15.5.12

Kesän baletti-lukkari!

Kuva: We Heart It.

Kesän alkuun on enää muutama viikko, kymmenisen balettituntia, viitisen tuntia näytösharkkoja ja toukokuun vikana viikonloppuna kauan odotettu kevätnäytös.. Vimmainen loppukiri ennen kesää, niin sanotusti. Mutta onneksi tanssitunnit jatkuvat senkin jälkeen! Oman tanssikouluni Footlightin kesäkausi alkaa 28.5. ja päättyy elokuun puolessavälissä. Koska näyttää siltä että olen koko kesän täälläpäin anyway, tunneilla tulee varmaan käytyä yhtä paljon kuin nytkin. Ei harmita laisinkaan :)

Ihan kesäkauden alussa mulla on muita menoja jotka rajoittavat rajatonta tanssimistani, mutta 7.6. jälkeen voin astella balettiisaliin ainakin neljästi viikossa. Taukoa en kaipaa laisinkaan, siihen riittävät viikonloput. Ehkä teen jonkun lyhyen reissun heinäkuussa, saas nähdä.. Jos olisi budjettia, lähtisin kyllä mieluusti jonnekin kursseille! Esim. Helsingin Tanssiopistolla on ollut jo pitkään suosittu aikuisten balettilaisten kesäleiri Sammatissa, ja tekisi kovasti mieli mennä mukaan. Mulla on paljon ystäviä jotka käy siellä innoikkaina vuodesta toiseen, mutta mä olen aina onnistunut olemaan samaan aikaan töissä. Tänä vuonna taitaa olla taas sama juttu. Noh, pääsen kuitenkin tunneille täällä Hesassa.

Mun kesälukkari näyttäis näillä näkymin tältä:

Ma: klo 18.30 - 20 baletti jatko-2, siihen päälle ehkä perustaso kärkitossuissa
Ti:   klo 18.30 - 20 baletti jatko-3, ja päälle baletti J-1 kärjillä
Ke:  klo 18 - 19.30 baletti jatko-1
To:  klo 17.30 - 19 baletti jatko-2 tai VAPAA
Pe: klo 17.30 - 19 baletti J-3 ja päälle baletti J-1 (90 min) kärjillä taas

Footlightin koko balettilukujärjestys löytyy täältä: kesän balettitunnit. Kannattaa ilmoittautua ajoissa, niin mahtuu varmasti!

Kesällä ei ole pointe-tunteja erikseen, siksi teen nuo perustaso/jatko-1 tunnit kovilla. Se ei ihan vastaa pointe-treeniä, mutta on silti parempaa kuin pitää lähes kolmen kuukauden tauko! Kysyin jo opelta lupaa, ja hän sanoi että ok :)

Gabriella opettaa varmaankin kesän ekan jakson, paitsi torstaisin (Kalle). Heinäkuussa Silvia pitää tunnit, mutta elokuun tuntijaosta en ole kuullut vielä mitään. Silvia ja/tai Gabriella, ja Kalle pitänee omat torstain tuntinsa. Listalla on myös joitain aamutunteja, mutta niille ei ole ilmoitettu vielä opettajan nimeä. 

Muita lajeja en ole ehtinyt vielä katsoa, enkä tiedä ehtisinkö edes käydä - baletti on kuitenkin mun ykköslaji. Toisaalta olis hyvä kokeilla välillä jotain muutakin, se pitää mielen virkeänä! Ekan jakson omistan kuitenkin vielä kokonaan baletille, etenkin kun mun oma opettaja pitää lähestulkoon kaikki tunnit. Ainoastaan M-P pitää koko kesän lomaa, ja häntä tulee kyllä ikävä.. Mutta onpahan jotain kivaa mitä odottaa syksyn tullen! Sitä ennen kuitenkin näytös esityskuntoon, ja kaikki ilo irti tanssista ja alkavasta kesästä!

