Dear reader, hyvä lukija!
Saatat tuntea mun jorinoita ennestään englanninkielisestä Pointe Til You Drop -blogistani, jota olen pitänyt viime marraskuun alusta. Välillä tekee kuitenkin mieli kirjoittaa suomeksi ja kertoa ja kommentoida myös paikallisista tanssijutuista. Ja miksei jostain muustakin! Treeni-smoothien resepti tulossa.. "Johannan Balettikassi" on siten tarkoitus olla ikään kuin pikkusisko sen vanhemmalle blogille, yhteisiä piirteitä ja tyyliä, mutta omat juttunsa kuitenkin. En siis käännä tekstiä sieltä suoraan tänne. Paitsi jos joku lukijoista haluaisi vastaavan postauksen myös suomeksi. :) Muitakin ideoita ja toiveita otetaan mielellään vastaan!
Kuulin just kavereilta (kiitos Janina ja kiitos toinen Johanna!), että Maximiin olisi tulossa taas baletti-live-lähetystä! Joulukuussa näyttivät suorana Pähkinäsärkijän, jonka missasin kun en tiennyt. Grr.. Mutta siis nyt 24.1. 23.1. olisi nähtävissä jotain joka omituista kyllä ei näy millään Finnkinon nettisivuilla. Kyseessä taitaa olla kuitenkin Bolshoin Giselle, ja ennen varsinaista näytöstä päästään kurkkaan myös harjoituksiin! Pitänee vissiin vanhanaikaisesti soittaa itse teatteriin.. Ja kun tiedän niin juttu tänne! Giselle oli muuten ensimmäinen baletti jonka näin livenä, muistaakseni joskus 12-vuotiaana. En tiennyt baletista juuri mitään, mutta se teki ison vaikutuksen pieneen tyttöön! En ikinä unohda sitä hetkeä kun 2.näytöksessä wilit tulivat näyttämön molemmilta puolilta yhteisen morsiushunnun alla, ja sit - hui - huntu nousi ilmaan ja maailma oli ihan toisenlainen. Baletin tarina on varmaan monelle tuttu ennestään, mutta tässä vielä mun yhteenveto:
Natalia Osipova, photo:Damir Yusupov. |
Herttua huijaa viattoman maalaistytön Gisellen uskomaan että hän on eri ja vapaa mies, ja Giselle kihlautuu rakastuneena. Sadonkorjuujuhlissa ehditään tanssia ja iloita mutta juoni paljastuu kun oikea morsio saapuu paikalle ja heikko-sydäminen Giselle kuolee sydänsuruun. Tarina ei tietenkään lopu tähän vaan Giselle kutsutaan haudan takaa liittymään wileihin, jotka kuolivat neitseinä ja rakkaudessa pettyneinä. Wilit houkuttelevat yölliseen metsään kulkeneita miehiä tanssimaan kuolemaansa asti.
Katso mitä tapahtuu kun Natalia Osipovan Giselle muuttuu wiliksi ja uhmaa kaikkia painovoiman lakeja! Huokaus, miten upeata...
Kun herttua Albrecht lopulta tuo kukkia haudalle näkee Giselle kuitenkin miehen syvän katumuksen. Ja koska rakkaus voittaa lopulta kaiken ja Giselle on anteeksiantoa täynnä, pelastaa hän Albrechtin muitten wilien (ja heidän kuningattaren) käsistä. Kun Albrecht tajuaa että Giselle pelasti hänen henkensä, jää hän itkemään tämän haudan viereen...
Jos haluat lisää, mun yhdellä suosikkisivustolla on juuri nyt loistava Giselle taustoitus, historiaa, tanssijoita, videolinkkejä jne.. Klikkaa tänne: The Ballet Bag: Giselle.
P.S. Ja vielä vinkki niille, joilta tämä suomalainen 3-osainen tanssi-dokkari Balettioppilaitoksen nuorista tanssijoista "Baletti on kivaa!" meni ohi. Linkin alta löytyy Ylen nettitelkku Areena, ja sarjan ensimmäinen osa. Samalta sivulta pääsee tietenkin katsomaan myös osat 2 ja 3. Esityspäiviä on jäljellä enää 14. Älä missaa!
