26.9.11

Dansaren

Ei kuulkaas paljon paina viikonlopun päättyminen kun edessä on taas tanssintäyteinen viikko! Okei, ehkä kolme päivää seitsemästä ei vielä täyttä viikkoa tee.. Mutta kahtena päiväna on kahdet treenit peräkkäin, niin se vain tuntuu että sitä olisi enemmänkin. Silti, viisi päivää viikossa treeniä on ihan eri asia kuin viisi tuntia kolmena päivänä. Huomaan nimittäin jo että kesäkunto on laskemassa päin. Ja nyt kun nilkkakin on taas ok, tahtoo aina vaan lisää!

En vain ole löytänyt mun luonteelle, kropalle, aikataululle (ja lompsalle) sopivaa torstain-tuntia. Keskiviikko vois periaattessa vielä toimia, mutta tiistaisin on M-P:n tunnit klo 21 saakka illalla. Uskokaa vaan, että niitten jälkeen taukopäivä on paikallaan! Enkä myöskään jaksa joka ilta tulla kotiin vasta ennen kymmentä - kestää kuiteskin pari tuntia ennen kuin saan unen päästä kiinni. Ja aamuisin on suht aikaiset herätykset. Haukotus..

Elänkin nyt toivossa, että se uusi torstain baletti (J1 /90min) alkaisi. Kieltämättä klo 16:30 alkamisajankohta on monille hiukan varhainen, ja Leppiksen studio edellyttää seutulippua tai autoa/pyörää.  Mulle tuo torstain tunti olisi kuitenkin just sopiva - ja se on kaiken lisäksi Gabriellan tunti! :)  Muuten olin jo suunnittelemassa opintoreissua Hyvinkäälle, jossa asustaa yksi mun tanssikamuistani, joka käy Hyvinkään Tanssiopistossa(www.tanssihyvin.fi/) Silvian tunneilla. Monet teistä muistavat että Silvia Verges opetti kesällä Footlightissa. Hänellä on oma tyylinsä, ja vaikka toiset pitivät tankoa liian "kevyenä", tykkättiin tosi paljon hänen keskilattiasarjoistaan. Erityisesti ilmaisu, musiikin sävyjen tulkinta, sopiva rentous tanssissa ja isosti liikkuvat sarjat olivat tuntien keskeisintä antia. Harmittaakin ettei Silvia opeta enää Footlightissa, olisin tosi mielelläni käynyt yhden tunnin myös hänellä.

Kiinnostuneille kuitenkin tiedoksi (etenkin jos ette mahtuneet Footlightin perjantai-alkeisryhmään): Silvia opettaa lokakuusta alkaen baletin alkeita Helsingin Kansainvälisessä Tanssikoulussa. Yleensä en puffaa muita tanssikouluja jos en itse siellä käy, mutta tässä tapauksessa opettaja on kuiteskin tuttu.

Ehkä sitä pitäis laittaa se 10.000.000,00 lottopotti vetämään? Perustais voitolla oman tanssikoulun? Miettikää, kaikki hyvät ja suosikit ja unelma-opet saman katon alle.. Olisi repertuaariharkkaa, pas de deux:tä (siellä kävis tietty myös fiksuja miehiä), aikuisten erikoiskoulutus-ryhmää, enemmän näytöksiä, vierailevia opettajia ja tiivisikursseja.. Maailman paras aikuisten tanssikoulu ikinä! Heh heh.. nyt meni tää postaus aikamoiseksi pilivlinnojen rakentamiseksi. Olen kyllä nytkin aika tyytväinen. On ihania opettajia ja mahdollisuus käydä säännöllisesti heidän tunneillaan. Ei kai sitä enää voi muuta toivoa?

Lopuksi viikon videotärppi: täyspitkä dokumetti-elokuva "Dansaren". Nauttikaa ja tanssikaa!

11 comments:

  1. Nyt mä Johanna melkein toivoisin taas, että se voitto tulis enemmin sulle kuin meille ;) Tai no jos se tulee meille, niin sä pääset sit mun tanssikoulun rehtoriksi!

