17.10.11

Balettia kotisohvalta

Syysloma loppui syysflunssaan. Voihan räkä. Sairastelen tosi harvoin, ja vielä harvemmin jään mun balettitunneilta pois. Mutta nyt ei ole mitään vaihtoehtoa! Aivastaminenkin sattuu. Hengittäminen sattuu. Veikkaisin että nyt olis tosi huono idea mennä rehkimään tanssilattialle. Puhumattakaan valuvasta nenästä.. Oikeasti, onks kukaan pyörinyt chaînéitä diagonaliissa, kun syystä tai toisesta nokka vuotaa? Ei kiva. Vielä vähemmän kivaa on missata huominen M-P:n setti. Oli tarkoitus tehdä se iso allegro myös vasemmalle, ja muutenkin toistaa tankoharjoitukset vielä kerran. Ja siihen päälle vielä pointe-tunti! Niin paljon arvostan näitä tunteja, että olen ollut poissa vain yhden ainoan kerran, ja silloinkin pakollisella työmatkalla. Mutta minkäs teet? Mä voin vain juoda kuumaa mehua ja katsoa balettia youtubesta!

Tänään katsoin dokumenttielokuvan Royal Ballet:n matkasta Kuubaan - ihan huippupätkä! Valitettavasti lataaja tarjoaa tätä vain kahden päivän ajan, joten jos upotan sen tänne video on huomenna jo poissa. Mutta ehkä joku ehtii katsoa? Vaihdan videon sitten toiseen kun esitysaika loppuu. HUOM. Video ei ole enää katsottavissa, toivottavasti mahdollisimman moni ehti sen nähdä! Tässä dokkarissa päästään siis seuraamaan Englannin Kuninkaallisen baletin historiallista vierailua Kuubaan. Mukana ovat mm Carlos Acosta, Tamara Rojo ja kaikki muut suuret tähdet - vaikka matkaan tuleekin yllättävä mutka sika-influnssan muodossa.. Pääsemme myös kurkkaamaan maailmankuuluun Kuuban Kansalliseen Balettikouluun - ja sanon vaan että huh huh... Mitä kykyjä!

Lisäksi seurataan baletin harjoituksia. Tamara Rojon piruetit saavat kyllä haukkomaan henkeä! Ja entäs se kun baletin johtajan piti kutsua kaksi vuotta sitten eläkkeelle jäänyt Jonathan Cope (45v) paikkaamaan yhden baletin mies-pääosaa? Kun ei kertaikaikkiaan ollut muita vaihtoehtoja! Cope lensi Hampurista Kuubaan, meni ekaa kertaa kahteen vuoteen balettitunnille, siitä kolmet harkat ja eiku lavalle! Mikä pro.. Eniten mua liikutti kuitenkin tavallisten kuubalaisten innostus ja rakkaus balettiin. Yhden miehen sanoin: "Baletti on kulttuuria. Se tekee ihmiset onnelliseksi. Se on hauskaa."

Tamara Rojo ja José Manuel Carreno. Don Quixote.
Kuva Alejandro Ernesto

Viime yönä en saanut yskimisen takia nukkuttua, joten avasin läppiksen ja twitter-kamu vinkkasi juuri alkavasta Guggenheimin museon "Works & Process" live-feedistä. Eiku lisää kuumaa hunajavettä ja silmät auki. American Ballet teatteri esitteli uutta ohjelmistoaan näyttämällä pätkiä tulevista teoksista ja myös tuomalla koreografit ja harjoittajat yleisön eteen. Tosi mielenkiintoista! Tutustuin mulle uuteen koreografiin, vasta 25 vuotiaaseen Demis Volpiin (Stuttgart Ballet). Se ote mitä saatiin nähdä, teki todella vaikutuksen. Jos tämä linkki (http://www.abt.org/contactus/enews/DemisVolpi.asp) ei toimi, niin kannattaa katsoa kuitenkin tämä (http://ustre.am/:1dex6). Kelatkaa kohtaan 01:08, siitä alkaa.

