Voih. Eipä ole kroppa ollut näin kipee koko kesänä.. Toinen taukopäivä ja vieläkin tuntuu maanantain ja tiistain baletit lihaksissa. Arvasin kyllä mitä tuleman piti, eikä G-Force pettänyt! Turha kuvitella että kesän jälkeen annettaisiin yhtään armoa! Tangossa riitti tehoja, etenkin kun mun kesätanko oli enemmän sellaista laittia lämppäriä, lyhyttä ja nopeasti keskelle. Nyt sai taas painaa töitä ihan tosissaan. And I love it! Ja kun kesällä sai enimmäkseen itse-korjailla tangossa (sekin on hyvä oppia), tuli ope nyt heti hands-on korjaamaan selän linjausta, nilkkoja, varpaita, käsiä..
Mun jalat ovat näemmä kesän aikana laiskistuneet. Siis tuo super-tärkeä kantapää-päkiä-varpaat liike. Siinä ei sais koskaan herpaantua, ihan sama onko nopea sarja vai ei. Tendu on tendu vasta kun sen tekee kunnolla, muuten se on vain jalan vienti eteen/sivulle/taakse. Jännää, vaikka battement tendu on ensimmäisiä liikkeitä mitä opetellaan, se on usein viimeisiä mikä opitaan! Oikein hyvä tendu-opas löytyy muuten täältä Dance Advantage Net:in sivulta (englanniksi, mutta selkokielellä).
Keskellä tehtiin uusi allegro-sarja, ja kun näin open velmun ilmeen, tiesin että kohta olis tilaisuus mennä kunnolla metsään! Heh heh.. Alku näytti vielä mahdolliselta, mutta sitten siinä oli askelyhdistelmiä joita en vain kertakaikkiaan tajunnut. Tai siis näin, mutta informaatio ei kulkenut pään ja jalkojen välillä. G näytti kärsivällisesti monta kertaa, ja vielä uudestaan, enkä siltikään napannut sarjaa. Sitten tein jotain, mistä en ole lainkaan ylpeä, ja josta luulin jo päässeeni eroon. Luovutin. Menin sen askelkuvion kanssa niin lukkoon, että jäin hölmönä seisomaan tankojen viereen! Vaikka muillakaan ei ollut helppoa, eikä kukaan tehnyt sitä ihan nappiin. Kaikki muut kuitenkin yrittivät. Ja sitähän mä saarnaan koko ajan, että aina pitää yrittää!
Huomenna (perjantaina) en kyllä aio luovuttaa missään kohtaa, en vaikka joutuisin hyppimään tasajalkaa jos en muuta muista, keksi tai kykene! Se on nimittäin yksi tärkeä asia mihin olen yrittänyt panostaa: mokaat ihan miten päin vain, lopeta aina tyylillä! Jos esim piruetti menee persuksilleen, pelasta se hienolla loppu-poosalla, then get over it & move on. Leiki oikeasti että peilin sijaan on live-yleisö, ja tanssi heille koko rahan edestä! Ja nyt kun kirjoitin sen tänne, mulla ei ole huomenna muuta vaihtoehtoa. Aapua.. ;)
Mun jalat ovat näemmä kesän aikana laiskistuneet. Siis tuo super-tärkeä kantapää-päkiä-varpaat liike. Siinä ei sais koskaan herpaantua, ihan sama onko nopea sarja vai ei. Tendu on tendu vasta kun sen tekee kunnolla, muuten se on vain jalan vienti eteen/sivulle/taakse. Jännää, vaikka battement tendu on ensimmäisiä liikkeitä mitä opetellaan, se on usein viimeisiä mikä opitaan! Oikein hyvä tendu-opas löytyy muuten täältä Dance Advantage Net:in sivulta (englanniksi, mutta selkokielellä).
