16.4.11

Polvi ylös ja kantapää eteen!


Eilen oli aivan mahtava balettitreeni! Olen taas panostanut kunnon yöuniin - ja eron huomaa oikeasti! Kroppa jaksaa paremmin, enkä tipu enää kärryiltä kun vaihdetaan suuntia, heh. Opin tässä senkin, että 6 tuntia on mulle liian vähän. Ainakin jos samana päivänä tahtoo tanssia! Ja olen myös huolehtinut siitä että rauhoitun joka ilta venyttelemään, pitkään ja hartaasti. Se on kuulkaas niin että nothing comes from nothing. 

Nyt meillä oli taas joitain uusia kasvoja balettitunnilla, myös hyvä tanssikamuni Saara pääsi vihdoin. Tankoon meni ehkä siksi tavallista enemmän aikaa, koska joitain tuttuja harjoituksia piti näyttää ja lisäksi Marie-Pierre halusi selvästikin kertoa uusille mitä hän haluaa ja ei halua nähdä tunnilla. EI: yli-aukikiertoa jonka aiheuttaa väärän linjauksen (ja pyllistelyä :) KYLLÄ: pitkät linjat, korkeat passét, kantapää aina eteen, polvet aina 100% venytettyinä.. EI: robotteja, EI katse alas, EI sisäänpäin kääntynyttä tanssimista. KYLLÄ: oma maksimi kaikessa. KYLLÄ: tanssijoita! Kamuni kyllä pärjäsi oikein hyvin, laittoipa M-P hänet kehujen kera näyttämään grande ronde de jambe en l´air:in. Siinä kun on se kriittinen kohta, missä aina meinaa lonkka kääntyä ja jalka tipahtaa sisään - toimii jos venytät työskentelevää jalka pitkälle, etkä unohda tukijalan aukikiertoa (mieti reiden ylintä sisäosaa ja tuo se eteen). Hyvä Saara! :)

Jotkut harjoitukset olivat ihan hulvattomia, siis niin nopeita että jos pää ei ehtinyt napata sarjaa, niin ihan turha toivo pysyä mukana! Onneksi olin kerrankin nukkunut riittävästi.. Yksi sarja meni näin: suunnissa degagé (jeté) piqué devant, sama taakse, sivulle 2 kertaa, sitten ristiin ja cloche läpi, pikee eteen, käänny tankoon päin -pikee a la seconde, käänny ja pikee taakse. Ja toinen puoli. Ja vielä sama en dedans. Kaikki degagét siis pikeillä. M-P varoitti meitä että on nopea sarja, ja muistavathan kaikki nyt varmasti miten meni.. Kun musa lähti, katoin että hei no problem, ei tämä ole liian paha - mutta: M-P pysäytti musan, hymyili ja näytti uudestaan. Meidän pitikin tehdä koko sarja tuplanopeudella! Epäuskoisen naurun jälkeen tsempattiin kaikki ihan tosissamme, eikä ollut yhtään niin surkeeta! "Guys, you did really good!"

Pointe-tunti oli myös ihan parhaasta päästä. Tehtiin tangossa ekaa kertaa attitude tasapainoja, ja tärkeintä oli löytää kaunis ja oikea linjaus, ei korkeus! Polvi siis joko ylempänä tai samalla linjalla kuin nilkka, eikä mitään banaaneja. Se on jotenkin attitudessa vielä vaikeampaa tuntea nilkan oikea asento, mutta nyt näin todella eron. Yhtä mitä en uskaltanut tunnilla tehdä, oli piruetti en dedans. Se kanssa mulla on välillä ihan puolivarpaillakin ongelmia, enkä halunnut ottaa riskejä. Saatiin tietenkin tehdä pelkkää tasapainoa. Sen sijan piqué piruetit lattian poikki sujuivat jo sillä nopeammalla tempolla! Jee :) Korjauksia tuli taas roppakaupalla, ja joitain kehuja myös. Noottia tuli kuitenkin taas kantapään asennosta, joka on mulla liian usein pirueteissa vinksallaan. Eikä siihen ei ole mitään hyvää syytä, se on vain huono maneeri. M-P sanoi aika painavat sanat siitä, että mun pitää todella miettiä sitä ja tehdä töitä sen eteen. Joten: ylimmästä kuvasta vähän mallia ja: "Present your heel!" :)

Kysymys: mikä on sinun heikkous, tai maneeri josta et meinaa päästä eroon?