Onnea uudelle blogille :) Olen jokusen kuukauden seuraillut tuota vanhempaa. Olen pari vuotta balettia tanssahdellut lähempänä 40 kuin 30 ja ilman aiempia tanssitaustoja, nyt balettiin täysin hurahtanut, tuntuu kuin olisin tullut kotiin pitkältä matkalta ja vihdoin löytänyt kielen jota jokin sisälläni ymmärtää ja haluaa oppia lisää. Mukava oli huomata että netissä muitakin aikuisia syvästi intaantuneita aloittelijoista jo kokeneempiin!
ReplyDeleteMer
Hei Mer!
ReplyDeleteTiedän just tuon tunteen, niin mullekin kävi! :D Aina kun tulen taukojen (loma tai muu) jälkeen takaisin tunneille, se on kuin kotiinpaluu. Vuodet ne vierii, mutta tanssitunneilla aika kulkee eri lailla! Ja jos on stressiä taikka huolia, kaikki jää salin ulkopuolelle ja samalla sekä kroppa että pää saavat hyvän treenin! Plus tanssi pitää nuorena :D
Ihanaa että säkin olet löytänyt tanssin itsessäsi :)
Moi Johanna!
ReplyDeleteSori kun kommentoin tästä nyt tähän blogiin, piti jo tuolla toisessa sanoa, mutta humasin tämän blogin linkin ennen kuin ehdein :D Mutta siellä keskustelua siitä, että pointti sattuu varpaisiin ja varpaat vuotaa. No, en tykkää itsekkään käyttää mitään geelipehmusteita ym. Vaihdoin Gaynor Mindeniin muutamia vuosia sitten ja olen tykännyt tossusta todella paljon. Ennen tossuissa vuosi aina varpaat ja tuntui varpaiden pääliosaan todella hiertävältä vaikka oli villaa ja teippiä. Nykyisin käytän Gaynoreita ilman mitään pehmustetta, teippaan vain vähäsen ja laitan sukkiksen päälle. Ei satu mihinkää, ei vuoda eikä tule rakkoja. Onhan Gaynorit tietenkin isompi sijoitus kuin muut tossut, mutta kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa! Olen ainakin itse tykännyt tosi paljon ! :)
Hei!
ReplyDeleteEi haittaa, kommentteja voi heittää minne tykkää :) Ja kiva kun löysit sopivat tossut! Mulle tuli verinen rakkula vain siitä ihan ekasta kerrasta, kun en osannu teipata ja tossut oli uudet. Mut nyt tossut on sopeutunut mun jalkaan aika hyvin, eli ne vetää jo viimeisiään. Olen käyttäny vain vaähän teippiä ja muotoillut lampaanvillasta pikku "myssyt" isovarpaille :).
Mutta: kun ostan kohta uudet, sovitan kunnolla. Nämä nykyiset ostin tosiaan jotain 10 v sitten (jäivät silloin kaappiin), enkä tienny silloin senkään vertaa. Saan mukaan tutun ammattitanssijan, niin eiköhän löydy sopivat. Gaynorit vaan on ny liian kalliit mulle, ja olen kuullut ettei ehkä paras vaihtoehto aloittelijalle. Mutta tulevaisuudessa kokeilen kyllä!
Kuinka kauan oot muuten itse tehny kärjillä?
Finnkinosta: laitoin sinne kyselyä, koska olivat tosiaan poistaneet sivuilta sen alkuperäisen linkin/uutisen, jossa oli lueteltu koko kevään esityspäivät. Outoa. Toivottavasti ei ole tullut muutosta ohjelmaan!
ReplyDeleteTossuista: mulla on ollut kolmet eri Gaynoritkin, mutta mitkään eivät ole istuneet hyvin/olleet oikeaa kokoa tai mallia, vaikka ammattitaitoisen henkilön kanssa on sovitettu. Että rahaa on mukavasti komerossa tossulaatikossa kiinni...
