18.6.17

Kuopio kukkii ja tanssii - toka festaripäivä


Kyl mä vaan niin nautin tästä kaikesta. Treeniä ja tanssia aamusta iltaan ja Suomen kesä kauneimmillaan. Täällä Kuopiossa omenapuut ja muutpuut ovat nyt täydessä kukassa, ja suloiset syreenitkin avautuneet. Se ihana tuoksu mikä leijuu kaikkialla! Eilen kun kävelin klo 21 näytöksen jälkeen kaupunginteatterilta asunnolle, lämpimässä ja valoisassa yössä, kukkasia nuuhkien ja huikeata tanssiesitystä sulatellen... En muista milloin olisin viimeksi ollut niin tunteikkaassa kesähurmoksessa!

Balettioppilaitos: Coppélia. Koreografia: Wilfried Jacobs (Petipan ja Saint-Léonin mukaan)
Kuvassa Jessi Räty ja Samuel Haramo. Kuva (c) Kuopio Dance Festival. 

Festareiden ekana päivänä pääsin katsomaan Kansallisoopperan balettioppilaitoksen (balko) esitystä Musiikkikeskuksen suuressa konserttisalissa. Ohjelma koostui kevätnäytöksen kolmesta eri teoksesta: Otteita baletista Coppélia (koreografia Wilfried Jacobs, Petipan ja Sain-Léonin mukaan), Emreçan Taniksen Silence Among Us ja otteita Tommi Kitin teoksesta Pienen näyttämön juttu. Coppélia esitettiin tosin alkuperäistä huomattavasti pienemmällä miehityksellä, sillä noin 90:nen oppilaan joukkoa ei logistisista syistä voitu tuoda Kuopioon. Musiikkikeskuksen lavalla esiintyivät siis ammatillisen koulutuksen kolme luokkaa, joskin joitakin oppilaita jäi pois muista syistä johtuen. Harmillista, koska en päässyt näkemään Coppéliaa (ja kevätnäytöstä) kun se toukokuussa esitettiin Alminsalissa. Lähteet kertovat että hieno oli.

Ja olihan se nytkin valloittava ja nuorekkaan raikas. Etenkin nopeatempoinen mazurka vakuutti viimeistelyllä jalkatyöllään ja aidosti eloisilla ilmeillään. Kaikesta näkyi että työtä on tehty tosissaan. Swanildan ja Franzin roolit tanssivat tällä kertaa Jessi Räty ja Samuel Haramo. Jessi Räty on viehättävä ja solidi tanssija, jolle esimerkiksi codan haastava fouettépiruetti-osuus ei tuottanut ongelmia. Toinen pari mikä jäi mieleen oli Oskari Kymäläinen ja Matilda Nordberg tanssimallaan "Prayer" pas de deux:llään. Matildan pitkät ja kauniit linjat, ja Oskarin huomaavainen ja luontaisen charmikas partnerointi olivat ilo silmälle.


"Pienen näyttämön juttu", koreografia Tommi Kitti (2017). Balettioppilaitoksen tanssijoita.
Valosuunnittelu Janne Teivainen
Kuva (c) Kuopio Dance Festival


Tommi Kitin balettioppilaitokselle luomassa Pienen näyttämön jutussa nuoret tanssijat pääsivät ihan toisenlaisen liikemateriaalin kimppuun. Jatsahtavaa, soljuvaa, svengaavaa - upeasti sisäistettyä. Minuun teki vaikutuksen myös se että liikkeissä ja olemuksissa ei näkynyt oppilaiden balettikoulutus, muuten kuin ammattimaisella lavaläsnäolollaan. Nykypäivänä balettitanssijan on kyettävä venymään sekä liiketeknisesti että ilmaisullisesti hyvinkin erilaisiin teoksiin ja nykykoreografien vaatimuksiin.

Illan kohokohta oli minulle Kansallisbaletin tanssijan ja koreografin Emreçan Taniksen teos Silence Among Us. Näyttämökuva jossa tanssijoitten päälle heijastetetaan harmaan rakeista visuaalista kohinaa on jo itsessään vaikuttavaa. Kuten myös lavalla hitaasti etenevä "mörkö", joka toi mieleen Hayao Miyazaki / Studio Ghiblin animoidut hahmot. Suurimman vaikutuksen teki kuitenkin itse koreografia ja tanssijoitten tulkinta. Siinä oli sellaista intensiteettiä ja voimallista ilmaisua mitä en välttämättä olisi odottanut nuorilta oppilailta. Mutta, olenhan mä nähnyt balettioppilaitoksen näytöksissä ennenkin hienoja nykytanssibiisejä, myös oppilaitten itsensä tekemiä. Se täytyy vielä mainita tässä että Oskari Kymäläinen veti ihan mielettömän hienon soolon, ja sanonpa tässä ihan pokkana että tätä nuorta miestä olisi hyvä pitää silmällä...


"Silence Among Us", koreografia Emreçan Tanis. Balettioppilaitoksen tanssijoita.
Valosuunnittelu Vesa Pohjalainen, puvustus Erika Turunen.
Kuva (c) Kuopio Dance Festival

On täällä Kuopiossa kyl ihanaa.


No comments:

Post a Comment