    ReplyDelete
  2. Hihih :)

    Rahoilla vois myös tehä porukalla opintomatkoja Nykkiin, Pariisiin, Lontooseen, Köpikseen, Pietariin.. Näytöksiä + yksityistunteja =)

    Kerro sitten kun sun koulussa on paikka auki, laitan hakemuksen heti vetämään!

    t. Johanna

    ReplyDelete
  3. Tollanen koulu olis kyllä enemmän kuin täydellinen! Kannatan myös noita opintomatkoja, sekä kunnollisia balettimiehiä ;D

    ReplyDelete
  4. Moi!
    Kiitos Silvian alkeistunti-vinkistä. Olen itse aloittelija ja voisin mielelläni käydä myös perjantaisin tunneilla, mutta Gabriellan perjantaitunti on jo täynnä.

    Sitten minulla olisi myös kysymys. Minulla väsyy käsivarret todella helposti sekä tankosarjoissa, joissa ollaan sivuttain tankoon ja erityisesti keskilattiasarjoissa. Käsivarret väsyvät siis silloin, kun pidän niitä levitettyinä sivuille (en oikein tiedä miksi asennoksi tätä kutsutaan). Tuntuu, että sarjoissa keskittyminen menee paljon siihen, että jaksaisin pidellä käsivarsia, ja siksi keskittyminen itse liikkeisiin on vaikeaa. Teenköhän jotakin väärin? Olen siis tanssinut alkeistasolla vasta kuukauden, joten onkohan kyse vain siitä, että lihakseni ovat liian heikot ja on aivan normaalia, että alussa liikkeet ovat rankkoja myös käsivarsille? Tanssijoilla ei kuitenkaan ole koskaan isoja käsivarsilihaksia, joten siksi luulen, että saatan tehdä jotakin ihan pieleen. Joskus joku opettaja sanoi, en muista kuka, että käsivarsia ei pidä kannattaa käsivarsien lihaksilla vaan muilla lihaksilla. Ongelma voisi siis olla, että tanssiasentoni on vieläkin aika pielessä. Onko sinulla kokemuksia tai vinkkejä, miten voisin kehittää tätä käsivarsiasiaa? Olisin todella kiitollinen kaikesta avusta.

    Sinun blogisi on muuten oikea aarre! Olen saanut täältä mielettömästi inspiraatiota ja vinkkejä.

    -Noora-

    ReplyDelete
  5. Hei Noora!

    On ihan tavallista että kädet väsyvät aluksi, se ei välttämättä ole tekniikasta kiinni. Käsien kannatus lähtee yläselästä, kuitenkaan hartioita jännittämättä. Kuvittele että sulla on käsissä valtava ranatapallo jota pidät puristamatta..

    Voit myös harjoitella kotona, vaikkapa selällä maaten. Vie kädet ylös, avaa sivuille ja vie alas. Ja toisin päin. Pidä käsiä myös viistosti ylhäällä (viides asento tai "couronne")ja kuulostele miltä kannatus tuntuu.

    Toinen harjoitus: ojenna kädet sivuille, fleksaa ranteet, rentouta. Lämmittele ennen tuntia myös ylävartaloa. Pyörittele hartioita ja käsivarsia.

    Se vie aikansa, mutta on hyvä kun mietit tätä jo nyt. Kaunis port de bras on ihan ehdoton baletissa!

    Ai niin: kädet sivuilla on toinen asento.

    Tsekkaa myös tämä sivusto: http://www.roh.org.uk/discover/ballet/glossary.aspx

    Ja erityisesti tämä video:
    http://youtu.be/S5HwZJQ8NuA

    HUOM: koulukunnasta riippuen joittenkin käsi-asentojen nimet ja numerot vaihtelevat. Toka asento on kuiteskin sama kaikkialla.

    ReplyDelete
  6. Aika hauska yhteensattuma, itse olen kanssa kironnut käsiäni toisessa asennossa, kun ne ovat niin jäykät ja kyynärpäät tuppaavat "tippumaan" ajoittain. Jaksan kyllä kannatella käsivarsia, mutta hartiat nousevat helposti korviin ja sormet menevät pienimmästäkin keskittymisestä jäykiksi. Huoh.. pehmeistä käsistä on turha minun kohdallani puhua.