En ole vielä päättänyt millä baletilla piristän loppuiltaani, mutta Coppelia on vahva ehdokas. Ja sitten olis tietenkin telkussa Huippumallit Hakusessa.. Toivotan kaikille elämyksellistä tanssiviikkoa, ja laittakaa tänne raporttia teidän balettitunneistanne!

t. Johanna

20 comments:

  1. Vinkkinä niille, jotka ehtii tän lukea: jos ei ole aikaa nyt katsoa tuota videoa, niin kannaattaa ladata koneelle lataayoutuben kautta! Sitten sen voi katsella myöhemminkin :)

    ReplyDelete
  2. Hyvä vinkki Vilja! Kiitos :)

    ReplyDelete
  3. Aivan ihana dokumentti! Voi apua sitä notkeutta, kun Tamara Rojo oli siellä "nilkankorjaajalla"! <3

    ReplyDelete
  4. Amanda, se nilkankorjaaja vois "fiksata" mun nilkat kans, ja kaiken muun samalla. :)

    Musta oli ihan huippua nähdä se koko koneisto, siis mitä kaikkea se vaatii että saadan näytös pystyyn. Ja sit lopulta se on enää tanssista kiinni.. :)

    ReplyDelete
  5. Moi! Joskus puolisen vuotta sitten selaillessani balettiblogeja eksyin tännekin ja tietenkin jäin heti koukkuun. Nyt vasta kuitenkin kirjoittelen tänne. Elikkäs, olen 13 vuotias tyttö Pirkanmaalta ja käyn erästä Tampereen seudun balettikoulua kahdeksatta vuotta. Baletti on minulle kuin koko elämä. Käyn 3 kertaa viikossa tunneilla bussilla jonka lisäksi tanssin kokoajan kotonanikin. Tunnen olevani ihan orjentoitunut tanssille. Kärkitossut minulla on ollut noin 3-4 vuotta.
    Jotenkin piruetti kärjillä tuntuu kamalan vaikealta, mutta pehmeillä kaksikin onnistuu. Eilisellä tunnilla pääsin niin onnistuneesti kaksi, että odotin siitä hyvää palautetta, mutta tietenkään opettaja ei juuri silloin katsonut minun suoritustani. :D
    En ole kovin notkea, pitkittäisspakaattista jää lähes parikymmentä senttiä ilmaa alle ja poikittain puolet enemmän. Olen kuitenkin päättänyt jatkaa venyttelyä ja jalkojen voimistamista sitkeästi.
    Olen ryhmäni pisimpiä, enkä pari vuotta sitten osannut käyttää koko vartaloani kunnolla. Nyt olen oppinut hyödyntämään pituuteni ja olemaan ylväs tanssiessa. Myös nilkkojeni ojennusta ja kaarevuutta on kehuttu paljon, joten tottakai sitäkin täytyy aina muistaa tanssiessa esitellä. ;D

    Yleisesti balettiaiheisia blogeja lukemalla ymmärtää ettei ole ainoa balettihullu maailmassa ja tuntee löytäneensä ystäviä, vaikka todellisuudessa ei näitä blogin kirjoittajia tunnekaan. Lukemalla tätä blogia olen oppinut monia asioita baletista, mitä en ole tiennyt ennen.

    Kiitos!

    -Ballerina

    ReplyDelete
  6. Hei Ballerina Anonymous!

    Onpa kivaa lukea nuoremmankin balettiin hurahtaneen ajatuksia! Itse olen monesti miettinyt miten ihanaa olisi ollut jos olisin löytänyt baletin jo lapsena. Olet onnekas! : ) Itse aloitin vasta vajaa vuosi sitten ja haaveilen kovasti siitä vaiheesta, kun pystyy oikeasti tanssimaan ja myös kärkitossuharjoitus olisi ihanaa. Saapa nähdä miten edistyn, hiljaa hyvä tulee. : ) Jokaisella on omat heikkoutensa ja vahvuutensa, onneksi baletissa ei tarvitse välttämättä olla käärmemäisen notkea pystyäkseen tanssimaan kauniisti.

    Olen myös tykännyt tästä Johannan blogista - olen oppinut todella paljon baletin maailmasta tätä kautta. Tunneilla oppii tekniikkaa, täällä baletin kulttuuria! Johanna taitaa olla sellainen baletin hyvä haltijatar! : )

    Ihanaa tanssisyksyä sinulle! Ja kaikille muillekin!

