19.5.11

Kesän tanssilukkari


Sitä ei uskoisi tuosta koleasta säästä, mutta kesä on varmuudella tulossa - ja sen myötä tanssikoulujen kesälukujärjestykset! Yksi kiva juttu kesälukkareissa on nimenomaan vaihtelu, sitä pääsee kokeilemaan erilaisia tyylejä ja opettajia joitten tunneille ei ole aikaisemmin ehtinyt tai uskaltautunut. Parasta on jos löytää jonkun uuden, itselleen mieluisan ja sopivasti haastavan tunnin. Ja vaikka jäisi vain kesätuttavuudeksi, oppii sitä aina jotain uutta - sekä tanssimisesta että omasta valmiudesta treenata balettia (tai muuta lajia) myös toisella tavalla.

Kuitenkin sitä joka kesä vähän jännittää.. mitä on tarjolla, kuka opettaa ja milloin ja pääseekö sitä itse silloin kun haluaisi. Tänä vuonna näyttäisi kuitenkin onnistaneen, ainakin kesäkuun osalta! Ja tällä kertaa vaihtelu tarkoittaa mulle sitä että mun vaki opettajani Gabriella palaa äitiyislomaltaan takaisin opettamaan - yay! Ilmoittauduin jo hyvissä ajoissa hänen kaikille kolmelle J2-tason tunneilleen. Pointea ei ole kesällä erikseen tarjolla, joten taidan lisäksi kysyä lupaa tehdä esim perustuntia kärjillä. Omalle J2-tasolle mulla ei riitä pointe-tekniikka, eikä kukaan opettaja mua sinne edes päästäis heilumaan!

Heinäkuusta en sitten tiedä vielä.. Olen kaksi viikkoa lomalla ja saatan käydä jossain Helsingin ulkopuolellakin. Loppukesästä ajattelin myös kokeilla vaihteeksi taas HTO:n tarjontaa ja / tai käydä molemmissa kouluissa. Saatan myös eksyä jazz- tai nykytanssitunneille.. Mutta se jää vielä nähtäväksi. Joka tapauksessa en meinaa mitään viikkoa pidempää treenitaukoa harrastaa, kypsyin jo tänä keväänä liialliseen taukoiluun. Tanssiminen on kuiteskin mun lemppari harrastus (yllätys!), eikä siksikään mistään muusta huvituksesta pois.

Tältä näyttää mun kesän ensimmäinen tanssijakso, opettajana siis Gabriella Serra, koulu Footlight:

  • Ma: Klassinen J2 klo 16.30-18.00
  • Ke: Klassinen J2 klo 18.00-19.30 
  • To: Klassinen J2 klo 19.00- 20.30
  • + mahdollisesti perustaso ke klo 19.30-20.30 pointe-harjoitteluun

(Footlightin koko kesän baletti-lukkari löytyy täältä)

Harkinnassa on myös HTO:n perjantai-tunti, joko aikaisempi J2-3 klo 17.15 tai sitten sen jälkeinen J1, joka olisi mulle sopiva alkeisvarvastunti (klikkaa: lukkari). En kyllä ehdi kesällä joka perjantai, on sitä työviikon päätteksi välillä muitakin menoja. Viime lukukautena en voinut missata yhtään perjantai treeniä kun oli sekä pointe-tunti että ihana Marie-Pierre Greve opettamassa (olin lopulta poissa vain kahdesti, varmaan oma ennätys)! Luojan kiitos M-P palannee todennäköisesti kesän jälkeen takaisin opettamaan.

Nyt on tietenkin liian aikaista miettiä tulevan syksyn lukkaria, mutta toivon hartaasti että M-P:n pointe-tunti jatkuu siitä mihin jäätiin ja että Gabriella saisi aloittaa myös toisen, uusille oppilaille. Oma lehmähän tässä on ojassa, koska kävisin itse molemmilla tunneilla. :) Tai sitten jos olisi yhdistelmätunti, esim. J1-taso 75 min +15 min alkeisvarvastreeni. Kunhan M-P opettaisi saman setin kuin viimeksi, eli klassinen J3 90 min + pointe 60 min ja G pitäisi ainakin kaksi J2 tai J3 tuntia, niin tämä tyttö olisi tanssillisesti jo 7. taivaassa!

Tanssitaan nyt kuiteskin ensin kesää kohti! 
Minkälaiset suunnitelmat ja lukkarit teillä muilla on?

Tanssija: Alex. Kuva: Dane Shitagi
ballerinaproject.blogspot.com



47 comments:

  1. Hesassa on kyllä kivan paljon tarjontaa. Itse kun olen pienemmältä paikkakunnalta, niin kesällä ei ollut oikein mitään tunteja ikinä tarjolla, että omatoimiseksi reeniksi meni. Tosin nyt on kai vakiintunut aikuisbaletti kesän ohjelmaan kerta viikkoon. Nyt vietän ekaa kesää Kuopiossa ja en tiedä yhtään kesän tuntitarjonnasta, mutta oma kesä menee kyllä paljon töissä ja ihan kiva pitää vähän lomaakin tanssista kun muuten tuntuis, että koulu jatkuu kesälläkin. :) Mutta jotain reeniä täytyy taas itsenäisesti järjestää jossain vaiheessa. Saadaan varata kesäksi koulun salejakin. Se on aika kätevää ja kivaa. :)

    ReplyDelete
  2. Hei taas! : )

    Kesän lukujärjestyksestä: alkuperäiset suunnitelmani menikin vähän uusiksi yhden tiiviskurssin ollessa jo täynnä kun emmin liian pitkään eri vaihtoehtojen välillä - mutta nyt kävikin niin, että varasin sekä HTO:ssa Alkeis2 tunnille sekä Footlightissa Gabriellan tunnille! Jee, olen ihan innoissani kun olen saanut tosi positiivisen vaikutelman hänestä täällä! Oli tosi iloinen yllätys, että Gabriella vetää tunteja myös omalle tasolleni! : D

    Footlightin tasot vaan vähän hämäsi, ilmoittauduin alkeistasolle, mutta sitten tuli mieleen, että onkohan se ihan vasta nyt aloittaville? Ehkä se perustaso on sopivampi? Olen harrastanut balettia vasta helmikuusta lähtien, mutta 2 kertaa viikossa ja oma opettajamme suositteli meidät kesätuntien Alkeis2-tasolle. Ehkä se perustaso on sama kuin alkeis2? Vai onko edistyneempi? Yritin soittaa Footlightiin, mutta numero oli tilapäisesti poissa käytöstä(?!). Laitoin sitten sähköpostia, nyt odottelen vastausta..