Oon ollut kärjillä suunnilleen 2½ vuotta, vaihdoin Gaynoriin sen puolen vuoden jälkeen. Niitä ei suositella aloittelijoille mutta halusin silti kokeilla, opettajalta ''salaa'' kävin ostamassa, muttei mitään ole siitä sanonut tai silloinkaan sanonut. Mäkin olin alkuksi sitä mieltä että ovat turhan kalliit, mutta tavalliset tossut jotka maksavan n. 60€ kestävät ne pari kuukautta, mulla on Gaynorit menneet aina melkeen koko kauden. Tai ihan siihen asti kunnes se lika on haitannut :D
ReplyDeleteedellinen anonyymi siis
Mä olen ollut vasta sen 4 kuukautta ja vain kerran viikossa 60 min. Sama pari edelleen käytössä :) Ja annan tossujen kuivua vähint 36 tuntia, mikä onnistuu näillä treenimäärillä ihan itsestään. Tossun sisään kärkeen voisi myös laittaa sellakkaa (lakka), joka pidentää käyttöikää.
ReplyDeleteEdellinen anonyymi: kuinka monta tuntia viikossa, kuinka paljon kerralla?
Heippa Johanna!
ReplyDeleteKiitos molemmista blogeista, olen aina tosi iloinen kun on tullut uusi postaus! :) Kirjoitat hyvin ja ilmeikkäästi! Vinkkasin balettikaverillekin. "Tavattiin" Pas de Chatin kommenteissa ja Footlightillakin joskus. Olisi kiva jutella erilaisista opettajistakin, hyvässä hengessä tietty. Odotan jo ensi syksyä ja sitä omaa alkuperäistä opea takaisin, vaikka olen kyllä nykyisestäkin tykännyt alun jähmeyden jälkeen tosi paljon. Yo-liikunnan tunnitkin alkavat tällä viikolla, jee!
Ei mulla varsinaisesti ollut mitään asiaa, mutta tulinpahan kiittämään sua aktiivisuudestasi ja hehkuttamaan baletin mahtavuutta!
Hei Anna ja kiitos! Tosi kiva saada palautetta :) Balettia ei voi hehkuttaa liikaa. Mä saan ainakis sellaiset kicksit siitä, että on pakko purkaa ylimääräiset kahdessa blogissa, heh..
ReplyDeleteJuu, mä odotan kans mun omaa suosikkiopea takaisin. Mutta olen tosi onnellinen kun saatiin M-P sijaistamaan! Hän onkin aivan huippu :)
Muuten en täällä välitä niin paljon jutella opettajista, ellei tosi yleisesti ja kuten sanoitkin, hyvässä hengessä. Tietenkin viittaan aina omissa tuntikertomuksissa eri opettajiin, mutta yleensä pyrin kiertämään nimet - jo ihan senkin takia ettei kyseiset opet välttämättä halua olla esillä.
Mun oma ope (joka on nyt lomalla) kyllä tunnisti itsensä jutusta, ja oli aika otettu siitä. Kukapa nyt ei tykkäis kehuista :)
Kenen tunneilla käyt nytten? Oletko päässyt perjantaisin? Kuka opettaa siellä yo-liikunnassa? Mulla on nyt ihan liian vähän tunteja kun ke J3 loppui. Mietin jo josko ottais opistosta yhen tunnin lisää..
Hei jos törmäillään, nykäise hihasta! :)
Joo, pitää olla tosi varovainen kun puhuu netissä toisista ihmisistä, en mäkään missään tapauksessa halua haukkua ketään julkisesti! Sellaiseen ei ole tarvettakaan, mutta jos jotain arkaluontoisempaa olisi, niin sitten pitäisi ehkä pystyttää joku salainen foorumi tai chätti. :)
ReplyDeleteMeidän alkeistunnit ovat muuttuneet perustason tunneiksi, käyn ma ja to, tiistain jouduin jättämään pois töiden takia ja nyt se tunti kai peruttiin muutenkin. Maanantaista tykkään tosi paljon, käydään järjestelmällisesti tekniikkaa ja joka viikko tulee uusia liikkeitä! Pärjään nyt yo-liikunnassa varmasti sata kertaa paremmin kuin syksyllä! :) Siellä opettaa Tuuli-Maaria L., tykkään hänen tyylistään myös. Joskus tuntuu, että monta opettajaa vain sotkee aloittelijan ajatuksia, mutta useimmiten ne vain täydentävät toisiaan.
Perjantait on mulle edelleen mahdottomat iltatöiden takia, joten odotankin jo koululaisten hiihtolomaa kuin kuuta nousevaa, koska silloin pääsen (toista kertaa koko vuonna) M-P:n tunnille!