    ReplyDelete
  7. Heippa Johanna!

    Menin (taas) ostamaan liian suuret kärkitossut. Edelliseni olivat blochin balance european 5 X, jotka olivat kuin tehdyt jaloilleni. Nyt ne kuitenkin jäivät pieniksi ja ostin blochin Amelie XX 5½, jotka ovat liian suuret vähän joka suunnasta. Näissä uusissa tossuissa lattia tuntuu selvästi pehmusteiden läpi ja kärjillä olo on yhtä tuskaa (sovittaessa ne tuntuivat vielä hyviltä). En kuitenkaan viitsisi ostaa uusia tossuja, joten ajattelin paikata tätä kovuutta pehmusteilla. Kumpaa siis suosittelet, lampaan villaa vai paksumpia pehmusteita? Ja tuleehan tuo lampaan villa siihen kärkitossun sisään, eikä pehmusteiden?

    Paranemisia sinne! :)

    ReplyDelete
  8. Hei 13v Balleriina!

    Kiva kun vihdoin kirjoitit tänne, on todella mukava tutustua :)

    Huomaan sinun tekstistäsi että asenteesi balettiin on kohdallaan. Rakastat tanssimista ja olet valmis tekemään töitä sen eteen. Et ole kärsimätön ja ymmärrät myös että jokainen tanssija on erilainen kehityksessään.

    Kaikkien ei tarvitse olla super-notkeita, ammattilaisissakin on eroja. Tärkeämpää on tanssia älykkäästi ja sydämellä. Älykkyys tanssissa on sitä että oppii käyttämään ja työstämään omaa kroppaansa, sen vahvuuksia ja heikkouksia huomioon ottaen. Olet jo tullut sinuksi pitkän vartesi kanssa, mikä onkin ihanaa.

    Baletissa sinä itse olet tanssin instrumentti, muuten on vain musiikki ja tyhjä tila. Nilkkojen ja kaiken muun ylväs esittely on osa sitä. Hienoa että olet jo sisäistänyt tämän. Tietenkin on muutakin. Tanssija haluaa välittä yleisölle elämyksiä, tulkita musiikkia ja tunteita.

    Tulet vielä oppimaan paljon asioita ja kehittymään - ja se onkin parasta. Baletissa riittää aina haastetta. Niin kauan kuin siitä nauttii, voi tanssia vaikka vanhaksi rouvaksi asti!

    Notkeudesta ja venyttelystä halusin sanoa vielä jotain.. Me olemme todellakin kaikki erilaisia, toiset ovat "pehmeämpiä" ja venyvät helpommin, ja toiset saavat tehdä pitkään töitä sen eteen. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Mutta kun ottaa huomion sen että aloitin vasta aikuisena ja notkeuteni on silti huomattavasti parantunut, niin kyllä sinullakin on toivoa! :)

    Voisit kysyä omalta opettajalta miten harjoitella kontona turvallisesti ja tehokkaasti. Jossain välissä, ehkä parin vuoden kuluttua, voisit mahdollisesti harkita myös joogaan perehtymistä. Se on auttanut monia tanssijoita.

    Noi piruetit ovat silleen hassuja että usein onnistuvat just silloin kun opettaja ei katso! Joskus olen miettinyt että jonkilainen big brother kamera ei olisi hullumpi ajatus balettiluokassa. Voisi jälkeenpäin katsoa mitä tuli tehtyä. Ja näkis se oma opekin! :)

    Kiitos vielä ihanasta palautteestasi, ja tsemppiä tanssisyksyyn! Kirjoitellaan :)

    ReplyDelete
  9. Hei Iina!

