30.10.11

Grand jeté

ABT, Paloma Herrera in Sylvia. Photo: Gene Schiavone.
San Francisco Ballet, Yuan Yuan Tan. Kuva: Erik Tomasson.
San Francisco Ballet, Vanessa Zahorian and Garen Scribner
in Possokhov's Fusion. Kuva: Erik Tomasson
Boston Ballet, Serenade. Kuva: Gene Schiavone.

Boston Ballet, Paulo Arrais ja Dalay Parrondo.
Baletissa Pähkinäsärkijä. Kuva: Rosalie O'Connor.

Petit allegro tai grand allegro, assembléet, ballonéet, ballottéet, brisét, cabriolet, emboiteet, jetét.. Yksi mahtavimmasta asioista baletissa on juuri ne hypyt, pienet ja suuret - kaikki käy! Rakastan hyppäämistä, ja hyvä pomppu on ehkä mun ainoa luontainen vahvuus baletissa. Mulla on näes lihaksikkaat ja vahvat jalat, jotka eivät ihan vastaa balettitanssijan esteettistä ihannetta, mutta niillä voi hyppiä korkealle!  Isoista hypyistä yksi mun suosikkeja onkin ehdottomasti grand jeté. Se on aina yhtä näyttävä! Tykkään siitä kummin päin vain, joko niin että se hypätään developpéen kautta, tai suorin jaloin. Itse asiassa ensimmäistä vaihtoehtoa (etujalka koukun kautta) kutsutaan myös nimeltä grand jeté pas de chat, taikka grand jeté developpé. Niin ja Suomessa on myös käytössä sana "ruski"!

Mun pitäis vain saada lisää notkeutta, spagaatti jää vajaaksi etenkin oikealla puolella. Mutta se hetki kun vauhti ja ponnistus ajoittuu täydellisesti musiikkiin, ja sitä vain lentää ilman halki - mikään ei vastaa sitä fiilistä!

Mikä hyppy on sinun suosikkisi? Mikä on ollut haastavin oppia, tai mikä hyppy on vielä vaiheessa?

31 comments:

  1. Pahoittelen, ettei kysymykseni liity mitenkään aiheeseen. Mutta miten/millä koodilla olet bannerisi saanut keskitettyä? :)

    ReplyDelete
  2. Grand jete on kyllä kaikista hypyistä ehkä kaunein, vaikka itse en ole sitä paljoa kyllä treenaillutkaan ja ongelmia on mm. polvien ja nilkkojen ojentamisen kanssa... Tykkään paljon pas de chatista, etenkin keskellä variaatioita(Grand pas Classiquessa viimeisenä ennen loppuasentoa, kaunis!) Sissone ferme on myös lemppari....

    ReplyDelete
  3. Hei Anniina!

    Hitsi, siitä on tosi kauan.. Etsin sen koodin googlettamalla. Mutta nyt on helpompikin tapa, voit lisätä CSS-koodia suoraan template designeriin. Katso tästä linkistä ohjeet:

    http://72.167.33.203/blog-secrets/223-newhow-to-center-banner-with-new-design-template.html

    Sun pitää vaan vaihtaa sun oman headerin koko.

    Kerro miten onnistui, ja kerro sitten miten sä tykkäät hypätä! :)

    ReplyDelete
  4. Hei Kris!

    Eipä tule yllätyksenä että tykkäät just siitä pas de chatista ;)

    Sissone ferme - hmm, jos tehään sivuttain niin mäkin tykkään. Mutta eteen hpättynä ei mun parhaita.

    Grand jeté vaatii paljon harjoittelua, mutta kyllä se tulee sieltä!

    Hupsista, huomasin just että mun pitää tarkentaa mitä grand jetétä tarkoita..

    ReplyDelete
  5. Mun lemppari on varmaankin kans sissonne ferme just eteenpäin, varsinkin kun se tehdään auki yleisöön ja isosti! Siinä saa jotenkin tosi hyvin tuntuman kummankin jalan avaamiseen räjähtävästi. Cabrioleista tykkään myös, vaikka ne on tosi haastavia.

    ReplyDelete
  6. Hei tanssi-siskoni mun :)

    Jaa, toinenkin joka tykkää sissone fermeestä! Hyvä homma, etenkin toi räjähtävä avaus. :)

    Mulla tekee siinä vaikeata pitää hyvä aukikierto ponnistaessa ja kun tullaan takaisin alas viidenteen. Ja jostain syystä siinä ei toimi vasen eikä oikea puoli, jotain huonoa korostuu kummassakin. Höh.