Ärsyttävää, kun F ei tarjoa lauantaisin tunteja. Ihan hyvin voisi olla perustason tunti, johon kaikki voisivat tulla! Kysyin toimistosta, ja vastaus oli, että on yritetty mutta ilmoittautuneita ei ole tarpeeksi. Torstairyhmäläisten kanssa puhuttiin ja siinä oli jo ainakin kolme halukasta. Ajattelin, että voisin mennä kokeilemaan HTO:n lauantaitunteja, mutta mulla on nyt sen verran muuta, että pääsisin sinne vasta maaliskuun lopussa. Katsotaan. Onko kesällä miten tunteja tarjolla?
Hei Anna!
ReplyDeleteTosi hienoa että olet edistynyt :) Se onkin baletin parhaita puolia että haasteita tulee koko ajan lisää ja omakin rima sen kun nousee!
Sitä YO-liikunnan opea en tunne ainakaan nimen perusteella, taitaa olla nuorempi? Se on todella hyvä käydä useammalla opella, kunhan etenkin alussa olisi esim kolmesta viikkotunnista 2 samalla opettajalla. Itse olen joskus käynyt samalla opella viisikin kertaa viikossa (eri tasoilla). Kun ope on todella hyvä siitä saa ihan sikana irti! Mutta se vaatii just sellaisen opettajan joka korjaa hyvin paljon, vaatii tosissaan tekemään, tsemppaa ja seuraa koko ajan miten edistyt. Siis ihan ammattimaista touhua :)
Siitä lauantaista.. Arvaan kyllä miksi lauantaisin ei saada väkeä. Harva ilmoittautuu tuntemattomalle opelle. Lisäks Tanssivintti vetää lauantaisin salin täyteen J1-2 - 2-3 tasolaisia. Ja opistolla on myös vakijenginsä. Alkeistunteja FL:ssä on jo nyt ihan tarpeeks. Mä haluun lisää jatkotasoja! Ja M-P:n tunteja! :)
Kesäisin on ollut kaikkia tasoja ma-to. Viime vuonna piti ensin yksi ope kaikki tunnit (5 vkoa G:n tunteja, aivan mahtavaa) ja sit toinen. Nyt on varm taas eri systeemi. Mutta kesällä on ihanaa treenata anyway! :)
Moi Johanna!:)
ReplyDeleteIhastuin tuohon Giselleen ihan täydestä, ja olipa
kiva kun löysin sen tarinan täältä blogistasi:) O-
len harrastanut reilun vuoden balettia ja neljän-
toista ikäinen olen, haluaisin kysyä hyviä neuvoja
aukikierron parantamiseksi, kun en sitä millään on-
nistu vääntämään:s
Haluaisin myös kysyä neuvoa, pitäisikö suosiolla
ottaa baletista hetkeksi taukoa, kun vasempaan
jalkaan on varmaan ylirasituksesta tullut jotain
iskiaksen tapaista hermosärkyä, joka vaan pahenee
jalkaa käyttäessä, mutta en silti haluaisi jät-
tää kesken venyttelyä sunmuuta. Kouluterveydenhoi-
taja sanoi, että jalka venyttelemällä paranee it-
sestään jos sen kanssa ottaa varovasti, mutta ne-
tissä luki että venyttely vaan pahentaisi asiaa.
Ja sitten vielä notkeudesta, oikea jalkani yltää
korvaan mutta vasen ei minnekkään ellei sitä väki-
sin väännä, kuinka saisin turvallisesti ja _pysyväs-
ti_ notkistettua kumpaisenkin jalkani yltämään kor-
vaa kohti? Kiitos etukäteen jo:)
Hei Riikka!
DeleteAukikiertoa ei pidä vääntää eikä pakottaa. Hyvin harvalla tanssijalla on luonnostaan 180 asteen aukikiertoa, eikä se ole edes tarpeellista. Jos aukikiertoa lähdetään hakemaan väkisin tulee väistämättä ongelmia ja vammoja. Se miten paljon aukiertoa pystyy kehittämään on yksilöllistä, ja riippuu pitkälti lonkkanivelten rakenteesta. Loput haetaan lihastyöllä ja oikealla tekniikalla. Se tarkoittaa sitä että avaat jalkasi aina lonkista, ei polvista taikka nilkoista.