    Kiitos kauniista sanoistasi. Mietin just minkälainen tutu sopisi "baletin hyvälle haltijattarelle". Hahhahaa, ei vaisinkaan! :D

    Hiljaa hyvää tulee, niin se menee. Baletissa asiat rakentuvat toistensa päälle. Jos lähtee oikomaan, rakenne sortuu. Tykkään verrata sitä talon rakentamiseen. Jokainen sais varmaan jonkilaisen hökkelin väsättyä. Mutta haluaisko siinä oikeasti asua? Kun satsaa hyviin piirustuksiin, ja pohjarakenteisiin, voi aina laajentaa myöhemminkin. :)

    Kiva kun olet täällä saanut kosketuksen baletin kulttuuriin, mutta miten niin et ole oppinut tekniikkaa? Hahhahaa, taas mulla on liian hauskaa! Mä olen kyllä napannut paljon tekniikan teoriaa netistä ja kirjoista. Pitää tietenkin mennä tunneille kokeilemaan sitä käytännössä.

    Mutta ilman hyvän open korjaavaa silmää ja kättä olisimme kaikki pulassa sortuneitten seiniemme alla.. ;)

    Älä sure ettet löytänyt balettia jo lapsena. Kaikki lapsena aloittaneet eivät ole teinivuosien jälkeen jatkanneet. Itse asiassa harvat ovat. Ole vain onnellinen että löysit baletin nyt! :)

    ReplyDelete
  10. Hei!

    Tykkään tuosta talonrakennusvertauksesta! Jotkut asiat täytyy opetella aika systemaattisesti - ja baletti on yksi niistä. Baletissa on niin paljon erilaisia asioita, mitä liikkeissä pitää ottaa huomioon, pitää olla moni juttu automaationa ennenkuin niitä elementtejä voi lisätä - ja siihen menee aikaa. Yksi opettaja sanoi, että liike vaatii tuhat toistoa ennenkuin se menee kehon muistiin! Varmasti yksilöllisiä eroja tietty on.. Mutta joo, ei tapahdu hetkessä se, eikä oikoteitä ole..

    Hahaha, totta - täältä saa toki hyviä vinkkejä paljon myös siihen tekniikkaankin! Tarkoitin lähinnä vaan juurikin sitä käytäntö-teoria aspektia. Mulle toimii parhaiten oppia juurikin niin, että käytännön tekemisen lisäksi nimenomaan luen myös. Tekstin kautta selkenee moni asia, mitä tunneilla on ottanut sisään visuaalisesti ja kineettisesti. Mitä useammista 'ovista' oppi menee sisään, sen tehokkaampaa. Pätee muuhunkin kuin balettiin! ; )

    Ihan loistavia balettikirjoja onkin ehtinyt jo tarttua hyppysiin tässä lyhyen matkan varrella: mm. Gretchen Ward Warrenin Classical Ballet Technique. Joulupukin listallani on myös Jennifer Homansin Apollon Enkelit, joka on kattava teos baletin historiasta. Balettiin liittyviä elämäkertoja olisi myös kiva lukea, mutta vielä en ole ehtinyt.

    Ja mitä tulee baletin hyvän haltijattaren tutuun..ainakin sellaiset pienet siivet pitää saada selkään!

    ReplyDelete
  11. Hei Janita!

    Voi harmi.. huonosti istuvat tossut pilaavat äkkiä treenit. Seuraavalla kerralla kun ostat, vie tossut ensin opelle hyväksyttäväksi. Siis ennen kuin muokkaat niitä mitenkään. Yleinen käytäntö on että tossuja saa mennä vaihtamaan!

    Mites me nyt pelastetaan nämä tossut? Millä tavalla ne ovat liian isot? Vajoatko tossuissa alas, niin että laatikon siivekkeet eivät tue sun jalkaa? Onko tossu liian pitkä vai liian leveä?

    Hurjan paksuja pehmusteita en suosittele, siinä katoaa tunto lattiaan. Jos haluat käyttää omien pehmusteiden lisäksi lampaanvilla, kokeile kotona eri tapoja. Mä olen käyttänyt villaa vain hiertymien estämiseen, eli tehnyt ikään kuin pienen myssyn isovarpaalle. Se menisi pehmusteen sisään. Ei sitä kannata lähteä tunkemaan kärken tukkeeksi asti.

    Yhtä mitä voisit kokeilla on leikata meikkisienestä sopiva pala varpaitten alle. Pala ensin sisään, ja sitten vasta pehmustettu jalka. Balance European mallissa on pieni pehmuste valmiina, en muista onko Ameliessa samanlaista.