22 comments:

  1. Hei, osaatko kuvailla noita Footlightin perustason tunteja, millaisia ovat? Harkitsen itse tulevani kesän ajaksi perustason tunnille. Itse olen käynyt vuoden nyt alkeisryhmässä kasvattamassa kuntoa yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. Olen tanssinut nuorempana enemmänkin ja osaan kyllä hieman enemmän kuin ihan alkeistason verran. Olen muuten vakkarilukijasi, tykkään sun blogista tosi paljon!
    T:Ilona

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moi!
      Se riippuu aika paljon opettajasta, joten kenen opettajan tunille menisit?
      Toivottavasti ehdit vastata ennen Johannaa niin hänen on kivempi vastata sinulle ;)

      Delete
  2. Maanantain tunti: 20-21 ja Gabriella / Silvia luki lukkarissa.
    T:Ilona

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Ilona!

      Perustaso on sinulle varmaan sopiva kesätaso. Muulloin meillä on perustaso-1 ja pt-2 erikseen, mutta kesällä nämä ovat yhdistetty. Eli tunneilla käy keskimäärin yksi-kaksi vuotta harrasteneita. Perustasoilla käy toki myös piedmpään tanssineita, joskus aikataulujen takia ja joskus siksi etteivät kaipaa enemmän haastetta. Myös moni pitkältä tauolta palannut aloittaa usein juuri perustasosta. Taso määräytyy aina jonkin verran kävijöitten mukaan, ja jos taso on hyvä ovat tunnitkin vähän haastavampia.

      Gabriellan perustason tunnit ovat kuitenkin riittävän perusteellisia, eivätkä harjoitukset ole liian nopeasti eteneviä. Opettaja on tarkka siitä että liikkeet ja vaatimukset sovitetaan tanssijoitten valmiuksiin, kuitenkin niin että on myös sopivasti haastetta. Huolellinen valmistautuminen ja puhdas sekä turvallinen tekniikka on kaiken a ja o. G korjaa myös paljon, joten ei tarvitse nojautua kokonaan omiin tuntemuksiin.

      Kävin viikko sitten pt-1 tunnilla kun en omalle ehtinyt, ja siellä harjoiteltiin esim piruetteja tangossa ja keskellä, ja assemblé hyppyjä. Pt-2 tunnilla ollaan tehty jo paljon enemmän, myös liikkuvia sarjoja ja isoja hyppyjä kuten grand jetétä ja entrelaceeta. Temps levé arabeskia, ja paljon pas de chattia. Glissade on tuttua, echappé-hypyt, myös ekoja entrechat-nelosia ollaan kokeiltu (saa käyttää tankoa tukena).

      Ehkä joku muista kävijöistä kommentoi vielä lisää.. :)

      Kiitos Ilona kivasta palautteestasi!

      Delete
  3. M-P opettaa siis taas ensi syksynä? Pitänee tulla kokeilemaan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Laura!

      Footlight ei ole vielä julkistanut kauden 2012/2013 lukkaria, joten en osaa varmuudella sanoa. Tiedän vain sen, että ainakin ope haluaa jatkaa meidän kanssa :)

      Delete
  4. Anteeksi, mutta minun on pakko kysyä:
    1. Lempi tanssijasi?
    2. Lempi balettisi?
    3. Lempi koreografisi?
    4. Lempi balettiseurueesi?

    Joo, ihan mahdottomia kysymyksiä (!!!) mutta kiinnostaisi vähän... :)

    ReplyDelete
  5. Hei!