    Hei, cabriolet on mun toinen suosikkini - muttei taakse. Eikä varsinkaan taakse jos hypätään paikaltaan!

    ReplyDelete
  7. Hei,

    Venäläisen koulukunnan mukaan tuon koukun kautta ojentuvan hypyn nimi on itse asiassa grand pas de chat jeté, usein se vain lyhenee "arkikäytössä" grand pas de chat - nimiseksi.

    T: A

    ReplyDelete
  8. Ja heti meni väärin, grand jeté pas de chat on oikea muoto!

    T: A

    ReplyDelete
  9. Kiitos tarkennuksesta, venäläinen koulukunta on mulla nykyään vähemmän hyvin hallussa. :)

    Jeté on tosiaan "heitetty askel", ja pitkän kaavan mukaan se kuuluu tuon pas de chatin eteen.

    ReplyDelete
  10. Voi grand jete sentään! :D Se oli kahdella opettajallan viime jakson sarjojen "teemana" (sitä oli yhdistetty vaikka kuinka moneen sarjaan) ja hypimme sitä vaikka millä versioilla. Toinen ope halusi jalan koukun kautta ja toinen suoraan. Ihan hyvä oli treenata molempia, mutta menin aina sekaisin kumpi ope halusi kumpaa versiota :D. Hyppimisen riemua vei hieman pois se, että opettaja halusi meidän ottavat "vauhtiaskeleet" aika kinkkiseen musiikkiin kohotahdille. Ja opettaja myös vaatii askelien menevän juuri oikein eikä vähän siihen suuntaan! Puolihyppyä meni miettiessä meniköhän alku oikein.. Ja sitten selkäni väärä asento kyseisessä hypyssä sai opettajani melkein sekoamaan, auts :D. Siis haastava hyppy, mutta todella kaunis!

    Jos lempparihypyn pitäisi nimetä, niin ihan hihasta heittäisin, että pas de chat tai tuttu turvallinen assemble :).

    ReplyDelete
  11. Hei Maria!

    Joo, se käy työstä kun yrittää muistaa eri opettajien vaatimukset, varsinkin jos he eivät muistuta siitä joka kerta!

    Oikeastaan on kyse kahdesta eri hypystä, ei tavasta. Jos meilläpäin opet ei erikseen sano, se menee aina koukun kautta. G:llä se on grand pas de chat (se jeté saattaa olla kans jossain siinä) ja muuten sitten grand jeté. Ei hitto, nyt mun pitää kyllä kysyä häneltä! :)

    Väli- taikka vauhtiaskeleet voivat olla tosi haastavia! Versioita riittää: voidaan tehdä ihan oikeita juoksuaskeleita, jalat auki tietenkin. Tai sitten alle tulee tombé pas de bourré tai chassé tai glissade..

    Ilmalennossa pitää katsoa että selkä ei jää taakse, ja kun tullaan alas paino pitää olla edessä. Muuten voi käydä hassusti :/

    Pas de chat sai jo toisen äänen, hauskaa. Ja se on hyvä että sulla on assemblé hallussa! :)

    ReplyDelete
  12. Mä rakastan isoja hyppyjä, ja tuskailen pikkuhyppyjen kanssa. Mun suosikki on grand jete en tournant, varsinkin kun tehtään monta perätysten maneesissa - ihan mahtava vauhdin tunne!

    Saut de basque on työn alla, ja entrelaceta harjoitellaan, mutta se on hirmu vaikea saada menemään oikein. Jonain päivänä... :)

    Tykkään myös grand jetésta, ja meilläpäin se on ilman muuta etujalka suorana, ellei toisin mainita.

    ReplyDelete
  13. Balettiranskaa saisi opettaa ihan omana oppiaineenaan. Minä ilmoittautuisin tunnille ainakin ensimmäisten joukossa. Mielestäni toinen opettajistani, joka halusi hypyn suoran jalan kautta, nimitti hyppyä juuri vain gran jeteksi. Mutta koukkujalan kautta menevän hypyn nimeä en muista. Sitäkö ei siis voisi kutsua gran jeteksi pelkästään?

    Mulla tuo selkä jotenkin pääsi lipsahtamaan aina liian etukenoon. Ehkä kiskaisin hypyn korkeimmassa kohdassa kättä liian eteen ja siksi hartiat nousivat ylös ja dekoltee peittyi. En oikein tiedä. Ehkä ongelma ei ollekaan selässä vaan käsissä ja hartioissa..