Keskellä tehtiin uusi allegro-sarja, ja kun näin open velmun ilmeen, tiesin että kohta olis tilaisuus mennä kunnolla metsään! Heh heh.. Alku näytti vielä mahdolliselta, mutta sitten siinä oli askelyhdistelmiä joita en vain kertakaikkiaan tajunnut. Tai siis näin, mutta informaatio ei kulkenut pään ja jalkojen välillä. G näytti kärsivällisesti monta kertaa, ja vielä uudestaan, enkä siltikään napannut sarjaa. Sitten tein jotain, mistä en ole lainkaan ylpeä, ja josta luulin jo päässeeni eroon. Luovutin. Menin sen askelkuvion kanssa niin lukkoon, että jäin hölmönä seisomaan tankojen viereen! Vaikka muillakaan ei ollut helppoa, eikä kukaan tehnyt sitä ihan nappiin. Kaikki muut kuitenkin yrittivät. Ja sitähän mä saarnaan koko ajan, että aina pitää yrittää!
Huomenna (perjantaina) en kyllä aio luovuttaa missään kohtaa, en vaikka joutuisin hyppimään tasajalkaa jos en muuta muista, keksi tai kykene! Se on nimittäin yksi tärkeä asia mihin olen yrittänyt panostaa: mokaat ihan miten päin vain, lopeta aina tyylillä! Jos esim piruetti menee persuksilleen, pelasta se hienolla loppu-poosalla, then get over it & move on. Leiki oikeasti että peilin sijaan on live-yleisö, ja tanssi heille koko rahan edestä! Ja nyt kun kirjoitin sen tänne, mulla ei ole huomenna muuta vaihtoehtoa. Aapua.. ;)
Tiistaina pointen jälkeen jäin hetkeksi harjoittelemaan, ja keksin yrittää sitä sarjaa uudestaan. Siinä kohtaa G huomasi mitä tein ja tuli auttamaan - ja olinkin jo oikeilla jäljillä! Piti enää yhdistää palaset ja sisäistää yksi uusi liike, niin se oli lähestulkoon siinä. Se mikä oli aiheuttanut mun lukkiutumisen, oli yksinkertainen mutta harvinaisempi jeté fermé, eli jeté hyppy yheltä jalalta, mutta alastulo kahdelle. Melkein glissade, mutta ei kuitenkaan. Mun jalat halusi siinä kohtaa tehdä aina jotain muuta, ne ei tunnistanut sitä hyppyä ja siitä se system error :P. Jos jotakin kiinnostaa, sarja menee diagonaalissa näin (luulisin):
Balloné effacé - jeté fermé (oikea jalka edessä)- sissone ouvert - coupé (vasen jalka takana) - askel oikealla - jeté (vasen vie) fermé - sissone ouvert (matala arabeski) - coupé - jeté coupé.
Tämä oli eka osa, lisää vielä tulossa.. Kysessä siis petit allegro, ja aika nopsalla tempolla!
Tiistaina piti oikeastaan olla piitkästä aikaa M-P:n tunti, mutta toisin kävi. Oman arvionsa mukaan hän tulisi kuitenkin opettamaan kolmen viikon päästä - ja peukut pystyyn että hän on pian taas kunnossa! Koulu oli saanut tietää ilmeisesti vasta viime hetkellä, ja G hälytettiin samana päivänä töihin. Onneksi, siis meidän kannalta! Tietenkin olimme pettyneitä M-P:n takia, mutta en valita. On silläkin puolensa että vielä parin-kolmen viikon ajan kaikki mun pointe-tunnit ovat Gabriellan opettamia. Ehtii saada paljon korjauksia ja vahvistaa jalkoja ennen kuin Marie-Pierre heittää taas uutta haastetta kehiin!