    On jännä huomata, miten nälkäiseksi sitä tulee oppimiselle ja harjoittelemiselle, kun huomaa tosiaan miten PALJON on opittavaa - olisi kiva mennä vaikka 4 tunnille viikossa, mutta siihen ei perheaikataulut valitettavasti ihan veny.. *huokaus*

    ReplyDelete
  3. Ja hassua muuten, miten uskolliseksi sitä oli tullut 'omalle' tanssikoululleen! Outoa, että tuntuu ihan villiltä mennä välillä toiseenkin!

    ReplyDelete
  4. Hei Niniane :)

    Onko sulla mahdollisuutta käydä Kuopion Tanssii ja Soi:n kursseilla? Mä olen pitkään halunnut käydä siellä, mutta aina on ollut jotain työ taikka budjettiesteitä.. Mun yksi ystävä on siellä Savonian ammattikorkeassa, ja hän käy myös jossain tanssiopistossa lisätreeneissä. Katsotaan josko hän kommentoisi tännekin.

    Mutta kun sä tanssit noin paljon ympäri vuoden, niin kunnon breikki on varmasti paikallaan! Ja kuten sanoit, yksinkin voi saada jotain aikaiseksi - vaikkapa omat koreografiat!

    Mahtavaa ja myös tanssillista kesää sulle :)

    ReplyDelete
  5. Hei Iina :)

    Olisit vain heti laittanut mulle viestiä, Gabriellan tunnit ja tasot ovat mulle varsin tuttuja. Ja kuka nyt sitten toimistossa vastaakin - ei ole kuitenkaan itse käynyy tunneilla! Vaiks en ole ihan varma aloittaako Gabriella ne alkeet ihan alusta vai jatkavatko viime vuodesta.. Etenkin kun hän on ollut poissa viime 7 kuukautta.

    Anyway, sinuna menisin sille perustason tunnille.
    Voit sitten kysyä Gabriellalta mielipidettä, hän ohjeistaa muutenkin vakioppilaansa oikeille tasoille. Maananataisin on ainakin perustaso ennen mun tuntia,ehkä me vielä törmäillään vaihdossa!

    Footlightissa perustaso on sama kuin muualla alkeisjatko taikka alkeis2. Ei haittaa vaikka olisit jo ilmoittautunut, toimisto kyllä vaihtaa tuntisi sopiviksi.

    Ja olet ihan oikeassa, tanssissa nälkä vain kasvaa syödessä. :D

    ReplyDelete
  6. Toimistolta oli tullut viesti, että vaihto onnistuu, muttei oikein tason sisällöstä paljoakaan neuvoa - eli olit oikeassa. Suurkiitos taas neuvosta!

    Vaihdoin nyt sinne PT-tunnille. Saas nähdä miten pysyn perässä.. Toisaalta, siinä oppii hyvin nopeasti, jos ympärillä on edistyneempiä, mikä on pelkästään positiivista. Ja just maanantain tunneille ilmoittauduin koska mulla on aina maanantait vapaita, eli tullaan varmasti näkemään! : D

    ReplyDelete
  7. Hei!
    Kysyisin sinun mielipidettäsi eräästä asiasta aikuisbaletin harrastajana. Eli asun todella pienellä paikkakunnalta ja haluaisin kovasti aloittaa baletin. Täällä se ei kuitenkaan ole mahdollista ja siksi Otin yhteyttä toisella paikkakunnalla sijaitsevaan (pieneen!) tanssikouluun. Aikuisbalettia ei yllätys ollut tarjolla, mutta minulle kerrottiin, että pääsisin aloittamaan baletin perus 3 ja 4 tasoilla ensi syksynä. ELI tanssisin n. 11-vuotiaiden kanssa.. Vastaus "hieman" masensi. Suuri into olisi päästä balettia tanssimaan, joten olisikohan kannattavaa vain niellä ylpeytensä ja mennä 9 vuotta nuorempien ryhmään? Itse olen 20-vuotias. En onneksi aivan avuton baletissa ole vaan balettikokemusta ala-asteajoilta löytyy 5 vuotta. Jos menen tunneille, nolaanko itseni vain totaalisesti? Kiitos vastauksesta!

    ReplyDelete
  8. Hei!

    Et ole yksin, hyvin moni aikuistanssija maailmalla on vastaavassa tilanteessa.. Tavallisempaa tosin on että aikuinen harrastaja joutuu teinien sekaan, ja ikäeroa voi jopa olla kymmeniä vuosia! Jos miettii asiaa, olet muita kuitenkin vain 9 vuotta vanhempi. ;)Etkä ole edes ensikertalainen!

    Mitä jos menet ensin paikan päälle katsomaan, ja juttele open ja miksei myös tyttöjen kanssa. Sen ikäiset ovat vielä suht ennakkoluulottomia ja voivat tykätäkin jos tunnilla on "isonen" näyttämässä nuoren aikuisen naisen mallia.

    Aluksi voi tietenkin olla vähän outoa, mutta varmasti totutte toisiinne. Ja jos tunnin vaikeusaste ja haastavuus on sulle sopiva, mitä väliä? Pääasia että pääset tanssimaan!

    ReplyDelete
  9. Kiitos paljon tsemppaavasta vastauksesta! Kai minun pitää vain niellä ylpeyteni ja mennä pirpanoiden sekaan oikealla asenteella. Jos jotain hyvää pitää asiasta löytää, niin ainakin ajattelisi opetuksen olevan perusteellista! :)
    Vielä lisäkysymyksenä, että millähän tasolla ajattelet n. 11-vuotiaden tyttöjen teknisesti olevan? Itse hallitsen baletin alkeet hyvin.. Sen ikäisten luulisi tanssivan kärkitossuilla jo. Toivottavasti minäkin pian ;)

    Kiitos vastailuista ja ihanasta blogista!

    ReplyDelete
  10. Juu, sekaan vaan. Tanssissa pärjää kun on sopivan nöyrä ja hullu :)

    11-vuotiaiden taso on monesta kiinni. Jos ovat aloittaneet esim 8 vuotiaina, ja käyvät tunneilla 3-5 kertaa, taso voi olla aika hyväkin. 11-v yleensä vasta aloitetaan kärkitossuilla treenaaminen, nuoremmille sitä ei edes suositella. Jalkojen luut kun eivät ole vielä luutuneet, ja voi olla vahingollista aloittaa liian aikaisin. Vaikka sekin on yksilöllistä, joku voi olla valmis aloittamaan 10 vuotiaana, toinen 13 vuotiaana ja joku ei välttämättä koskaan..

