin ehdin ja kykenen  :)
Ke: vapaa JOS seuraavana päivänä pääsisi aamutunnille
To: mahdollisesti uusi aamutunti - katso alla lisää
Pe: G:n jatko-3 ja pointe
La: vapaa edelleen (ellei ole harkkoja)
Su: tunti pysyy

Hmm... Mun "less is more" taitaa olla aika suhteellinen käsite. Kuinka monen mielestä kuusi tuntia neljänä päivänä on vähän? Mutta parannus on selvä: kolme vapaata arki-iltaa tehdä kaikkea sitä mitä nyt en ehdi. Ja kuitenkin saan tanssia aika paljon! Luulen että mun kroppa tykkää myös jos panostan enemmän laatuun kuin määrään. Jos välillä tekee mieli tanssia lisää, voin aina käydä ylimääräisellä tunnilla.

Torstain aamutunti:

Ollaan oppilaiden kesken pitkään toivottu että M-P voisi opettaa useampana päivänä viikossa nykyisen tiistain lisäksi. Valitettavasti hän ei ehdi muina iltoina, mutta sitten selvisi että hän olisi halukas pitämään tuntia aamulla. Tuumasta toimeen - pyysimme koulua perustamaan uutta jatkotason aamutuntia torstaille klo 10-11.30. Footlightin rehtori vastasi pyyntöömme ja uusi tunti laitettiin lukkariin just ennen pääsiäistä. Nyt vain odotellaan että tulee sopiva määrä vakkari-ilmoittautumisia (kertamaksajia ja korvaajia ei lasketa), jotta tunti käynnistyy.

Marie-Pierre Greve Annan nimiroolissa Alexander Ratmanskyn teoksessa
Anna Karenina, Tanskan Kuninkaallinen Baletti. Valokuva: Henrik Stenberg

Marie-Pierre Greve opettaa siis Footlightilla uutta jatko-3 tason aamutuntia torstaisin klo 10-11.30. Jos FL on tuttu treenipaikka, mutta M-P uusi tuttavuus, niin taso vastaa vaikeudeltaan suurinpiirtein Gabriellan J2 - J3 tasoja. HTO:lla vastaava taso lienee sama jatko 2-3. Jos on suht varma keskitason tanssija, niin taso saattaisi olla sopivan haastava. Ei tarvitse olla melkein tai entinen pro tai baletin erikoiskoulutusta käynyt. Itse olen ihan tavis aikuinen harrastaja ja pärjään oikein hyvin. Anyways, tunnit ovat ihanan tanssillisia, ja opetus painottaa ilmaisua yhtä paljon kuin puhdasta tekniikkaa. M-P on tosi vaativa opettaja, ja antaa hyvin paljon henkilökohtaisia korjauksia - mutta kannustaen ja kaikkia rohkaisten. Treenistä jää aina mahtava fiilis! :)

Jos joku innostui, niin linkki on tässä: Uusi baletti J3-tason tunti to klo 10-11.30


17 comments:

  1. Hei Johanna, ihana vinkki. Ajattelemme tyttäreni kanssa, miten voidaan parhaiten härjestää lintsaaminen koulusta. Ihan oikeasti!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi... Yleensä kannustan hoitamaan opinnot kunnolla, mutta onhan balettikin arvokasta opiskelua! Muuten, en sitä tuossa maininnut, mutta M-P opettaa englanniksi. Jotta tunnista sais mahdollisimman paljon irti olisi siis hyvä hallita balettiranskan lisäksi englantia. Ainakin niin että ymmärtää open ohjeet, itse sitä ei tarvi puhua. :)

      Delete
  2. I don´t speak any Finnish and was just wondering whether you´re still posting on your other blog in English? I like reading your stories about class...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, I'm still posting.. just less than before. But working on a couple of posts this weekend. Thanks for your support! :)

      Delete
  3. Kiitos tästä blogista! Oon hyötynyt tosi paljon. Aikuinen vasta-alkaja siis, Footlightin oppilas. Nyt pohdin, voisitko jotenkin "vertailla" Footlightin opettajia, tasoista, opetuksesta, metodeista? Kokemusta on nyt vain Silviasta, mutta tulevaisuutta silmälläpitäen... En tiedä, missä vaiheessa voin siirtyä alkeista perusteisiin. Onko jotain vinkkejä?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Issi,

      Syksyllä alkeistasot alkavat joka tapauksessa alusta joten siirryt todennäköisesti seuraavalle tasolle. Kesä on myös hyvä aika kokeilla vähän siipiään, josko ne jo kannattaisivat haastavammalla tunnilla. Mutta voit aivan hyvin jutella asiasta oman opettajasi kanssa, ja kysyä hänen mielipidettään.