Muuten, uudet kärkitossuni saivat myös G:n hyväksynnän. Pointe-tunti meni jopa paremmin kuin odotin, eli kannatti käydä kesän treenaamassa siellä perustason tunneilla. Vasenta tossua joudun vielä muokkaamaan, siinä Blochin mallissa on nimittäin pehmuste valmiina kärjessä, mutta se ei istu oikeassa paikassa. Varvas ei tykkää. Tunnin lopussa tehtiin vielä hyppyjä viidennessä, siis kärjillä, ja siinä kohtaa ukkovarpaat lauloi jo hoosiannaa.. Hullun hommaa, ja silti tahtoo lisää! :D
Ekalla tunnilla mua huvitti kun olin jo unohtanut miten meidän pienestä opesta lähtee niin paljon ääntä, heh. Yksi mun tanssisiskoista tykkäsi että onpas kotoisaa, kun baletin opettaja karjuu täsmälleen samalla nuotilla kuin hänen roomalainen laulunopettajansa (joka on laulanut aarioita maailman isoimmilla lavoilla). Ero meidän kesäsijaiseen ja moneen muuhun on kyllä korvin kuultava.. Korjauksia ja käskyjä siis satelee, muttei G-Force sentääs mikään vääpeli ole. Tunneilla on hyvä meininki, on energiaa ja tanssin iloa. Ja tästä onkin hyvä avata tanssi-syksy, fanfaarien kera!
Katsokaa vaan miten riemukkaasti ja painovoimaa uhmaten Natalia Osipova ja Ivan Vasiliev tanssivat!
Ekalla tunnilla mua huvitti kun olin jo unohtanut miten meidän pienestä opesta lähtee niin paljon ääntä, heh. Yksi mun tanssisiskoista tykkäsi että onpas kotoisaa, kun baletin opettaja karjuu täsmälleen samalla nuotilla kuin hänen roomalainen laulunopettajansa (joka on laulanut aarioita maailman isoimmilla lavoilla). Ero meidän kesäsijaiseen ja moneen muuhun on kyllä korvin kuultava.. Korjauksia ja käskyjä siis satelee, muttei G-Force sentääs mikään vääpeli ole. Tunneilla on hyvä meininki, on energiaa ja tanssin iloa. Ja tästä onkin hyvä avata tanssi-syksy, fanfaarien kera!
Katsokaa vaan miten riemukkaasti ja painovoimaa uhmaten Natalia Osipova ja Ivan Vasiliev tanssivat!
Koreografia: Vasily Vainonen (1932).
G-force sai munkin lihakseni laulamaan aarioita seuraavana päivänä, oman perustasontuntini jälkeen! : D Ihanaa kun Gabriella on palannut lomalta! Jotenkin Gabriellan tunnilla on varma tunne, että omat heikkoudet ja vahvuudet ovat hyvissä (ja tarkoissa!) käsissä. Tiedän muuten sen velmun ilmeen, mekin saimme oman osamme..ja yhtä lukkoon menin minäkin! On hyvä, että heitetään haasteita, sitten se riemu on sitäkin suurempi, kun sen sitten vihdoin hiffaa! : )
ReplyDeleteOnnellista syksyn tuntien alkua sulle! : D
Hei Iina, tiedän just mitä tarkoitat! Mä oon pikku hiljaa oppinut luopumaan mun omasta epä-uskosta. Toisin sanoen, jos G heittää haasteen kehään, se on ennemmin tai myöhemmin mahdollinen!
ReplyDeleteOmasta panoksesta se on tietenkin kiinni, kukaan ei voi tanssia kenenkään puolesta.. Mutta on tosi huojentavaa tietää että ope tietää sun heikkoudet, ja silti uskoo että kykenee vielä parempaan!
Kiitos ja onnellista tanssi-syksyä sullekin :)
Toi Flames of Paris PDD on ihan kuin tehty Osipovalle ja Vasilieville! Molemmat lentää ihan taivaassa asti!
ReplyDeleteJa hienoa, että sait sisäistettyä sarjan! Tiedän tasan tarkkaan minkälasinen olo on kun jalat vain ei tottele ;D
Heissulivei.
ReplyDeleteMillainen tossu Blochin Serenade on? Kiva jos voisi saada vähän arviota kehiin =)
T. Jenni
Toi klippi on kyllä mieletön! Mä tykkään Osipovasta. Aina jotenkin hämmästyn sitä, että se on niin nuori.