    Lisäksi ryhtini menee huonommaksi; aikanaan, kun aloitin baletin, kuuluin niihin wc-ankkoihin; takamus pitkänä ja rinta edessä, selkä notkolla. Olenkin tietoisesti korjannut ongelmaa, mutta kävin pitkästä aikaa toisella tanssikoululla, jossa pääsin varmaan ekaa kertaa kuukauteen sellaiselle paikalle tangolla, että näin itseni peilistä. Näköjään nykyään oon sitten kuin pisan kalteva torni, tosin en eteen vaan taaksepäin.Tunti menikin sitten siinä kun ope yritti korjata kahta ongelmaani; käsiä ja kummallista ryhtiäni.

    Olisiko hyviä neuvoja siitä, miltä pitäisi oikean ryhdin tuntua, jos ja kun en kerta pysty tunnilla näkemään itseäni kuin vasta keskilattiasarjoissa? Ärsyttää, että tällaisen asian takia muu työskentely kärsii ja opettaja joutuu korjaamaan aina samoja asioita, kun en niitä itse kykene korjaamaan.
    -Pisa-

    ReplyDelete
  7. Hei taas ja suuri kiitos Johanna vastauksesta! Kiva kuulla, ettei käsien väsyminen ole merkki siitä, että menee ihan pieleen. :)

    Pisa, kysyit vinkkejä ryhdin parantamiseen. Olen itse aloittelija, joten en varmaan tiedä oikein mistään mitään, mutta olen itse huomannut, että nojaan joskus liian paljon taaksepäin ja tasapainoni horjuu sen takia. Kun vedän häntäluutani alaspäin ja näin suoristan notkoselkäni se helposti johtaa siihen, että yläselkäni menee samalla taaksepäin ja olen yhtäkkiä vinossa ilman, että huomaankaan. Siksi minun pitää tietoisesti viedä yläselkäni eteenpäin, kuitenkaan vetämättä hartioita eteen. Samalla huomaan, että joutuu käyttämään sisimpiä vatsalihaksia. Kun seisoo oikein suorana, niin että alaselkä on suora eikä notkossa ja häntäluu alaspäin, niin yläselkä pitääkin olla yllättävän paljon eteenpäin. Joskus tuntuu, että olen aivan liian edessä, mutta kun katson peilistä olenkin suorassa. Olen itse ottanut tavaksi kokeilla perusasentoa peilin edessä joka päivä, jotta vähitellen löydän hyvän asennon myös ilman peiliä.

    Toivottavasti ymmärsit selitykseni. Kuten sanottu, en ole mikään asiantuntija, mutta aloittelijana olen keskittynyt juuri näihin aivan perusasioihin ja miettinyt niitä paljon.

    -Noora-

    ReplyDelete
  8. Käsistä: jos haluaa "nopeammin" voimaa, voi tehdä vaikka pienillä käsipainoilla staattisia kannatuksia (tai jos ei ole käsipainoja, niin vaikka (puolentoista) litran limpparipullot vedellä täytettynä), samoin voi tehdä baletin käsiliikkeiden kannatusliikerataa painoilla, ts. perusasennosta ykköseen, siitä avaus kakkoseen, allongé ja vitoseen, taas avaus kakkoseen ja alas. Tuossa ei tietystikään voi avata sormista lähtien, mutta löytää oikeita liikeratoja ja kädet vahvistuvat vähitellen. Mutta kannatus tulee tosiaan yläselästä ja kyljistä eli selkälihasliikkeitäkin kannattaa tehdä. :)

    Ja asennosta: itse olen huomannut, että usein se asento, jossa itsestä tuntuu, että on ihan etukenossa, on suora. Silloin kun tuntuu, että on suorassa, on jo liian takana. Sad but true. B-) Hieman painopistettä eteenpäin viedessä pysyy kyljetkin helpommin kasassa, eikä käsivarret mene liikaa taakse (myös yksi oma ongelmani) ts. pakka pysyy paremmin kasassa.

    ReplyDelete
  9. Kiitän ja komppaan aktiiveja lukijoita, mutta lisään tähän nyt kuitenkin oman palautteeni.

    P.S. onko kukaan käynyt balettifoorumeissa? Erityisen hyvä sellainen löyty täältä: Ballet talk for adult students

    http://dancers.invisionzone.com/index.php?showforum=26

    Tykkään kyllä että lukijat ovat halukkaita jakamaan omia oivalluksiaan ja tietouttaan. Baletti on niin haastava laji että kaikki vertaistuki on tervetullutta! :)

    Mitä mun pitikään sanoa?