    Jos tossu on edestä liian leveä, voit myös ommella sen "kaula-aukosta" kapeammaksi. Mutta jos jalka silti hölskyy tossussa, ja treenaaminen on yhtä tuskaa, sun pitä hankkia vaan ne uudet. Muuten voit myös aiheuttaa itsellesi vammoja tunnilla. Ja sitä me emme halua, eihän?

    ReplyDelete
  12. Hei taas Iina :)

    Mä pidän kanssa kaikki ovet auki - whatever works!

    Tunnilla treenamisen lisäksi katson hyvin paljon balettia - kiitos youtuben! Mun "kaukaisessa" nuoruudessa sellaista mahdollisuutta ei ollut, mutta jos jotain tuli telkusta se nauhoitettiin ja katsottiin puhki. Esim sitä 4-osaista dokumenttisarjaa Pariisin Oopperan balettikoulusta olen katsonut varmaan sata kertaa :D

    Mun hyväksi onneksi meidän koulun ylemmillä tasoilla kävi varsin korkeatasoista tanssijaa, harrastajia ja ammattilaisia, ja heistä oli hyvä katsoa mallia (opettajan lisäksi). Olen vissiin aika visuaalinen ihminen. Opin katsomalla ja matkimalla.

    Mutta tykkään myös lukea tanssin teoriaa. Siitä olen saanut uusia ideoita ja näkökulmia treenaamiseen. Ja tanssin historiaan jokaisen pitäisi tutustua. Vaikka olemmekin "vain" harrastajia, olemme silti osa baletin kulttuuria!

    Maintsemasi G. Warrenin kirja oli mun ensimmäisiä opuksia, se on erittäin hyvä visuaalinen apu!

    Jaa, että pienet siivet? Täytyy kyllä sanoa etten ole koskaan ollut erityisen innostunut niistä. Sen sijan joku ihana tiara olis hieno homma. Ja tutu vois olla sellainen romanttinen mitta, helmenharmaata ja valkoista tylliä. Ja yläosassa harmaalla pohjalla pienen pieniä kristalleja. Lähdenkin tästä viemään piirrokset ompelijalle! :D

    ReplyDelete
  13. Ne siivet voisi olla enemmänkin henkiset.. ; )

    ReplyDelete
  14. Jaa että henkiset? Mutta kuka olisi "the wind beneath my wings"?

    Näin muuten yhdessä dokkarissa Elisabeth Platelin viimeisen näytöksen Sylfidinä. Kun hän poistui lavalta, yksi siivistä oli katkennut vahingossa. Tahatonta symboliikkaa, ja niin riipaisevaa.

    ReplyDelete
  15. Moi Johanna!

    Täällä kirjoittelee 16-vuotias tyttö, joka aloitti tänä syksynä baletin. Löysin etsinnän jälkeen ikäisilleni tarkoitetun alkeiskurssin, mutta tunti on valitettavasti vain kerran viikossa :(
    Harmittaa, koska aloitin baletin vasta nyt, vaikka olen oikeastaan ihaillut sitä pienestä pitäen. Se on vaan jotain niin kaunista ja herkkää.
    Minulla ei ole mitään aiempaa tanssitaustaa, ja spagaattin minua ei saa venymään millään. Joskus tuntuu, että olen kömpelö norsu tanssilattialla :( En myöskään muista liikkeiden nimiä ja kotona en voi harjoitella, kun olen jo unohtanut miten ne sarjat menikään...

    Joo mutta siis en luovuta, ja oikeastaan minun piti kysyä, tiedätkö mitään hyviä harjoitusvideoita? Sellaisia, jotka on suunnattu aloittelijoille ( ei siis mitään triplapiruetteja). Olisi tosi kivaa, jos jotain voisi treenata kotona :)

    Kiitos! Ja parane pian! :)

    ReplyDelete
  16. Hei anonyymi 16v!

    Yksi ystäväni aloitti baletin 38-vuotiaana, joten siihen verrattuna olet ihan beibi! ;) Mutta oikeasti, nuoruus on ehdottomasti sinun puolellasi.

