Eilen oli aivan mahtava balettitreeni! Olen taas panostanut kunnon yöuniin - ja eron huomaa oikeasti! Kroppa jaksaa paremmin, enkä tipu enää kärryiltä kun vaihdetaan suuntia, heh. Opin tässä senkin, että 6 tuntia on mulle liian vähän. Ainakin jos samana päivänä tahtoo tanssia! Ja olen myös huolehtinut siitä että rauhoitun joka ilta venyttelemään, pitkään ja hartaasti. Se on kuulkaas niin että nothing comes from nothing.
Nyt meillä oli taas joitain uusia kasvoja balettitunnilla, myös hyvä tanssikamuni Saara pääsi vihdoin. Tankoon meni ehkä siksi tavallista enemmän aikaa, koska joitain tuttuja harjoituksia piti näyttää ja lisäksi Marie-Pierre halusi selvästikin kertoa uusille mitä hän haluaa ja ei halua nähdä tunnilla. EI: yli-aukikiertoa jonka aiheuttaa väärän linjauksen (ja pyllistelyä :) KYLLÄ: pitkät linjat, korkeat passét, kantapää aina eteen, polvet aina 100% venytettyinä.. EI: robotteja, EI katse alas, EI sisäänpäin kääntynyttä tanssimista. KYLLÄ: oma maksimi kaikessa. KYLLÄ: tanssijoita! Kamuni kyllä pärjäsi oikein hyvin, laittoipa M-P hänet kehujen kera näyttämään grande ronde de jambe en l´air:in. Siinä kun on se kriittinen kohta, missä aina meinaa lonkka kääntyä ja jalka tipahtaa sisään - toimii jos venytät työskentelevää jalka pitkälle, etkä unohda tukijalan aukikiertoa (mieti reiden ylintä sisäosaa ja tuo se eteen). Hyvä Saara! :)
Jotkut harjoitukset olivat ihan hulvattomia, siis niin nopeita että jos pää ei ehtinyt napata sarjaa, niin ihan turha toivo pysyä mukana! Onneksi olin kerrankin nukkunut riittävästi.. Yksi sarja meni näin: suunnissa degagé (jeté) piqué devant, sama taakse, sivulle 2 kertaa, sitten ristiin ja cloche läpi, pikee eteen, käänny tankoon päin -pikee a la seconde, käänny ja pikee taakse. Ja toinen puoli. Ja vielä sama en dedans. Kaikki degagét siis pikeillä. M-P varoitti meitä että on nopea sarja, ja muistavathan kaikki nyt varmasti miten meni.. Kun musa lähti, katoin että hei no problem, ei tämä ole liian paha - mutta: M-P pysäytti musan, hymyili ja näytti uudestaan. Meidän pitikin tehdä koko sarja tuplanopeudella! Epäuskoisen naurun jälkeen tsempattiin kaikki ihan tosissamme, eikä ollut yhtään niin surkeeta! "Guys, you did really good!"
Pointe-tunti oli myös ihan parhaasta päästä. Tehtiin tangossa ekaa kertaa attitude tasapainoja, ja tärkeintä oli löytää kaunis ja oikea linjaus, ei korkeus! Polvi siis joko ylempänä tai samalla linjalla kuin nilkka, eikä mitään banaaneja. Se on jotenkin attitudessa vielä vaikeampaa tuntea nilkan oikea asento, mutta nyt näin todella eron. Yhtä mitä en uskaltanut tunnilla tehdä, oli piruetti en dedans. Se kanssa mulla on välillä ihan puolivarpaillakin ongelmia, enkä halunnut ottaa riskejä. Saatiin tietenkin tehdä pelkkää tasapainoa. Sen sijan piqué piruetit lattian poikki sujuivat jo sillä nopeammalla tempolla! Jee :) Korjauksia tuli taas roppakaupalla, ja joitain kehuja myös. Noottia tuli kuitenkin taas kantapään asennosta, joka on mulla liian usein pirueteissa vinksallaan. Eikä siihen ei ole mitään hyvää syytä, se on vain huono maneeri. M-P sanoi aika painavat sanat siitä, että mun pitää todella miettiä sitä ja tehdä töitä sen eteen. Joten: ylimmästä kuvasta vähän mallia ja: "Present your heel!" :)
Kysymys: mikä on sinun heikkous, tai maneeri josta et meinaa päästä eroon?
Lopuksi videopätkä baletista Who Cares. Viime viikkoisen hienon mutta "tummanpuhuvan" Sokean Mielen jälkeen teki mieli jotain kevyempää, mutta silti tyylikästä. Olen muutenkin aina ihaillut näitä Balanchinen teoksia oman erityisen liikekielensä takia. Sattumoisin myös M-P tykkää käyttää hänen liikemateriaaliaan tunneilla. Muuten: Näitä Mr. B:n baletteja ei yleensä pysty netistä katsomaan, koska säätiö on super tarkka valvomaan tekijänoikeuksia. Siksi tässäkin puhutaan säveltäjä Gershwinistä, eikä baletin koreografista. Klikkaa teoksesta lisää tietoa: www.balanchine.com/content/site/ballets/82
Kohtaus: "The Man I Love", tanssijana Viviana Durante.
Kohtaus: "The Man I Love", tanssijana Viviana Durante.