ReplyDeleteTsemppiä teille G:n tunneille ja toivottavasti M-P palaa pian!
Heippa!
ReplyDeleteJa kiitos hienosta videosta, nyt löytyi uusi suosikki! Kysymys G:n jatko 2-tunnista: lähdetäänkö syksyn alusta mielestäsi hieman pedagogisemmalla otteella liikkeelle kuin kesällä, jolloin meno oli aika kiireistä (varmaan osittain puuttuneen jatko 3:n takia)? Jännitin enkä oikein viihtynyt, vaikka opettajasta pidänkin. t. Linda
Hei Vilja!
ReplyDeleteHeh, ei voi välttyä noilta "jalat-ei-tottele" -hetkiltä :D Mutta aina sitäkin kivempi kun sen vihdoin nappaa!
Tuo tanssipätkä on kyllä ihan uskomaton, mieletön pomppu ja ilmavuus..
Hei Jenni!
ReplyDeleteMulla taitaa olla tuosta Serenaden tossusta arvioita ja kommentteja vähän siellä sun täällä. Lyhyesti voin sanoa sen, että pohjallinen on todella kova, ja on tarkoitettu nimenomaan vahvalle jalalle jossa on korkea kaari. Eli mun kohdalla mentiin pikkasen metsään.
Muuten tossu on oikein hyvä, boksi on matalahko ja sopii varpaille jotka ovat edestä tasapituiset, ja sitten loivenevat vähäsen.
Riippuu tietenkin jokaisen omasta jalasta. :)
Hei Linda!
ReplyDeleteKesällä ei tietenkään ollut kuin tuo yksi jatkotaso, mutta Gabriellan J2-J3 tunnit voivat olla aika nopeatempoisia. On tiettyjä asioita mitä hän olettaa oppilaittensa jo osaavan sillä tasolla..
Nyt viime maanantaina J2 oli kyllä perusteellisempi kuin kesällä, ja J3:een selvää eroa. Neuvoisin sua kuitenkin käymään J1-tasolla kun kyseessä on sulle kuitenkin uusi opettaja. Edes kerran tai kaksi, ja kysy G:ltä mitä mieltä hän on.
Voin kyllä sanoa sen, että G:nkin mielestä pitäisi käydä yksi taso joka on just sopiva, ja toinen joka on sopivasti haastava! Eli on ihan hyvä että tulee joskus pieni stressi, eikä osaa ihan kaikkea ihan heti :)
Nyt voi kokeilla tunteja 8 euron koelipulla kerran, niin käytä hyväksesi! Ja tuu moikkaan jos oot samalla tunnilla :)
Kiitos vastauksesta! Kävin kyllä kesällä G:n (ja Silvian) jatko 1:llä, joka oli todella mukavaa, mutta siinä mielessä omalla mukavuusalueella, että muutakin voisi kokeilla. HTO:n puolella j2-tasoa onkin jo tullut muutama vuosi harrastettua, mutta meno on siellä toisinaan nössykämpää :) Toisaalta oma ongelma on pitkään ollut liian harvoin tunneilla käyminen, ei se oppia lisää.
ReplyDeleteNyt kun tämän blogin vasta löysin, luulen että ollaan kenties oltu joillain samoilla perustason tunneilla kärjillä tekemässä. Yritän bongata sut joskus! -Linda
Hei taas Linda :)
ReplyDeleteTuli vielä mieleen.. Nyt kun meillä on vain noi 2 jatkotason tuntia G:n kanssa, ja meitä on kuitenkin suht sama vakkariporukka siellä, niin tempo voi olla sen mukainen. Ja J1 ja J2:en välillä on kieltämättä iso loikkaus. Jatko 3 voi keskilattialla toisinaan lähennellä jopa ammattitasoa, ja siinä pitää perusasiat olla vahvasti selkärangassa.