    Mutta se ei ollut sun kysymys. Siis taso riippuu pitkälti koulusta, opettajista, tavoitteista, opetusmäärästä ja myös tyttöjen fyysisistä valmiuksista ja motivaatiosta. Juttele opettajan kanssa ennen tuntia, tai käy katsomassa niin vain sillä se selviää parhaiten.

    Koska olet tanssinut ennekin, voit päästä kärjille kahden vuoden sisällä, kunhan treenejä kertyy vähintään 2-3 viikossa, ja tekniikka + lihasvoima + nilkan rakenne ovat kohdallaan :)

    Tsemppiä sulle, ja ihanaa kun saadaan lisää tanssiin hurahtaneita aikuisia lajin pariin! Kiitos ihanasta palautteesta :-)

    ReplyDelete
  11. Oon menossa Kuopio Tanssii ja Soi:in yhdelle kurssille. Eli ainakin vähän pääsee tanssimaan! Toivottavasti vuoden päästä ois varaa mennä useammallekin kurssille. :) Oon myös töissä festivaalilla ja pääsen ainakin siis esityksiä katsomaan ja se on huippua. Oon tosi innoissani, koska kyseessä on ihan ensimmäinen KTS mun osalta ja varmaan siellä tulee nyt käytyä seuraavinakin vuosina kun Kuopiossa asustan. Nyt oppii vähän millainen meininki siellä on jne. Toivottavasti säkin pääset vielä jossain vaiheessa osallistumaan KTS:n kursseille! :)

    ReplyDelete
  12. Hei!

    Sori - tämä aihe ei nyt kuulu mitenkään kesälukujärjestyksiin!!!

    Kävin eilen katsomassa Pahkinen-Rankanen-Nuutinen -esityksen Alminsalissa, siis kansallisbaletin tanssijat esittivät Virpi Pahkisen, Mammu Rankasen ja Johanna Nuutisen koreografiat. Mietin, että mahdoitkohan tai mahtoikohan joku blogin lukija nähdä tämän esityksen? Olisi kiva jakaa ajatuksia!

    Oli eka kerta kun näin Virpi Pahkisen koreografioita ja täytyy sanoa, että tunne esityksen jälkeen oli täysin mykistynyt - ja kyyneleet silmissä! Olen aina tykännyt intohimoisesti nykytanssista, liian harvoin on vaan tullut mentyä katsomaan kun on ollut se pikkulapsivaihe ja ns. ruuhkavuodet, mutta aiemmin opiskeluaikoina asuessani ulkomailla kävin aika useinkin. Aina vaikuttavan tanssiteoksen ääressä multa meinaa tulla itku, siis ilosta ja vaikutuksesta! Jännä, on vain kaksi taiteen alaa, musiikki ja tanssi, jotka saavat tämän reaktion aikaan - siis ihmiseltä joka itkee äärimmäisen harvoin. Kuvataide saa tietty aikaan vahvoja ja monikerroksisia elämyksiä, mutta ei kyyneleitä! Ja eilen oli tosiaan tämä reaktio. Toiset pillittää leffoissa, minä tanssiesityksissä! Koreografia oli nimeltään Korona, ja se miten ihmiskehoa käytettiin muodostamaan rytmejä, muotoja ja erilaisia kerroksia oli Pahkisella kyllä niin huikeaa, että tuntuu, että oli hienoin ikinä näkemäni tanssiteos. Huomio ihan pienen pieniin yksityiskohtiin, sormista ja varpaista lähtien, tempojen vaihtelu ja visuaalinen rytmi oli ihan nerokasta. Liikkeet olivat omaperäisiä, hienovaraisia, yllätyksellisiä, lumoavia. Pahkisen koreografia näistä kolmesta kyllä teki suurimman vaikutuksen, mutta Mammu Rankasenkin teos oli tosi vahva. Tanssijat olivat huikeita, upeasti klassisen baletin tanssijat tanssivat myös nykytanssin kieltä!

    ReplyDelete
  13. Iinalle (ja miksei muillekin :))

    Olipa kiva lukea - ja nyt jakaa - kokemuksia Pahkinen-Rankanen-Nuutisesta; näetyn ja koetun analysointi on vähintään puolet taide-elämyksen viehätyksestä. Olin katsomassa sen enskarissa torstaina, joten omat kokemukseni ovat eri esityksestä. Ja Pahkisen Koronan osalta aika erilaiset kuin sinun, mikä on hyvä ja kiinnostava esimerkki siitä, miten kukin kokee taiteen aivan omalla tavallaan.

    Vaikka Korona oli kaunista liikettä, mulle siitä jäi puuttumaan jotain hyvin olennaista: sisältö. Koreografi ehkä tiesi, mitä halusi sanoa, mutta tanssijoille ei näyttänyt olevan lainkaan selvää, MIKSI he jotakin tekivät, jolloin se jäi välittymättä myös yleisöön. Visuaaliselta maailmaltaan samanoloinen Rankasen Taivaaseen juurtunut puu onnistui mielestäni tässä paremmin.

    Ainakin mua kiinnostava yksityiskohta Koronassa oli se, että miestanssijoiden liike oli läpi teoksen dynaamisempaa kuin naisten. Yritin arvella, oliko kyseessä koreografin tietoinen tai tiedostamaton ratkaisu vai johtuiko ero tanssijoiden omasta työstä. Siitä olen samaa mieltä, että näihin, erityisesti Pahkisen ja Rankasen, teoksiin klassisesti koulutettujen tanssijoiden kovempi liikekieli sopi. Muutenkin onneksi Suomessakin näytetään vihdoin olevan menossa nykytanssissakin siihen suuntaan, että "vanhanaikainen" perustanssitekniikka saa näkyä.

    Kaiken kaikkiaan mustakin - aika paljon tanssia tehneenä ja aivan liikaa toisiaan muistuttavia enemmänkin performanssitaidetta edustavia nykytanssiteoksia nähneenä - kyllä koko kolmen teoksen ilta oli oikein miellyttävä ja positiivinen nykytanssikokemus. Kansallisbaletin nykytanssiteoksiin voi luottaa siinä suhteessa, että siellä ei kukaan tule huutamaan alasti lavalle pariksi tunniksi. :)

    ReplyDelete
  14. Tanssintutkimusesseestä :) blogipostauksen asiaan vielä: Toivottavasti noille Footlightin ja nimenomaan Gabriellan balettitunneille mahtuu vielä kesäkuun puolenvälin paikkeilla... Vielä kun en pysty ajattelemaan kevätkauden loppua pidemmälle edes niin paljon, että ilmoittautuisin mihinkään. Mutta niistä siis suunnitelmissa ottaa pari jatko1:tä. Muutenkin FL:n tarjonta kesäksi näytti ihanan laajalta, joten varmaan jotain katulajia eksyy lukkariin myös.