Lopuksi videopätkä baletista Who Cares. Viime viikkoisen hienon mutta "tummanpuhuvan" Sokean Mielen jälkeen teki mieli jotain kevyempää, mutta silti tyylikästä.  Olen muutenkin aina ihaillut näitä Balanchinen teoksia oman erityisen liikekielensä takia. Sattumoisin myös M-P tykkää käyttää hänen liikemateriaaliaan tunneilla. Muuten: Näitä Mr. B:n baletteja ei yleensä pysty netistä katsomaan, koska säätiö on super tarkka valvomaan tekijänoikeuksia. Siksi tässäkin puhutaan säveltäjä Gershwinistä, eikä baletin koreografista. Klikkaa teoksesta lisää tietoa: www.balanchine.com/content/site/ballets/82 

Kohtaus: "The Man I Love", tanssijana Viviana Durante.

13.4.11

The Black Schwein and Other Drama

Hesarin lukijat olette vissiin jo nähneet tän päivän sarjiksen, mutta mun oli ihan pakko laittaa myös tänne omaan blogiin! Oisko eka kerta kun balettia on Viivi & Wagnerissa? Ja jos vika puhekupla ei ihan auennut, "schwein" on "sika" saksaksi. Schwein, swan.. Heh heh, mua naurattaa tämä vieläkin :D Joo, mulla on aina ollut halvat huvit.

Toinen piirretty balettiherkku mikä tuli hiljattain vastaan on tämä Juan Carlos Lopezin lyhyt animaatio. Se ei kyllä enää naurata, mutta on niin koskettava että jakoon myös:


Pas De Deux - Vancouver Film School (VFS) from Vancouver Film School on Vimeo.

Tässä tämä lyhyt postaus. Nyt mun on ihan pakko venytellä kaikki kireys pois ja mennä kerrankin ajoissa nukkumaan. Ei siis twiittailua yömyöhään! Piti tänään jättää baletti väliin kun oikea nilkka taas ärähti. Harjoittelin maanantaina kotona yhden jalan nopeita releveitä (pliestä), siis ihan pehmeillä tossuilla, mutta jotain tein väärin - yhtäkkiä sattui ihan pirusti. Voin kuitenkin kävellä ihan normaalisti ja juostakin ja tehdä relevét - kunhan ei just osu siihen minimaalisen pieneen virheasentoon. Se on vanha vaiva, viimeks sama juttu vuosi sitten kun valmisteltiin kevätnäytöstä. Ärsyttävää! Ja just kun toinen nilkka rauhoittui.. Se taas ärähti kun yritin liikoja pointe-tunnilla. Vasen jalka kun on mun hyvä jalka, ja tahdon ottaa aina siitä koko ilon irti. Nyt pitää olla kuitenkin tarkkana, en halua missata yhtään enempää tunteja! Pitäkää tekin hyvää huolta itsestänne :)

10.4.11

Tanssien kohti kevättä ja Berliiniä

Olin eilen katsomassa Susanna Leinosen uutta teosta Sokea Mieli täyteen pakatussa Lumeen katsomossa. On tosi kiva nähdä että myös nykytanssi vetää katsojia, vaikka itse hakeudun useammin klassisen (tai nyky-) baletin pariin. Tosin jos budjetti ja aika antaisi myöten, kävisin useammin myös Töölönlahden ulkopuolella. Etenkin kun nykytanssia tuodaan lavalle näin korkeatasoisesti. Erityisesti kolahti alkupuolen tanssivideo, joka oli heijastettu leffateatterin kokoiselle screenille. Kun kimmaltava sade ropsahtaa screenille ja heijastuu takaisin lattiasta, se on visuaalisesti mielettömän hienoa! Video hyödynsi upeasti digitaalista tekniikkaa, tanssijoiden vuorovaikutus veden ja toistensa kanssa toi ihan uuden ulottuvuuden katsojan eteen. Niin hieno kun video olikin, aloin jo kaivata live tanssia näyttämölle.. Jota väläyteltiin aika ajoin läpinäkyväksi muuttuvan screenin takaa.