Kuitenkin on hyvä haastaa itsensä, astua siis ulos sieltä mukavuusalueelta. Siinä on vaan se, ettei se ole yhtääs mukavaa! :) Mulla on ollut jaksoja ja tunteja jolloin ajattelin etten osaa yhtään mitään, enkä varsinaisesti viihtynyt tunnilla. Se vaan kuuluu oppimiseen, että joskus turhautuu, eikä aina ole kivaa.. Tärkeintä on ettei luovuta.
Niin sanonut "mulla oli tänään hyvä päivät" tapahtuvat siksi että työskentelee läpi "huonojen päivien" (missä se todellinen oppiminen tapahtuu).
En osaa sanoa onko G:n jatko 2 sulle nyt sopivan haastava vai ei. Sulla pitää tekniikan lisäksi olla se draivi päällä, että epäonnistumiset ja ei-osaamiset eivät masenna. Kyllä siihen tunnin rytmiin pääsee kiinni, ihan tunneilla käymällä. Ja tsemppaamalla ihan sikana :)
Silti, kysy G:ltä mitä hän tykkää. Ja jos vinkkaa käymään J1-tasolla vielä, ota se hyvänä asiana ja ota tunneista ja korjauksista kaiken irti. Niin opekin tietää että haluat tehdä töitä ja edetä :)
Toivottavasti pääset käymään myös säännöllisesti, 2-3 kertaa viikossa kun on se minimi että yleensä voi edistyä.
Hei, nyt kyllä muistan hämärästi että pt-tasolla oli toinenkin kärjillä.. Oletko tulossa pointe-tunnille? Sieltä mut ainakin bongaa :)
Voi apua! Saanko Johanna kysyä... olen vasta j1 (HTO) - pt (Footl.) tasolla, ja tänään olin ekalla Gabriellan pt-tunnilla... vasta ykkösiä pirueteissa, mutta tehtiin aivan eri tavalla kuin mitä olen tehnyt Emman opastuksessa! Olen tehnyt ykkösiä ja 1,5 aika pitkään, ja nyt olin ihan hukassa! Olin jo koko illan ihan että voi-ei-voi-ei-voi-ei... ja sitten tajusin, että Johanna kyllä tietää! Olet baletti-guruni!!!! Eli osaatko auttaa... millainen on Gabriellan peruspiruetti? Siis yhden jalan piruetti. En oikein uskaltanut kysyä tunnilla tarkentavaa ohjetta, ja muista ei voinut katsoa; ihmiset ottivat vauhtia kummalla vain kädellä, osa lähti vitosesta, osa nelosesta, jne. Osalla taaempi jalka pliessä, osalla suorassa. Minusta ihan kaaosta! :-) G oli ihanan kärsivällinen kanssamme...
ReplyDeleteEli Emman tunneilla olemme j1:lla tehneet (lähinnä) vain kahta:
* vitosesta tukijalasta poispäin; tällä aloitimme
* sort-of-nelosesta ja tällöin aina tukijalkaan päin (lempparini): kuin nelonen, mutta takajalka tikkusuorassa, etujalka pliessa. Vain näin muuten tehtiin piruetteja, kun viime kevään olin perustason tunneilla Bostonissa, eli ainakin USAssa, kokemukseni mukaan, suosittu aloitusmalli piruettien maailmaan.
No, tänään G:n tunnilla piruetti aloitettiin osapuilleen nelosesta (siis molemmat pliessa) ja tehtiin vain ja ainoastaan ulospäin tukijalasta... tai ymmärsinköhän oikein? Nyt olen täällä treenannut sitä koko illan...
:-)
KIITOS avustasi jo etukäteen, jos jaksat valottaa tätä asiaa! Taisin muuten nähdä sinut tänään; tulossa tunnille heti tuntimme jälkeen! En uskaltaisi tulla moikkaamaan... minulle Sinä olet ylväs kaunis baletti-guru!!!
PS. äskeiseen piruettipulmaan vielä... eli tuossa ekassa Emman mallissa molemmilla on aloituksessa yhtä paljon painoa, jälkimmäisessä kaikki paino etujalalla...