    Kunhan toivun tästä tanssiburnoutista.

    ReplyDelete
  15. Hei iina ja Ilona, kiitos kun jaoitte kokemuksianne näytöksestä! Itse en käynyt katsomassa, joten en voi lisätä omia pohdintoja.. Se on kyllä jännää miten saman elämyksen voi kokea niin monella eri tavalla - ja onneksi!

    Ilona, siitä kesälukkarista - varmasti mahtuu vielä, mutta ehkä se J2 olis sulle sopivampi? Vaikka uuden open kanssa menisin itsekin alkuun helpommalle tunnille. Mielestäni G opettaa tosin vain sen ekan jakson, kun hän on aina lähtenyt lomalle Juhannuksen jälkeen. Jos siis pääset yhtään aikaisemmin saisit vielä enemmän irti tunneista.

    Mutta älä ota paineita, etenkin nyt kun näytökset sun muut on tulossa! Tsemiä!

    ReplyDelete
  16. Hei olipa kiva kun joku muukin oli nähnyt sen esityksen! : ) Ja tosiaan, se 'jälkipuinti' rikastaa elämystä!

    Mielenkiintoista kuulla toinen näkökulma. Tiedän mitä Ilona tarkoitat huomiollasi - pistin itsekin merkille, erityisesti parin miestanssijan tekemisessä tietynlaista läsnäolottomuutta, (naisissa en huomannut tätä) mutta tanssin koreografia teki niin suuren vaikutuksen, ettei se mulla häirinnyt esityksen taikaa.. : )

    ReplyDelete
  17. Hei Iina!

    Piti vielä kertoa sulle että kysyin Gabrilta siitä alkeistasosta.. Siis jos siellä on tarpeeksi monta täyttä vasta-alkajaa, niin sitten se tunti alkaa ihan alusta, kaksi kättä tangolla.

    Perustasonkin tunti määräytyy yleisen tason mukaan, joten vaikeata sanoa kuinka haastava se sitten lopulta sulle on. Jos tuntuu siltä, voi tietty ekan kerran mennä kaikkein helpommalle tunnille, ja sit siirtyä seuraavalle tasolle.

    Kerroin jo G:lle että olet tulossa, mutta ei hän tietenkään tämän perusteella erota sua porukasta.. Joten ei paineita, nauti vaan tekemisestä :)

    ReplyDelete
  18. Terppa Johanna ja Nina myös ;) Maailma (varsinkin tanssimaailma) on niin pieni!

    Luulen että meikäläisen kesä on aika tanssintäyteinen, vaikka vähän lomaa tietty pitää olla. Olisi vain tosi kauhea ajatus olla kolme kuukautta tanssimatta ja aloittaa vasta syksyllä koulussa, mitähän kroppa siihen sanoisi... Tulis varmaan kokovartalokramppi.

    Meillä on tosiaan toi Kuopio Tanssii ja Soi aika pian koulun loppumisen jälkeen, jossa oon myös töissä ja muutamalla kurssilla. Ainakin on baletin aamutunteja ja Alvin Ailey workshop. Jee! Sitten myöhemmin kesällä menen Savonlinnaan balettikurssille (apua).

    Kaikista eniten odotan sitä että pääsisin taas Footlightille ihanien tyyppien kanssa tanssimaan <3 Varsinkin Gabrin tunteja odotan. Ja jännitän kuka pitää tokan kesän jakson tunnit...

    -Salla

    ReplyDelete
  19. Moikka!

    Tuolla aiemmassa kommentissa vinkkasit aikuiselle baletin aloittajalle, että kärjille voi päästä noin kahden vuoden sisään. Itse olen tanssinut puoli vuotta ja aloitan ensi syksynä kärkiharjoittelun. Hallitsen baletin alkeet ja harjoittelen kaksi kertaa viikossa. Kärkitekniikkaa voi siis päästä harjoittelemaan jo suhteellisen varhainkin :)

    ReplyDelete
  20. Hei!

    Yleensä asiantuntijat (joihin en siis itse lukeudu) suosittelevat vähintään 1,5 - 2 vuotta treeniä ennen kuin voi aloittaa kärjillä työskentelyn. Ainakaan omat opettajani - jotka todella ovat tässä asiantuntijoita - eivät päästä ketään sitä aikaisemmin pointe-tunnille.

    Siinä vaiheessa kun mennään kärjille on oltava enemmän kuin vain alkeet hallussa.. Pitää ainakin kyetä säilyttämään aktiivi aukikierto koko ajan, nilkat ja varpaat ovat ojennettuina, myös nopeissa hyppysarjoissa, piruetit ovat hallittuja, tasapaino ja ryhti ovat kohdallaan, pystyy tekemään ainakin 16 x relevét keskellä. Nilkka on plaseerattu oikein, ei ole sisäänpäin kiertoa, tendu on viimeistelty, ja demi-pointe asento on niin korkea kuin fyysisesti mahdollista.. Jalan hienomotoriikka on jo automaatilla - koska kärjillä ei näitä ehdi enää miettiä.

    On harvinaista että joku olisi jo puolen vuoden päästä näin pitkällä. Mutta on toki yksilöllisiä eroja - ehkä kuulut näihin poikkeuksiin? Olethan silti varovainen, on erityisen tärkeätä että työskentely kärjillä on alusta asti hyvin huoliteltua, vammojen vaarakin on paljon suurempaa! Tsemmpiä sulle joka tapauksessa :)

    ReplyDelete
  21. Voi sua, kiitos Johanna Gabriellalta kysymisestä, olet tosi avulias! (sellainen baletin hyvä haltiatar!) Mä ehdin jo vaihtaa siihen PT-tuntiin - mutta ei se mitään, jos tuntuu etten pysy perässä, menen suosiolla alkeis-tason tunnille. Saa nähdä minkälainen ryhmä tulee olemaan..jännää. : )

    ReplyDelete
  22. Hui! En varmastikaan hallitse kaikkea tuota luettelemaasi tekniikan kirjoa.. Olisikohan ero siis tunnin rakenteessa? En aloita varsinaisella pointe-tunnilla, vaan kärkiharjoittelun harjoittelun n. 15min tunnin lopuksi tangolla. Siihen alkeiden hallinta kai voisi riittääkin?