Onneksi meidän ei tarvinnut odottaa liian kauan! Tanssista jäi erityisesti mieleen ensimmäinen paritanssi ja Kaisu Höltän ja Jarkko Lehmuksen karisma ja läsnäolo. He todella tanssivat joka solulla, ja intensiteetti näkyi silmiin asti. Olipa hyvä tuuri että sain paikan ekalta riviltä! Käy vilkaisemassa blogia, sieltä löytyy myös Sokean Mielen älyttömän hieno traileri: Susanna Leinonen Dance Company
Kuvassa alla : Kaisu Hölttä ja Jarkko Lehmus, valokuva Sakari Viita.


Näytöksen jälkeen kotimatkalla havahduin valoon - klo 20 ja aurinko vielä taivaalla! Ihanaa.. Joka kevät se yllättää ja saa mielen herkistymään. En malta odottaa vehreyttä ja lämpöä! Tuleva kevät myös herättää sisäisen muuttolintuni - haluaisin lähteä taas reissaamaan.. Yksi mahdollinen työmatka Saksaan on tulossa toukokuussa, mutta työ on työtä. Ei sillä reissulla katsella nähtävyyksiä! Kesän vietän varmaan Suomessa, tykkään vaan niin paljon valosta. Mutta Suomen kesän loppupuolella voisi käväistä vaikka taas Berliinissä, joka on muuten mun lapsuuden kotikaupunki. Elokuussa (12.-28.8.2011) siellä on vuosittainen tanssifestari, "Tanz im August", ja elokuun lopussa on myös "Nacht der Museen", Berliinin oma ja hulppea taiteiden yö. Samalla pitää tietenkin mennä itsekin tanssimaan, ja olen jo löytänyt useamman vakipaikan minne on ihan pakko päästä joka kerta. Yksi näistä on tanssistudio Marameo, ja yllätyin kun heidän sivulle oli ilmestynyt videopätkä aamutunneista - siis just siitä tunnista jossa itse tapaan käydä! Viime vuosi jäi multa väliin, ja olin jo unohtanut kuinka nopeatempoiset ja vaativat tunnit ne olikaan.. Olin melkein helisemässä, mutta pysyin mukana juuri riittävän hyvin. Opettajakin toivotti tervetulleeksi takaisin!

Käy klikkaamaan linkkiä Marameo: Klassisches Tänzertraining! Videot löytyvät punaisten linkkien alta. En saanut tänne, koska videoille ei ole laitettu upotuskoodia. Mutta kannatta nähdä ekstra vaiva ja käydä katsomassa! Eka video näyttää Marion Buchmannin tuntia, jolla en päässyt käymään kun aamutuntien opet vaihtavat 2 viikon välein. Mutta toinen video näyttää otteita Edwin Motan tunnilta, ja täällä kävin useamman kerran. Videot näkyvät quicktime-playerillä, joka on mac-vakio mutta sen saa ilmaiseksi ladata: www.apple.com/fi/quicktime/

Marameon aamutunneissa on sekin hyvä puoli että maksavat vain kuusi euroa! Väkeä siellä on sitten kuin pipoa, ja on parasta olla ajoissa paikalla jos meinaa saada tankopaikan. Kerran oli melkein 40 tanssijaa jakamassa lattiaa - onneksi sali on tosi iso (23 x 11 m) ja siellä on myös riittävästi irtotankoja. Yksilöllistä opetusta ei sillä väenpaljoudella ehdi oikein saada, mutta yleisiä korjauksia piisaa. Ja musta on ihanaa ottaa mallia toisista, siis niistä tosi hyvistä ammattitanssijoista! Aamutunti on siis open class, eli kuka vaan joka haluaa saa tulla. Mutta lukkarissa mainitaan vielä erikseen että kysessä on vaativa taso, joka on tarkoitettu ensisijaisesti tanssijan koulutuksen saaneille ammattilaisille. Onneksi siellä on kuitenkin eritasoista tanssijaa, klassisen ja nykytanssin puolelta. Ja eri-ikäisiä ja kokoisia. Muuten olisin luikkinut äkkiä karkuun!