ReplyDeleteJos G:n peruspiruetti on nelos-pliestä ulospäin, niin silloin varmaan myös paino tasaisesti molemmilla jaloilla? KIITOS!!! !!! !!!
Hei!
ReplyDeletePiruetteja on monenlaisia. Emman kanssa olette tehneet viidennestä asennosta ns "en dehors" piruettia, eli käännös lähtee tukijalasta pois päin. Jotkut opet aloittavat en dehors piruetin harjoittelun 5:stä, toiset 4:stä.
Gabriellan "peruspiruetti" ei ole hänen oma juttunsa, vaan ihan yleinen "en dehors" piruetti, joka siis lähtee neljännestä asennosta, ja tukijalasta poispäin.
Se piruetti, jossa paino on etujalalla (eli ollaan isossa neljännessä) ja joka lähtee tukijalan suuntaisesti, on ns "en dedans" piruetti.
Molempia piruetteja, sekä "en dehors" että "en dedans", voidaan tehdä neljännen lisäksi myös 5:stä asennosta, taikka toisesta. Ratkaisevaa on käännytäänkö tukijalasta pois vai ei.
Olet ihan oikein miettinyt näitä asioita, et vain ole vielä ehtinyt kokeilla kaikkia versioita!
SIIS: ellei G (tai joku muu ope) erikseen sano että en dehors piruetti lähtee 5:stä, niin se lähtee aina neljännestä (paino molemmilla jaloilla). Ja en dedans lähtee aina isosta neljännestä (takajalka ojennettuna), ellei toisin sanotaan.
Tsemppiä, kyllä se sieltä tulee vielä! Kaikkea ei tarvi osata heti :)
Ja tuu nyt ihmees moikkaan, mä oon ihan tavis baletin harrastaja!
Oi kiitos! Suunnat ovat kyllä tutut, mutta neljäs ihan uusi asento aloituksena... voi kiitos vielä kerran! :-)
ReplyDeleteHei!
ReplyDeleteEn lukenut blogiasi vielä läheskään kokonaan, mut ajattelin kertoa omasta baletti'urastani'. Tän vuoden tammikuun alussa alotin reilun kk:n verran tanssimaan aikuisbaletissa (ikää mulla on jo 24 vuotta). Joskus helmi-maaliskuun vaihteessa lisäsin tunteja opettajani kannustuksesta ja siirryin heti 5/7 -ryhmään, ja maalis-huhtikuun vaihteessa sain ekat kärkitossuni, ja siitä alkoi kunnon treenit.
Kesäkuussa kävin tanssileirin (balettia, nykäriä ja breikkiä), mut jätin breikin pois fyysisistä syistä, ja vaihdoin sen balettiin. Mun päivät leirillä kuluikin pelkästään pilates-joogan ja sekä keskitason että vaativan baletin ja välillä nykytanssin kanssa. Mutta se leiri oli todella hintansa väärti!
Kesäkuun ajan kävin tanssikoululla kesäkurssilla, kunnes elokuussa alkoi kausi.
Nykyisin käyn kolmesti viikossa tunneilla - kaksi kertaa viikossa keskitason tunneilla, joilla treenataan tekniikkaa sekä kärkitossutyöskentelyä ja kerran viikossa on 6/7 -ryhmän tanssillisempi tunti, jolloin keskitytään enemmän liikesarjoihin ja tanssiin. Sen ryhmän tanssijat ovat tanssineet vuosia, VUOSIA, ellei yli 10 v. Hävettää, kun en osaa lähellekään kaikkia keskilattian sarjoja.
Mutta pari kertaa viikossa käyn studiolla itsekseni treenaamassa parin tunnin ajan balettituntien lisäksi. Ja ilokseni olen huomannut, että se on auttanut jonkin verran.
Lisäksi yli 20 vuotta kestänyt viulunsoiton urani on auttanut hyvin paljon baletissa mm. rytmissä.
Pidän itsekin blogia jossa kirjoitan hyvin paljon mm. baletista mutta myös muustakin. Suosittelen käymään! :) Osoite on beauty-is-debil.blogspot.com
-Renée