    ReplyDelete
  23. Niin ja kärkiharjoittelusta - myös oma opettajani Helsingin Tanssipistolla päästää kärkitossuharjoitteluun vasta 1,5-2 vuoden harjoittelun jälkeen, mahdollisesti aiemmin jos treenaa todella paljon ja edistyy nopeasti, mutta mahdollisesti paljon myöhemminkin, jos katsoo ettei ole vielä valmis. Aika erikoista aloittaa puolen vuoden päästä. Oletko tanssinut balettia aiemmin ja siten edistynyt nopeasti? Itsellä (ja itse asiassa kaikilla muillakin ryhmässämme) ainakin on vielä tosi paljon töitä tasapainon kanssa keskilattiaharjoituksissa näin 4kk (2xvko) jälkeen, esim arabesquen kanssa, piruetteja emme edes vielä tee..

    ReplyDelete
  24. Ehditkin laittaa Anonymous viestin ensin! Ehkä se on jotakin lihasten kuivaharjoittelua kärkitossuja varten? Vai onko ohjeet ostaa jo omat kärkitossut?

    Jännä silloin kun aloitin baletin, mulla ei ollut mitään hinkuja kärjille, mun mielestäni baletti on todella kaunista ihan demi-pointella myös. Mutta kun kerran kärkitossuja kokeilin, tuntui se niin mahtavalta, että nyt odotan sitä vaihetta todella innolla! : )

    ReplyDelete
  25. Jännä juttu! Itsekin alan epäillä olenko vielä valmis kärjille näin puolen vuoden harjoittelun jälkeen, kun teidän ihmettelyänne lukee. En ole aiemmin harrastanut balettia enkä muutakaan tanssia. Aloitin joulun jälkeen ryhmässä, jossa muut ovat tanssineet kaksi vuotta. Useita kärjillä harjoittelu ei edes kiinnosta, mutta minulle ja ystävälleni ehdotettiin kärkiharjoittelun aloittamista klassisen baletin puolella ilmeisesti hieman nuorempien ryhmässä. Ja oikeasta kärkitossuharjoittelusta on siis kyse..

    ReplyDelete
  26. Ja selvennykseksi edelliseen.. Klassisesta baletista puhuin vain erottaakseni aikuisbaletin nuorempien balettiryhmistä. Toki aikuisbaletti on klassista balettia siinä, missä muukin baletti! (Nimimerkillä aikuisbaletti nimikkeen vihaaja ;)

    ReplyDelete
  27. Hei!
    Tuohon teidän kärkitossukeskusteluunne liittyisin ihan näin sivusta päin, että hallitsevatko 11-vuotiaat kärjillä aloittajat kaikki nuo aikaisemmin mainitsemasi tekniikka asiat? Vai tarkoititko lähinnä aikuisia aloittajia?

    ReplyDelete
  28. Hei anonyymi,

    15 minuuttia tankoharjoituksia tunnin lopuksi on tietenkin eri asia kuin kokonainen pointe-tunti, mutta mekin aloitamme tunnin samanlaisilla harjoituksilla. Nyt kun kerroit että olet todellakin tanssinut vasta sen puoli vuotta ja ilman aikaisempaa kokemusta, sanoisin että älä pidä turhaan kiirettä.

    Mä odottaisin vielä yhden vuoden. Edisty ensin alkeista perustasolle, työstä tekniikkasi lisää ja nauti. Balettia voi kuitenkin tanssia edistyneelläkin tasolla ilman kärkitossuja. Jos olet ensi vuonna yhtä innokas, olet siltikin vielä aikataulua edellä. Mutta jo paljon vahvempi ja varmempi!

    Kun menee asioita edelle, on aina se vaara että sisäistää vääränlaista tekniikkaa - ei siksi että olisi jotenkin vähemmän lahjakas kuin muut, vain että vaatii aikansa ennen kuin jalan hienomotoriikka ja koko kropan hallinta on sitä luokkaa. Se tulee vain toistolla, oikeilla korjauksilla ja sinnikkyydellä.

    Kommenteistasi päätellen olet selvästikin innostunut ja olet kiinnostunut tietämään lisää. Se onkin ihan paras tapa sekä edistyä että nauttia tanssimisesta! Laitankin sulle pari linkkiä, joista on varmasti apua:
    Is Pointe a Silly Dream?

    Too Late for Pointe?

    ReplyDelete
  29. Ja vielä yksi pikku tarkennus viitaten anonyymin "aikuisbaletti"-kommenttiin.. Aikuisbaletti on yleensä, mutta ei toki aina, helpotettua balettia. Siis fyysisesti vähemmän rankkaa, ja ja ehkä vähemmän (tai eri tavalla) tavoitteellista. Eroja on varmasti koulusta toiseen, ja mua saa kernaasti sivistää asian tiimoilta. Joka tapauksessa aikuisbaletille on tilauksensa ja paikkansa, ja musta on ihanaa että kaikki balettiin hurahtaneet voivat näin löytää itselleen sopivan tavan treenata.

    Itselläni ei kuiteskaan ole "aikuisbaletista" kokemusta (vielä), joten blogin kirjoitukset koskevat siis lähinnä sitä "klassista balettia".

    Mutta kommentit ovat tervetulleita kaikilta harrastajilta, ja kaikilta tasoilta! :)

    ReplyDelete
  30. Niistä nuorista vielä sen verran..

    Toisin kuin aikuisilla, nuorten kanssa pitää myös katsoa fyysinen kypsyys. Siis luitten pitää olla riittävän luutuneet,ettei tule epämuodostumisia tai muita vammoja. Aloitusikä ei myöskään ole kiveen kirjoitettu, vaan joku voi olla valmis vaikka vasta 13 vuotiaana. Sen ikäisillä on vielä hyvin yksilölliset kehityskaaret.

    Riippuu paljolti kouluista ja opettajista miten edetään. Laadukas opetus ottaa huomioon yksilölliset erot ja mahdolliset heikkoudet. Itse en ole lasten baletin opetuksen kanssa ollut tekemisessä - voisin toki kysyä mun opelta lisää - mutta käypä lukaisemassa vaikka tämä linkki:

    Dear Classical Ballet Teacher,
    When Can I go on Pointe

    Toivottavasti tästä oli jotain iloa :)

    ReplyDelete
  31. Itse olen tanssinut viime syksystä ja ensi syksynä olisi tarkoitus aloittaa kärkiharjoittelu. Samallalailla kuin anonyymikin eli 15min. tunnin päätteeksi. Ja opettajan sanoin hyvin rauhallisesti.