    Niin, mietin sitä että onko sulla Pisa mitään todettua (lievää) skolioosia? Siis onko sulla notkoselkä siksi että selkärankasi heittää suurempaa mutkaa?

    Muutenhan baletissa ei pyritä selän luonnolliseen asentoon, vaan haetaan pidempää ja suorempaa asentoa. Balettitanssijoilla se ns luonnollinen mutka yläselässä on siis vuosien treenin seurauksena suoristunut.

    Siihen voi kuitenkin vaikuttaa ettei peppua työnnetä ulos. Yksi kiva mielikuva on että sun lantion tilalla on lakea vesikulho, etkä halua läikyttää siitä vettä. Häntäluu tiputetaan siis alas, muttei saa ylkompensoida myöskään toiseen suuntaan.

    Yleistä napa sisään -käskyä parempi ohje on pitää häpyluun yläpuolella olevat lihakset vahvoina. Se on kropan voimakeskus. Napaa sen sijan voi ajatella menevän viistosti yläsuuntaan, kohti selkärankaa.

    Erittäin tärkeäta on pitää lonkan ja reiden välinen alue litteänä. Jos nivusten kohdalle tulee seistessä "taitos", on sekä paino väärin sijoitetu että aukikierto menetetty.

    Syviä vatsalihaksia on syytä vahvistaa. Pilateksesta tuttu lankku on tähän omiaan.

    Ryhdin korjaaminen vaati tosi paljon sinnikästä työtä. Kun alat päästä jyvälle, nousee hiki pintaan jo ekassa asennossa! :)

    Tsemppiä sulle!

    ReplyDelete
  10. Moi! Haluaisin ihan kauheasti ostaa harjoitustutun. Suuttuisiko Marie-Pierre jos menisin tutu päällä tunnille?
    Ja M-P:n kengät, mistä saisin sellaiset? Ne näyttävät supermukavilta, eiks joo;D
    Hmm.. Ja mulla on koon 39 jalka, tehäänkö sen koon kärkkäreitä ollenkaat? Koska en tajua noita kärkitossujen kokoja, kaverin kärkkärit kokoa 3 1/2 ja mun pehmeät tossut kokoa 9.5. Ja meillä on vaan parin koon ero (no joo, mulla 39, sillä kai 36?) ;P
    Jos voitat lotossa niin perusta keskustaan tanssikoulu, ja kaikkialle peilejä, niin paljon tankoja että on tilaakin ja kaikille ilmasia tutuja!!!!!

    ReplyDelete
  11. Hei!

    Tutu on pelkästään esityksiä varten, tunneilla ei koskaan pidetä tutua. Harjotustutua käytetään kun harjoitellaan jotain variaatiota jota esitetään lavalla, oikea tutu päällä. En usko että M-P suuttuisi, mutta hän saattais kyllä pyytää riisumaan tutusi.

    Sen sijan voit hankkia itsellesi pienen balettihamosen, se on oikein sopivaa. Ja löytyy kauniita värejäkin.

    M-P pitää tanssilenkkareita, niitä löytyy vaikkapa Footlightin liikkeestä. Tietenkään me emme pidä baletissa sellaisia tossuja, se on pelkästään open etu-oikeus. Etenkin jos hänellä on joku vamma jalassa joka vaatii siksi enemmän tukea. Muilla tanssitunneilla tanssilenkkarit ovat kyllä ihan huiput!

    Kärkitossuja löytyy vaikka olisit kokoa 42. Koot eivät ole samat kaikissa merkeissä, ja ulkomailla kenkien koot merkataan muutenkin eri tavalla. Mulla on esim kengän numero 38-39, pehmeissä tossuissa kokoa 5, ja Blochin kärkitossuissa mallista riippuen 5 tai 6.

    Mutta kärkitosstu eivä taida olla sulla vielä ajankohtaisia..? :)

    P.S. voit kokeilla tehdä myös itse tutua, ja pitää vaikka kotona tai yhdessä ystävien kanssa. Ei kuiteskaan tunnilla :)

    ReplyDelete