      Opettajien vertaileminen keskenään on hankalampi juttu. Tanssi on kuitenkin subjektiivista, eli mun näkemys tunneista voi olla ihan toinen kuin jonkun muun... Kaikilla Footlightin opeilla on omat, hyvät juttunsa - kannattaa vaan mennä ennakkoluulottomasti kokeilemaan! Parasta on kun pysyy avoimena eri vaikutteille, silleen oppii eniten.

      FL:n sivuilla löytyvät opettajien esittelyt, ja ainakin Silvia ja G kertovat jotain näkemyksistään. M-P:stä voin sanoa sen verran että hän edustaa ranskalaista koulukuntaa... Ja mitä tuossa jo kirjoitinkin. Tunnit ovat vaativia, haetaan ja työstetään teknistä puhtautta ilmaisua unohtamatta. Tyyli on hyvin tanssillinen, vähemmän "akateeminen". M-P:n tasot pt2 ja J1 ovat G:n vastaaviin tunteihin verrattuina ehkä helpompia, mutta eri tyyli luo omat haasteensa. Töitä saa sielläkin tehdä, ja ihan tosissaan.

      Kiitos kommentista! :)

      Delete
  4. Moi!
    Olisko sulla vinkkejä korkeampaan sivujalkaan esim. developpeessa. Oma jalkani nousee kiusallisen matalalle. Kiitos kivasta blogista.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moi!

      Hmm... mikä sinusta on "kiusallisen matala" korkeus? Esimerkiksi 90 asteen korkeus on jo kelvollinen - kunhan asento on viety loppuun asti, varpaita myöten. Missään nimessä ei pidä vertaa itseään muihin, eikä se jalan korkeus ole muutenkaan kaikki kaikessa. Laatu ja tyyli, musikaalisuus ja tanssillisuus sen sijan ovat.

      Okei, nyt kun se tuli sanottua pois alta, niin tottakai voit parantaa jalan korkeutta. Ihan alkuun tsekkaa että tukijalka on ehdottomasti suorassa, ettei tule fuskattua. Jos teet developpeita tangossa, katso myös että paino on tukijalan päällä, samalla kun vedät itseäsi ylöspäin (hartiat pysyy alhaalla). Kun teet developpeen, älä vie liian sivulle jottei peppu nouse ja jalka käänny sisään. Muista ojentaa varpaat heti ja vie jalkaa toista jalkaa pitkin ylös. Sitten: Nosta ensin polvi niin korkealle kuin nousee, ja vasta sitten ojenna jalka. Ajattele että jalkasi aukeaa kuin viuhka ja ojennetut varpaat ovat pisteenä ii:n päällä. Käytä vatsalihaksia!

      Siinä se toinen "salaisuus". Passiivisen notkeuden lisäksi tarvitset voimaa sekä syviin vatsalihaksiin että jalkoihin. Pelkkä venyttely ei tuota tulosta. On erilaisia harjoituksia mitä voi tehdä myös kotona, mä katson jos löydän netistä (en jaksa kirjoittaa enempää ;)

      Ai niin, yksi harkka mitä me tehdään melkein joka tunti: Nosta jalka kädellä ylös, ja vie siihen asentoon/korkeuteen mikä sinulle on mahdollinen (älä revi mitään, tee vain kun olet lämmitellyt kunnolla). Pidä siinä hetken aikaa, ja tarkista että asentosi on hyvä (peppu alhaalla jne). Päästä jalka irti mutta älä anna sen pudota alas. Yritä pitää hetken samassa korkeudessa ja vie hallitusti alas.