    Pas de chat on kyllä aika veikeä hyppy!

    ReplyDelete
  14. Grand jeté on ehkä vakiintunut sellaiseksi yleisnimikkeeksi, ja sitten tavataan sanoa erikseen koukun kautta tai jalka suorana. Mutta oikeat termit on nekin olemassa, koulukunnasta riippuu mitä kulloinkin käytetään.

    Kaikkihan on Ranskasta peräisin, vaikka puhuttaisiinkin venäläisestä tai Vaganovasta. Kun ranskalaiset (ja italialaiset) balettimestarit lähtivät aikoinaan Euroopan eri hoveihin opettamaan balettia, he selittivät liikkeet niin kuin itse parhaaksi näkivät.

    Suurin osa balettiranskasta on samaa ympäri maailman, mutta eroja siis löytyy.. Voi olla eri nimitys samalle hypylle tai asennolle, ja on olemassa myös ihan eri liikkeitäkin. Mutta olet ehdottomasti oikeassa - balettiranskaa pitäisi opettaa ensimmäisestä tunnista alkaen!

    Ahaa - liian etukenossa.. Kuulostaa just siltä että yrität alitajuisesti hypätä myös harteilla korkeutta! Käsistä saa kyllä lisää liike-energiaa, pitää vaan varoa ettei hartiat nouse mukana. Sen jälkeen kun kädet erkanevat ekasta asennosta, ne ovat kannatetut mutta kevyet. Ja ylävartalo on vapaa :)

    P.S. se koukkujalan kautta hypättävä on siis grand jeté pas de chat, tai grand jeté developpé.

    ReplyDelete
  15. Hei Aija!

    Luulenpa että harva mimmi listaisi sun suosikkihypyn ensimmäiseksi. :) Jeté en tournant on tosi vaikea, ja useimmiten miesten bravuuri! Mutta siinä on kieltämättä vauhdin hurmaa.

    Mulla tekee vaikeata saada se toinen olkapää ja käsi mukaan, eli ajoitus vähän ontuu. Vasemmalle toimii suht hyvin, mutta oikealla en saa kunnon spagaattia aikaiseksi. Hei, pitääkin pyytää että harjoiteltaisiin sitä taas!

    Saut de basque on kiva hyppy, se tehdään meillä ihan liian harvoin. Hitsi, kohta mun pitää kirjoittaa toivomuslista opettajalle.. Mitähän se tykkäisi siitä? ;)

    ReplyDelete
  16. Mitähän baletin koulukuntaa suomalaiset balettikoulut yleisesti edustavat?

    ReplyDelete
  17. Heippa!

    Mä en oikein tiedä, mikä on mun suosikki, kun mitään ei olla perinjuurin harjoiteltu :/ Siellä ne livahtaa osana sarjaa... Ja isoissa hypyissä loppuu aina salissa tila kesken :D Olis ihanaa päästä treenaamaan esim. otsikon loikkaa niin, että pystyisi tekemään kolme tai neljäkin kaikessa "rauhassa", eikä tarttis lopettaa kesken.

    Parilla tunnilla ennen lomaa tehtiin kyllä askel + assemble -yhdistelmää eteenpäin, sain siihen kivasti vauhtia ja pituutta :) Saa nähä sit taas seuraavalla kerralla kun tekee, että miten käy :D

    ReplyDelete
  18. Hahaa, vaikeahan se on, niinkuin kaikki nuo hypyt joissa mennään ympäri, tosi paljon pitää olla kropassa kontrollia. Ei aavistustakaan miltä mun isot hypyt näyttää, mutta hauska niitä on harjoitella.
    Pikkuhypyissähän mulla on taipumusta nostaa hyppyä hartioilla, mutta nyt kun asia on tiedossa, olen saanut siihen kontrollia. Ja banaaniselkään :P

    ReplyDelete
  19. En ole ihan sata varma, mutta luulen että Suomessa on levinnyt kaikkein laajemmalle tuo naapurimaan koulukunta, mikä nykyään tunnetaan myös Vaganova-kouluna.

    Aggrippina Vaganovan kehittämät opetusmetodit perustuvat vanhempaan venäläiseen perinteesen, joka sekin juontuu ranskalaiseen (ja osin myös italialaiseen) opetukseen. Baletti on aina ollut kansainvälistä!