    Aloittelijan ei tarvitse venyä spagaatteihin, eikä tietää tai muistaa kaikkia ranskankielisiä termejä. Baletin opiskelussa asiat rakentuvat toistensa päälle, ja siinä edetään tietyssä järjestyksesssä.

    Tässä vaiheessa en suosittelisi sulle lainkaan baletin kotitreeniä. Opettajan katse on todellakin korvaamaton. Kun harjoittelee itsekseen, eikä ole vielä paljon kokemusta, tulee tehtyä tahattomia virheitä. Näitten korjaaminen on paljon vaikeampaa kuin uusien asioiden oppiminen! Yksi tunti opettajan kanssa on siis parempi kuin kolme kotona huitaistua.

    Ja on hyvä muistaa että myös ammattilaiset treenaavat joka päivä opettajan ohjauksessa - ja heitäkin korjataan jatkuvasti. :)

    Malta siis vielä tämä eka vuosi, mutta kerro kuitenkin opettajallesi että haluaisit lisää tunteja. Ehkä hänellä on tarjota muitakin vaihtoehtoja?

    Ei sinun kuitenkaan tarvitse rajoittaa harrastustasi siihen yhteen tuntiin. Onko koulussasi muuta tanssia tarjolla? Myös ammattiin opiskelevat kehittävät ja täydentävät osaamistaan nykytanssituneilla. Jazztanssissa taas on paljon hyötyä baletista. Pääset joka tapauksessa liikkumaan ja tanssimaan - ja siitä on aina iloa! :)

    Voisit myös harkita joogatunteja notkeuden ja liikkuvuuden lisäämiseksi. Pilateksesta saat myös voimaa keskivartaloon, mikä on baletissa todella tärkeätä.

    Katso paljon balettia, tutki miten tanssijat liikkuvat. Mieti mistä tykkäät erityisesti ja miksi. Älä jää tuijottamaan pelkästään korkeita jalkoja tai piruetteja, vaan seuraa tarkkaan myös ylävartalon, käsien ja pään/katseen käyttöä.
    Katsotusta jää nimittäin muistikuvia aivoihin, ja se auttaa myös sinua tanssin baletin oppimisessa! :)

    Kirjoitit että sinulla ei ole aikaisempaa tanssitaustaa. Et sitä tarvitsekaan. Sinun tanssin tarinasi alkaa nyt. Tsemppiä matkaan, älä luovuta, usko itseesi ja nauti!

    t. Johanna

    p.s. älä välitä jos tunnet itsesi joskus kömpelöksi tunneilla. Se kuuluu asiaan. Tekemällä ja toistoilla se kyllä pikku hiljaa korjaantuu. Tunneilla ei sitä paitsi tarvitse osata kaikkea heti! :)

    ReplyDelete
  17. Hei!

    Kiitos, kun jaksoit selittää nuinkin yksityiskohtaisesti! Tossut ovat pituus suunnassa liian pitkät ja ihan vähän leveydestä. Balsunopettajani näyttikin, miten sivuista voi ottaa kangasta vähän sisään pienentämään pituutta.

    Ameliessa ei tosiaan ole tuota pehmustetyynyä tossussa, joten voisin kokeilla tuota meikkisientä.

    Jospa saisin nämä tossut sopiviksi näillä keinoilla. :)

    ReplyDelete
  18. Hei pakko kysyä, olet spotannut Grevet lokakuun Glooriasta? ;) Siellä komeilee molemmat, Kenneth ja Marie Pierre!

    ReplyDelete
  19. Hei Janita!

    Luulen että kun olit tottunut käyttämään sitä valmiiksi pehmustettua mallia, Amelie tuntui kärjessä liian kovalta. Etenkin kun tossu on muutenkin väljä.

    Jeps, toivon että noi konstit toimii. :)

    ReplyDelete
  20. Hei anonyymi!

    Jep, kuvat tuli bongattua. Melkein en tunnistanut M-P:tä, hän on kyllä luonnossa ihan eri näköinen. Nätimpi! Ja K:n vieressä näyttää niin pieneltä - mutta siippa onkin peräti 196 cm pitkä :)

    ReplyDelete