    Olen tanssinut pienempänä balettia useamman vuoden (mutta en kärjille asti) ja harrastanut aktiivisesti rytmistä voimistelua, joten monet Johannan luettelemista asioista tulevat selkärangasta, kuten aukikierto, korkea demi-pointe ja nilkan ojennus ja piruetitkin alkavat palautua pikku hiljaa. Eli tilanne on vähän eri kuin anonyymilla.

    Itseäni ehkä mietiyttää se, että oikea puoleni on huonompi, tasapainot usein huojuvat ja relevet ovat heikompia. Jos molemmat puolet olisivat samalla (paremmalla) tasolla en empisi yhtään. No kesän aikana olisi tarkoitus vahvistaa heikkoa puolta ja koittaa tasata eroa.

    Olen ajatellut asian niin, että kokeilen miltä tuo kärkiharjoittelu tuntuu ja uskoisin kuitenkin, että opettajat osaavat pitää tason sellaisena, etten satuta itseäni. Suurin osa tunnin oppilaista, elleivät jopa kaikki, ovat vasta-alkajia kärjillä. Jotenkin mietin, että ne lapset jotka aloittavat 12v:nä kärkiharjoittelun, ovat tanssikokemuksestaan huolimatta kehon käytössään ja tuntemisessa epävarmempia kuin me aikuiset. Toki voisin odottaa vielä, mutta en taida malttaa, kun juuri nyt on hyvä hetki panostaa balettiin. Mulla on myös jokin (hyvinkin mahdollisesti väärä) ajatus, että kärkiharjoittelu tekee minut vahvemmaksi ja parantaa tekniikkaani :o

    ReplyDelete
  32. Jep Anni, tästä taas näkee miten erilaiset taustat ja kokemukset aikuisilla harrastajilla voi olla. Sulla kun on ollut tuo baletti oheistreeninä muutenkin haastavan lajin kanssa, niin on ihan erilaiset valmiudet!

    Kärkiharjoittelu kyllä vahvistaa kun se oikein tehdään - mutta tekniikkaa se parantaa vain jos on jo hyvä perustaso alla. Tai siis tarkoitan sanoa, että kärkitossutekniikka on oma lajinsa ja se tietenkin tulee vain tekemällä.

    Kun on kärjillä, ei voi eikä pidäkään fuskata. Ei siis muutenkaan, mutta kärjillä näkyy kaikki heikkoudet ja maneerit moninkertaisina. Siksi ei pidä aloittaa ennen kuin perusasiat ovat hyvin hallussa. Ja kaikesta rankasta työstä saa sit kiitoksena vielä vahvemman kropan ja paremman tekniikan! Olen itsekin huomanut että olen saanut treenistä lisää nostetta muille tunneille!

    Tuo oli siis yleinen vastaus, ei sulle Anni erityisesti. Mutta siitä heikommasta puolesta..

    Onko niin että rytmisessä tehdään aina paremmalle puolelle? Vai treenataanko tasaisesti? Voisit ottaa esim kuminauhan (theraband) käyttöön ja vahvistaa sillä nilkkoja. Ja kokeile tehdä kotona vain heikommalla puolella releveitä. Jos tasapaino huojuu, tsekkaa ettei kylki ole kasassa ja kokeile ajatusta että sulla on prinssi pitämässä kyljestä kiinni..;)

    Hey, whatever works! :)

    ReplyDelete
  33. Vau, te, jotka paasette karjille jo puolen vuoden tanssimisen jalkeen!! Itse olen kaynyt baletissa reilun kahden vuoden ajan, ja sita ennen show-tanssissa noin vuoden ajan, mutta enpa usko, etta mulla on karkitossuille mitaan asiaa ainakaan pariin vuoteen.

    Anteeksi tama on nyt ihan off-topic, mutta milloin olisi hyva paastaa Sansha Pro:n pehmeat tossut balettitossujen hautausmaalle? Capezion tossuihin tulee mulla ainakin aika pian reika, mutta Sanshat ovat sen verran vahvempaa materiaalia, etta reikia ei ainakaan viela nay.

    Iinalle viela vinkiksi: Gabriellan perustasotunnit ovat ainakin omasta mielestani paljon rennompia ja ehkapa hauskempia kuin muutaman muun Footlightin opettajan. Olin viime kesana parilla perustasotunilla, ja itselle oli ainakin iso shokki vaihtaa Gabriellan tunnista esim. Kallen tuntiin. Sarjat olivat paljon nopeampia. Kannattaa pitaa mielessa, jos kayt useamman eri opettajan tunnilla.

    ReplyDelete
  34. Kiitos tiedosta Noora! Olen tasoltani jossakin alkeis1 ja 2 välimaastossa, eli rento PT kuulostaa erittäin hyvältä mulle! : D

    ReplyDelete
  35. Kyllä rytmisessä tehdään molemmin puolin ja jotenkin muistelisin, että silloin ei puolien ero ollut mitenkään merkittävä, paitsi oon aina ollut notkeampi vasemalla puolella. Ehkä tämä on jotain iän tuomaa rappeutumaa ;) (Lisää rappeumaa, huomasin juuri, että olenkin kirjoittanut tänne väärin. Vasempi jalka on siis heikompi, mutta notkeampi.)

    Theraband olisi ostoslistalla ja muutoin olen ahkerasti tehnyt releveitä molemmilla, mutta erityisesti juuri heikommalla vasurilla.

    Tästä lähtien Roberto Bolle on vierellä kun mä harjoittelen ;)

    ReplyDelete
  36. Noora, tossut kannattaa paikata nii ei tarvitse koko ajan olla ostamssa uusia :) !

    ReplyDelete
  37. Vau, tämä kommenttiosio elää ihan omaa elämäänsä - ihanaa kun olette noin kiinnostuneita (ja kiinnostavia) ja viitsitte kirjoittaa huomionne tänne. Ihan mahtavaa!

    Noora, voit paikata tossusi ihonvärisellä kangasteipillä kun alkaa tuntua että varvas tekee tuloaan.. Mä käytän apteekin edullista "Pharmacare"-nimistä kangasteippiä. Käännä tossu ensin nurin, leikkaa sopiva pala teippiä ja venytä ohentuneen kankaan yli. Sama sitten oikealta puolelta. Laita tossu tässä vaiheessa jalkaan, niin helpompaa. Kokeilemalla onnistuu.