    On täällä tietenkin muitakin koulukuntia edustettuna, ja monet opettajat tykkäävät myös yhdistää eri metodien parhaat palat. Siinä vaikuttavat myös omat kokemukset ja mieltymykset- ja mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

    Helsingissä pystyy opiskelemaan balettia paitsi "venäläisittäin", myös esim. ranskalaisen koulun ja englantilaisen RAD:in (Royal Academy of Dance) mukaan. Pääkaupunkiseudulla on suomalaisten baletinopettajien lisäksi opettajia ainakin Venäjältä, Virosta, Ranskasta, Italiasta, Espanjasta ja Englannista.

    Koska opettajat opiskelevat myös ulkomailla, mukaan voi tarttua jopa amerikkalaisia (Balanchine) ja kuubalaisiakin vaikutteita. Myös alunperin Italiasta peräisin oleva Cecchetti-metodi on maailmalla laajalle levinnyt. Mun ensimmäinen amerikkalainen (!) opettaja edusti nimenomaan sitä koulukuntaa.

    Ja sitten ovat vielä erikseen mestariopettajat jotka jakavata omaa osaamistaan eteenpäin - heidän vaikutuksensa voi olla huomattavan suuri!

    Tuli pitkä kommentti sun kysymykseen. Varmaan monella olis tästä jotain sanottavaa vielä.. Ehkä teen vielä erikseen oman postauksen!

    P.S. Omat openi edustavat ranskalaista koulua ja myös tanskalaista Bournonville-koulua. Ranskalaiselta M-P:ltä tulee vielä lisämausteena Balanchinea. :)

    ReplyDelete
  20. Hei Iepukka!

    Me harjoitellaan tuota grand jetétä usein niin, että mennään salin poikki siksak kuviota, siis ristiin rastiin. Siinä ei lopu tila kesken! :)

    Tarttis olla 90 minsan tunti, että ehtis kunnolla harjoitella kaikkea. Ja riittävästi viikkotunteja!

    Tsemppiä seuraavaan yritykseen!

    ReplyDelete
  21. Kun tehtiin ekan kerran tunnilla grand jetétä hymyilin lopun päivää. Se on mun ehdoton suosikki. Vielä kun olisi tilaa tehdä oikein isosti ja monta putkeen.

    ReplyDelete
  22. Hei Anni!

    Voin just kuvitella miten olet lentänyt salin poikki :) Sun pitäis päästä treenaamaan meidän isoon saliin, siellä mahtuu!

    Musta on kanssa hauska tehdä välillä pelkkää grand jetétä. Vaikka niin että ensimmäisen alle tulee yksi glissade, ja sen jälkeen vain isoa hyppyä! Siinä ehtii saada liike-energiasta vauhtia ja kunnon pomppua. Mahtavaa :)

    ReplyDelete
  23. Iii, mäkin tykkään hypyistä niin paljon, että on paha sanoo kivointa. Mutta grand jeté ja battu on kyllä varmaan sitten parhaiden parhaasta päästä. :)Grand jetéssä mulla on se ongelma, että jalat ei vaan aukea siihen spakaatiin(johon en siis muutenkaan yllä)... Kuitenkin se lentämisen tunne ja vauhdin huuma saa jotenkin pään sekasin ja siitä tykkää vaan niin paljon!
    Monimutkasia hyppysarjoja on hauska tehdä heti kunhan ne oppii, koska sitten kun osaa ja koko luokka vetää täysillä niin se on tosi kauniin näköstä.

    Ja yleisesti sen kovan työnteon huomaa heti, esimerkiksi näytöksissä; siinä missä pari vuotta sitten olin yhdessä tanssissa, nyt jouluna olen viidessä ja siitäkös olenkin onnellinen. :)

    Hauskoja balettihetkiä kaikille! :)

    -Ballerina 13v

    ReplyDelete
  24. Ainiin, ihan unohtui tuosta edellisestä postauksesta vielä kolmas lemppari, joka ei itseasiassa ole yks hyppy vaan kaks. Nimittäin failli assemble! Se on jotenkin niin ilonen ja kiva tehdä että enhän mä siitä voi olla tykkäämättäkään :)

    -Ballerina

    ReplyDelete
  25. Hei Ballerina!