Sinulla on tällä hetkellä todennäköisesti "mahdollinen" ja "todellinen" aukikierto. Kokeile seistä ekassa asennossa, ja nouse siitä puolivarpaille. Kantapäät kääntyvät luultavasti vähän sisään. Se kertoo että lihasvoimasi ei vielä ole samalla tasolla kuin mahdollinen aukikiertosi. Jos luonnollinen asentosi näyttää avoimelta v-kirjaimelta, niin se on riittävän hyvä.
Joitain neuvoja: Pidä peppu aina alhaalla (häntäluu osoittaa luotisuoraan alas), selkä pitkänä ja keskusta vahvana. Ajattele että joku vetää sinua päälaesta ylöspäin, samalla kun seisot tukevasti kahdella jalalla. Venytä polvet pitkiksi (kokeile "nostaa" polvilumpiot ylös) ja purista sisäreidet (lähentäjät) yhteen. Paino jakautuu tasaisesti varpaille, ja vartalon paino on enemmän edessä kuin takakenossa.
Voit myös venytellä lihaksiin lisää pituutta ja rentoutta, se auttaa aina. Muista lämmitella ensin. Mene selinmakuulle, nosta jalat ylös ja anna avautua sivuille. Pidä jalat pitkinä ja ojenna myös varpaita. Anna oman painon venyttää. Voit myös istua lattialla, jalat auki, ja venyttää sisäreisiä viemällä ylävartaloa eteen. Muutenkin on hyvä huolehtia kaikkien lihasryhmien palauttavasta venyttelystä.
On melko tavallista että jalat eivät ole yhtä venyviä taikka vahvoja. Kun venyttelet, keskity ensin huonoon puoleen niin se ei jää vahingossa vähemmälle. Muista myös venytellä pakaralihakset, etu- ja takareidet, sisälähentäjät, ja pohkeet. Älä tee mitään väkisin. Lämmittele hyvin, ja muista hengittää ja rentouttaa lihaksia. Etene rauhallisesti, niin pikkuhiljaa pitäis näkyä tulosta.
Kun käyt säännöllisesti tunneilla, ja treenaat huolellisesti, aukikiertosi paranee pikku hiljaa. Olet kuitenkin harrastanut balettia vasta alle vuoden. Ei sinun ole edes tarkoitus osata kaikkea. Muista että baletissa edistyminen on verrattain hidasta, ja että se vaatii kärsivällistä työskentelyä. Älä myöskään sorru vertaamaan itseäsi toisiin tanssijoihin - kaikki ovat yksilöitä ja jokaisella omat vahvuutensa.
Jos sulla on kipua, se on aina merkki jostain. Olet ehkä venäyttänyt jonkun lihaksen tai ärsyttänyt jotain. Jos hermosärky tuntuu vain venyteltäessä johonkin ääriasentoon, jätä ihmeessä vähemmälle. Venyttele kohtaa vain varovasti siihen asti kunnes tuntuu kireyttä, mutta älä puske kipurajan yli! Se ärsyttää lihasta vain entisestään.
Jos voit vielä tanssia, mutta et täysillä, tee niin - mutta kerro se opettajallesi ennen tuntia. Muutenkin, kerro opelle AINA jos on jotain kipuja. Voi kyllä olla että ope kehoittaa jäämään kotiin. Jos näin käy, älä sure. Se tarkoittaa vain että opettajasi huolehtii sinun turvallisuudestasi ja hyvinvoinnistasi. Jos vaiva tuntuu koko ajan ja haittaa kaikkea liikkumista, ja tunnet kipua esim ponnistaessa, PIDÄ TAUKO. Lepo on paras tapa hoitaa kroppaa.
Lopuksi vielä yksi neuvo: Kysy näistä asioista myös opettajaltasi, hän tietää ja tuntee sinun kroppasi ja teknisen osaamisesi paljon paremmin kuin minä. Varmasti hän voi ja haluaa auttaa sinua! Opettajat tykkäävät kun oppilas on innokas ja aina valmis tekemään parhaansa. :)
Tsemppiä!