    Siinä vaiheessa kun tossusta näkyy uusia perunoita, mars kauppaan. Teipitkään ei kestä loputtomasti.

    ReplyDelete
  38. Noora... se vielä piti sanoa, ettei täällä kukaan varsinaisesti pääse puolessa vuodessa kärjille. Kaikki me tehdään kunnolla töitä alle, ja maksetaan veromme niin sanotusti. Vai voiko niin sanoa? Mulla on mielessä engl sanonta "to pay your dues"..

    Anyway, kiva mitä sanoit Gabriellan tunneista.. Hän on tosiaan rennompi verrattuna K:n tunteihin, mutta se ei tarkoita että siellä löysäillään (et kyllä sitä väittänytkään). Tarkoitan että G tulee kyllä tökkimään liian rennot vatsalihakset ojennukseen. Hän myös opettaa aina tasoon nähden sopivaa tuntia, ja on tosi tarkka siitä mitä siellä tehdään.

    No, kellekään ei ole voinut jäädä epäselväksi että tykkään hirmu paljon Gabriellan tunneista! Olen oppinut häneltä niin paljon, enkä oikeastaan uskonut että se voisi olla enää mahdollista. :)

    ReplyDelete
  39. Heippa Johanna! Kiitos tossuvinkista.Taytyy ottaa talteen. Taman paivaisen C:n tunnin jalkeen mun taytyy vannoa kuolematonta rakkautta Gabriellan opetustyylia kohtaan. Aina valilla C:n tai K:n tunnin jalkeen ei kyyneleet ole kaukana. Mutta ehka ma vaan herkistelen liikaa.

    ReplyDelete
  40. Noora, millä tunnilla olit? Ja miten mä missasin sut? Mä olin tänään ensin J1 ja sen päälle J2 tunnilla..

    Mutta, jep, tiedän just mitä tarkoitat. Vaikka tehdään kivoja sarjoja, hän ei ole niin innokas korjaamaan yksilöllisesti. Mutta enää yksi viikko - ellet tuu nyt jo perjantain, G siis sijaistaa edelleen M-P:n tunteja.

    Äläkä sure, meikä on kans varsinainen herkkis. ;)

    ReplyDelete
  41. Itse olen myös korjaillut tossuja ihan kankaalla eli ommellut kangaspalan paikaksi. Hyvä idea tuo teippijuttu!

    Täällä eräs anonyymi jo aiemmin keskustelussa harmitteli joutuvansa nuorempien ryhmään tanssimaan kun aikuisbalettia ei ole tarjolla. Itselläni taas on hieman vastakkainen tilanne. Tanssiopistollani on kyllä aikuisbalettia, joka on "oikeaa" klassista balettia, mutta todella helpotettua! Ajattelin ensi vuonna pyytää pääseväni ei aikuisbaletti ryhmään, vaikka joutuisinkin tanssimaan niiden 11-vuotiaiden kanssa. En tiedä onko ideani typerä tai toteutuskelpoinen, mutta olen aikuisbaletin tunneilla todella turhautunut! Muut tanssijat ovat siellä todella paljon minua vanhempia (olen itse 19v.) ja he tekevät liikkeet aina vain sinne päin opettajan korjailuista huolimatta. Vaikka tasoryhmiä onkin useita tarjolla, tuntien rento meininki on aina sama. Tiedän, että useat juuri pitävät siitä, että meininki on hauska ja kaikki uskaltavat kokeilla.. Itse vain toivoisin hieman enemmän kurinalaisuutta ja vaativuutta!

    Ratkaisisikohan nuorempien (ehkä juuri niiden 11v.) ryhmään siirtyminen ongelmani vai toisiko se vain uusia ongelmia tilalle ;) ?

    ReplyDelete
  42. Minäkin iloitsen kesäkuun Gabriella-periodista, mutta en kyllä pääse ihan joka kerta paikalle leirin (ei tanssi-) takia. Täytyy kyllä sanoa, että olen ollut erittäin tyytyväinen C:n opetukseen nyt kun hän on ollut sijaisena! Meillä on ihan kingi ja pieni porukka maanantain vikalla tunnilla, ja mä ainakin olen edistynyt siellä mielestäni tosi hyvin. Saadaan korjauksia myös, joskin vähän vähemmän kädestä pitäen. Ei puhettakaan, että voisin koskaan lähteä sieltä kyyneleet silmissä (vaikka K:n tunneilta voisinkin)! Oli jotenkin pakko tulla sanomaan mielipiteeni, puolustelemaan ihan! :) Ehkä me ollaan oltu jotenkin sopivassa feng shuissa tai tähdet ovat muuten vaan olleet kohdallaan, mutta tykkään kyllä tosi paljon!

    Kivaa muuten jos täältä useampikin tulee samoille kesätunneille, ja Johanna kans kärkitossuilla kopistelemaan meidän pt-ryhmään!

    (tulipas aika monta huutomerkkiä...)

    ReplyDelete
  43. Hieno homma, Anna!

    Olen kuullut vastaavaa muiltakin pt-tason tytöiltä/naisilta.. Ehkä C:n on mieluisampaa opettaa kun oppilailla ei ole niin paljon muuta kokemusta taikka erilaista koulukuntaa/tekniikkaa alla. Perustasolla ope ei myöskään voi olettaa että pitä osata sitä ja tätä, kun taas ylemmillä tasoilla näkee sitäkin että jokunen oppilas on eksynyt ennen aikojaan vaikeille tunneille.. Ja sit kun ei tiedä oppilaiden taustoja ja heidän oppimiskäyränsä jne,, niin se tekee kaiken opelle aika haastavaksi. Alkeistasolla sen sijan voi aloittaa ikään kuin puhtaalta pöydältä.

    Ja ryhmähengellä on todella merkityksensä, mitä innostuneempi porukka, sitä parempi tunti! Olen kyllä iloinen puolestasi että olet oppinut ja nauttinut. Ja saahan sitä fanittaa vaikka kuinka monta opea! Mitä enemmän vaihtoehtoja, sitä parempi kaikille. Ilman näitä hyviä perusopettajia ei riittäis Suomessa tuntitarjontaa laisinkaa.

    Harmi vaan ettei kaikilla ole ollut samaa kokemusta, muistan kuitenkin että moni turhautui (itseni mukaanlukien) vähäisiin yksilöllisiin korjauksiin ja C:n aika ajoin hieman happamiin kommentteihin. Tunneilla (etenkin se jo peruutettu J3) on kuitenkin ollut itselleni sopivasti haastetta, joten siinä mielessä hyvä kokemus.