    Kiva kun lisäsit hyppy-yhdistelmät, niitä onkin paljon! Yksi mikä on mulla todella vaiheessa, on brisé vole. Sen hypyn rytmitys on vielä niin pielessä ettei sitä edes hypyksi tunnista! :D

    Failli assemblé on ihana. Itse hyppäisin sen mieluiten niin, että jalat aukeavat heti. Mutta opettaja haluaa että hypätään ylös jalat yhdessä ja että avataan vasta viime hetkellä. Ja se on mulle paljon vaikeampaa!

    Kyllä sunkin jalat aukeavat vielä täyteen spagaattiin grand jetésssä, jos ei nyt heti niin sitten ajan kanssa. Se on myös se laatu, eikä aina se määrä!

    Mahtavaa että teidän kova työ on tuottanut tulosta, opettajakin nauttii siitä kun näkee oppilaittensa oppivan ja edistyvän. :)

    Ja onneksi olkoon! Ihanaa kun pääset esiintymään niin monessa numerossa :)

    ReplyDelete
  26. Oon kanssa fermén kannattaja. Ihania hyppyjä! Assemblessa oon ihan toivoton, ja kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan. :) Mietin kuitenkin, että osaisitkohan sanoa, mitä voisin tehdä vihoittelevalle jalkapöydän ulkosivulle? Kipu tuntuu puolivarpaille noustessa ja jalkaterää ulospäin taivutettaessa selkeästi, muttei ylivoimaisen kovasti. Jos ei tästä rauhoitu, käyn näyttää terkkarille, mutta ajattelin, että jos sitä voisi esim. jotenkin kokeilla ensin venyttää?

    ReplyDelete
  27. Kiitoksia tuosta linkistä ja nyt ovat omatkin bannerini (ainakin omalla koneellani) keskellä.

    Itse rakastan grand jetéä myöskin! :)

    ReplyDelete
  28. Hei Minttu!

    Nyt tarkkana. Kun kroppa alkaa kipuilla, se on aina varoitusmerkki. Suosittelen siksi että menet terkkarille, joka laittaa tarvittaessa lähetteen lääkäriin. On parempi hoitaa jalka kuntoon kuin aiheuttaa itselleen lisää haittaa ja pahempaa vammaa!

    Sillä välin ei pidä tehdä mitään mikä aiheuttaa kipua. Jätä relevét ja hypyt väliin. Kun jalka on rauhoittunut (ja on taas lupa tanssia), voit tehdä nilkkaa vahvistavia harjoituksia. Kannattaa myös kysyä opettajalta onko jotain teknisiä heikkouksia jotka voisivat vaikuttaa.. Jos sulla on esim nilkassa pronaatiota, tai muuta vääränlaista vääntöä se voi kyllä aiheuttaa ongelmia.

    Kun olet taas kondiksessa, ja harkkaat assembleta: keskity tuomaan jalat yhteen ilmassa! Se on sen hypyn juju. Kokeile rohkeasti myös omin päin mitä sun pitää siihen eteen tehdä. Tarviiko enemmän ponnistusta, vai onko toinen jalka liian hidas?

    Tsemppiä ja pikaista paranemista. Huolehdi itsestäsi! :)

    ReplyDelete
  29. Minä taas pidän failli assemblésta juurikin niin, että jalat avautuvat faillissa vasta ihan viime hetkellä. Muita suosikkejani ovat jeté entrelacé, italialainen changement ja cabriole (etenkin cabriole devant). Eikä sovi toki unohtaa grand pas de chatia. Myös grand jetét niin koukun kautta kuin jalka suorana ovat ihania. Onneksi maailma on täynnä ihania balettihyppyjä. :)

    - A

    ReplyDelete
  30. Hei A!

    Italialainen changement on kiva! Tänä vuonna se palasi meillä pitkästä aikaa reppaan :) Oletko muten nähnyt tämän variaation baletista Raymonda? Siinä on loistava tyylinäyte, Dorothee Gilbertin (Paris Opera Ballet) tanssimana:

    http://youtu.be/KPl-hPLJKOo

    Yksi hyppy mistä tykkään myös tosi paljon, on balloné - etenkin battun kera :)

    On se vaan ihanaa!

    ReplyDelete
  31. Voi, variaatio on tuttuakin tutumpi, sillä olen sitä päässyt tekemään. Tosin kyseessä oli alla oleva Bolshoin variaatio eli italialaisia changementeja en siinä päässyt tekemään.

    http://youtu.be/vPGJ6DKYwGY

    - A

    ReplyDelete