      Lisää:

      http://www.pointemagazine.com/issues/augustseptember-2011/your-best-body-defy-your-dna

      http://www.livestrong.com/article/420839-how-to-improve-leg-extension-for-ballet/

      Delete
  5. Tässä vielä linkki Lisa Howellin postaukseen "How to Get Your Legs Higher with a Developpé":

    http://www.theballetblog.com/portfolio/how-to-get-your-legs-higher-with-a-developpe/?fb_action_ids=10200548989880518&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210200548989880518%22%3A111282992391311%7D&action_type_map=%7B%2210200548989880518%22%3A%22og.likes%22%7D&action_ref_map=%5B%5D

    ReplyDelete
  6. Kiitos ihanasta blogista, luen tätä aina! Olen alkanut miettiä, että olisi kiva, jos olisi joku suomenkielinen balettifoorumi, jossa voisi jutella mieltä painavista balettiasioista. Suomi24:n palstalla ei järkeviä vastauksia saa, ja tätä sinun blogiasi ei viitsi hukuttaa kysymyksiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei! Kiitos kivasta palautteesta :):):)

      Mietittiin joskus pienellä porukalla tuota foorumia, mutta se vaatis melkoisen isoa työpanosta ja sitoutmista. Itselläni siihen ei aika riitä. Erittäin hyvä englanninkielinen foorumi löytyy täältä: http://dancers.invisionzone.com/ - aikuisille harrastajille on oma osastonsa.

      Mutta kyllä tänne saa laittaa kysymyksiä! Itse asiassa olen pohtinut jos laittais (yleisimmät) kysymykset ja vastaukset omalle sivulle, tässä samassa blogissa kuitenkin.

      Delete
  7. Hei :) Haluaisin sun mielipiteen siitä, mikä olis hyvä tuntimäärä viikossa aikuisballeriinalle, jolle tulee tämän lukukauden päätyttyä vasta eka vuosi täyteen baletina alkeita? Tokihan tämä riippuu täysin henkilöstä, motivaatiosta ja ajasta, mutta noin yleisesti olisi kiva kuulla!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei!

      Noin yleisesti ottaen, kaksi-kolme kertaa viikossa on hyvä tuntimäärä aikuiselle harrastajalle. Kroppa ja pää tarvitsevat riittävän määrän treeniä ja toistoja jotta baletissa tarvittava lihaksisto, liikkuvuus ja koordinaatio kehittyvät. Kahden tunnin kohdalla huomaa että oppiminen helpottuu, kolmen viikkotunnin kohdalla huomaa että sitä vahvistuu ja edistyy paljon paremmin... Ja sitten nälkä vain kasvaa! :D Mulle kolme kertaa on ehdoton minimi, mutta yksikin kerta viikossa on parempi kuin ei mitään.

      Mutta kuten jo itse kirjoitit, se on hyvin paljon kiinni yksilöstä: motivaatiosta, ajasta, myös budjetista, ja siitä miten tunteja on ylipäätään tarjolla. Tärkeintä on että treenistä jää hyvä fiilis, kävi sitä vähän tai paljon. :)

      Delete
  8. Palaan aina silloin tällöin tänne sivullesi ja lueskelen niin uudempia kuin vanhempia kirjoitelmiasi. Toivottavasti jatkat tätä blogia mahdollisimman kauan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Päivitin just tuonne Pointe Til You Drop -blogiin, mutta yritän kirjoitella tännekin jotain mahd pian. Kiva tietää että joku odottaa uutta matskua :)

      Delete
  9. Ajattelin aloittaa syksyllä baletin Footlightilla. Mitä olet mieltä, olisiko parempi ottaa kaksi Gabriellan tuntia vai yksi Gabriellan ja yksi Silvian?

    Toisaalta varmasti hyvä olla kaksi opettajaa, jotta löytää itselleen sopivimman tyylin, mutta toisaalta voisi olla hyvä jos kävisi vain yhden opettajan tunneilla.

    Kiitos vastauksesta!

    - Elle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Elle,

      Aloitatko baletin ihan alusta? Silloin voisi olla parempi käydä aluksi vain yhdellä opettajalla, koska tyylit ovat aina hieman erilaiset. Ja jos käyt kahdesti viikossa opit paremmin kun voit toistaa samaa liikemateriaalia tunnista toiseen. Kumpi opettaja on sitten just sulle se oikea? Sitä minä en voi sanoa. Kaikilla opeilla on omat hyvät juttunsa, ja on paljolti kiinni omasta persoonasta mikä itselle sopii. Lukukauden alussa on yleensä mahdollisuus kokeilla eri tunteja ostamalla halvempi koelippu - voisit saada vähän käsitystä eri opeista.

      - Johanna

      Delete