    Anna, jos tulen kopistelemaan kärkitossuilla teidän tunnille, muista että olen siinä lajissa vasta 8 kk.. Toisin sanoen, aika varsamaista touhua. Mikäli nyt aikuista naista ikinä voi varsaan verrata.

    ReplyDelete
  44. Tietty muistan, ja säkin muistat että mulla on ollu pehmeät tossut jalassa vasta 8kk! :)

    ReplyDelete
  45. Heippa Anna! Ei mun ollut tarkoitus C:ta arvostella mitenkaan. Han on ammattitaitoinen ja kuten Johanna jo totesi C:n tunneilla on hyvat sarjat. Pidan niista tosi paljon. Olin itse niin asennevikainen oppilas viime tunnilla, ettei ihme, että mulle irtosi muutama hapan kommentti. Olen parin vuoden aikana käynyt n. seitsemän eri opettajan tunneilla, ja C:n opetustyyli ei vaan sovi mulle, vaikka esim K:n tunnilla pieni "pelko" pistaa aina yrittämään enemmän. Veikkaan kuitenkin, että suurin osa oppilaista pitää eniten Gabriellan opetustyylistä, koska hän ei koskaan luovuta ennen kuin oppilas tajuaa. Olin viime kesänä yhdellä alkeistunnilla, ja eräs oppilas ei millään saanut soutenu:ta sujumaan. Siinä, missä monet muut opettajat olisivat, vaan keskelta salia kommentoineet ja sitten jatkaneet tuntia, G käski kaikkien harjoitella kyseista juttua ja meni avustamaan hands on. Olen aina oppinut eniten niilla tunneilla, jossa opettaja tulee korjaamaan jokaista hands on, koska liikkeen oikea asento pitaa myos tuntea.

    Johanna: olin heti sun J1 tunnin jalkeen, maanantain perustasolla. Mulla on yleensa musta pitkahihainen leotardi ja mustat housut. :)

    ReplyDelete
  46. Hei Noora ja Anna!

    Jos nyt ymmärsin oikein, olitte samalla tunnilla? Mutta ette tunne toisianne? Siihen pitää kyllä saada parannus! Mua saa muuten nykiä nutturasta jos tunnistatte. Vaiks ryntään yleensä ensin tankopaikkaa varmistamaan. :)

    Tää viestiketju on ollut ihan huippu, mutta meinaan nyt pistää poikki ja korkata illalla uuden postauksen. En meinaa pysyä enää teidän perässä ;)

    Siitä tuli kyllä mieleen.. että voisin ehkä tehdä molemmille blogeille yhteisen FB-sivun. Tai sitten tutut kommentoijat voisivat blogin sähköpostin kautta laittaa kaveripyynnön, niin perustan omalle Fb-sivulle ryhmän.

    Yksi vinkki, jos muutenki ootte koneella koko päivän - liittykää twitteriin! Mä olen siellä, ja niin on moni muukin tanssiin hurahtanut, sekä aikuinen harrastaja että ammattilainen. Muutama tuttu on Suomestakin löytynyt.

    Taidanpa laittaa tästä lisää seuraavaan postaukseen. Ja sinnekin pliis taas teidän hyviä kommentteja :)

    Höh, tää ei nyt anna mun kirjoittaa omalla proffalla. Mut se on mä.

    t. JOHANNA

    ReplyDelete
  47. Moi taas, ei oltu Nooran kanssa samalla tunnilla, mä olen sillä viimeisellä perustasolla eli syksyllä alkaneella alkeistasolla. Ymmärrän tosi hyvin, että kaikki eivät tule kaikkien opettajien kanssa toimeen ja että kaikista löytyy paljon eri vivahteita, jotka korostuvat ihmisille eri tavoin. Ei siinä mitään! Itse tykkäsin loppusyksystä jonnekin kevättalveen K:n tunneista tosi paljon niiden fyysisyyden vuoksi ja sain sieltä runsaasti hyvää tunnelmaa muutenkin. Sitten jokin muuttui, kenties minussa, ja aloin kaivata muuta. Mulle on ollut tosi tärkeää tänä ensimmäisenä vuonna saada opetusta monelta opettajalta, enemmän tai vähemmän säännöllisesti jopa viideltä henkilöltä! Ensi vuonna toivon, että aikatauluni mahdollistavat 2-3 viikkotuntia yhdeltä opettajalta ja lisäksi 1-2 toiselta. Voitte arvata keneltä! :)

    Opettajan tärkein tehtävä (tietysti itse opetettavan asian tuntemuksen lisäksi) on olla innostava. Ilman motivaatiota oppimisesta ei tule mitään. Myös oppilaan halu oppia on vaihteleva, joskus haluaa pysyä mukavuusalueellaan eikä kestä mitään haastavaa tai uutta. Toisina aikoina taas janoaa edistymistä! Hyvä opettaja näkee, milloin pitää painaa kaasua ihan tosissaan ja milloin taas vahvistaa vanhaa osaamista ja erinomainen opettaja vie oppilasta eteenpäin suorastaan salaa. Kuitenkaan opettaja ei voi tehdä mitään oppilaan puolesta, itse se työ on lopulta tehtävä. Siispä palataan taas siihen, että kivan ja hyvän opettajan tunneille menee innokkaana ja sieltä palaa entistä innokkaampana ja onnellisempana. Me olemme ainakin Footlightilla onnekkaita, koska meillä on ainakin kaksi (varauksetta?) pidettyä opettajaa!

    Tämä ketju on tosiaan rönsyillyt pahasti, mutta hyvä niin! :) Olen jo pitkään miettinyt, että jokin muu foorumi olisi hyvä tälle kommenttiosiolle. Täältä on hankalaa löytää uusia kommentteja, jos niitä on lisätty vanhojen postausten perään, ja toisaalta aihealueet menevät välillä ihan ristiin. Entä joku ilmainen foorumipohja ja adminin hyväksymä rekisteröinti? En tiedä miten fb-ryhmässä keskustelu toimisi, mutta kannatan myös sellaista (osittain) suljettua ryhmää. Koko maailman ei välttämättä tarvitsisi lukea meidän ajatuksia opettajista sun muista, vaikka eiköhän kaikki aikuiset ihmiset ymmärrä, miten helppoa on selvittää kirjoittajan henkilöllisyys. Minä ainakaan en kirjoita netissä mitään, mitä en voisi kasvokkain sanoa, mutta kylllähän se helposti hämärtyy täällä kotisohvalla.

    ReplyDelete