    Kivoja kysymyksiä, vastaan mielelläni :)

    1. Ei ole yhtä ainoata, ihania tanssijoita on niin monta! Se riippuu myös roolista ja sen tulkinnasta, mikä sopi yhdelle ei välttämättä sovi niin hyvin toiselle.. Tykkään just siitä että jokainen tanssija tuo omat vahvuutensa ja persoonansa rooliin. Se kun tuli sanottua, mun lempitanssijoita ovat:

    Elisabeth Platel, ranskalainen tähtitanssija joka on nykyään POB:n balettikoulun rehtori. Platelia on pidetty ranskalaisen klassisen elegantin balleriinan ilmentymänä, ja voin olla vain samaa mieltä. Hän oli myös yksi Rudolf Nurejevin muusista, tämä teki monta roolia just hänelle. Youtubessa on joitain Platelin esityksiä nähtävänä, mm Grand Pas Classique jossa yhdistyy sekä puhdas tekniikka että luonteva eleganssi. Myös nuoren Platelin tulkinta Ruususesta on hurmaava!

    http://youtu.be/dnRhLMxkWas (Grand Pas)
    http://youtu.be/Ry9mEi28puc (Ruusunen)

    Darcey Bussell, Englannin "Queen of Ballet". Vastikään valittu Royal Academy of Dance:n presidentiksi. Bussell jäi Royal Baletista eläkkeelle jo 37-vuotiaana, uransa huipulla. Uskomattoman lahjakas ja upea tanssija. Muutama suosikkivideo:

    http://youtu.be/oSGCoVXYtJs (Elite Syncopations) Mainio esittely!
    http://youtu.be/zRLulvgeASw (Tchaikovsky Pas de Deux) Hyvin nuori DB
    http://youtu.be/AE_n6p055JQ (Cinderella) hetkeä ennen eläkkeelle jäämistä!

    Eipa se siihen jää. Muita lempitanssijoita ovat mm. Sylvie Guillem, Marianela Nunez, Tamara Rojo, Evgenia Obraztsova, Alessandra Ferri, ja suht uutena Jurgita Dronina. Ja tietenkin tähtitanssija Dorothee Gilbert:

    http://youtu.be/B8uBdV9mJRM (Tchai Pas de Deux) Dorothee Gilbert
    http://youtu.be/bQc5Ru5Q-qU?t=1m19s (treenitunti) sain tämän DVD:n just lahjaksi!

    Suomalaisista tanssijoista Minna Tervamäki, Salla Eerola, Ulrika Hallberg.. Balleriinojen lisäksi on tietty myös lempi(mies-)tanssijoita, mutta voin palata myöhemmin..

    2. Oih, yhtä vaikea kysymys kuin ensimmäinen! :)

    Joutsenlampi, Giselle, La Fille Mal Gardee (Huonosti vartioitu tyttö), Bajadeeri, Romeo & Julia, Manon, Sylfidi, Napoli, moni Balanchinen teoksista, Kenneth McMillanin koreografiat kolahtavat, samoin Bournonville, ja Ashton, myös Wheeldon (After the Rain, Alice) ja Ratmanskyn uusi Don Quijote... Jorma Elo on jännittävä.. Lista on ihan liian pitkä! Monista baleteista olen lisäksi nähnyt vain otteita. Ja monista vanhoista klassikoista on tehty yhtä monta sovitusta kuin on ryhmää ja baletin johtajaa..

    3. Taisin heittää niitä koreografien nimiä jo edelliseen vastaukseen.. :)

    4. Pariisin Oopperan Baletti! Mutta myös Royal Ballet, Tanskan Kuninkaallinen Baletti, ABT, NYCB, ja tietenkin Suomen Kansallisbaletti! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitso vastauksista! :)
      Voisit varmaan kirjoittaa aiheesta oman postauksenkin :P

      Delete
    2. No niinpä voisinkin! Tuohon vastaukseen tuli jo matksua kokonaisen postauksen verran :D

      Delete
  6. In the Middle, Somewhat Elevated...
    Ennen pidin sitä modernina balettina, lukaisin sen jostain (netistä)
    Sitten sain yllättävän tiedon, että In the Middle on neoklassista balettia, sama tietolähde.
    Joku tanssija jollain videolla joskus (kuulostaa hassulta :D) sanoi että Joutsenlampi on neoklassista...
    Olen ihan sekaisin!!
    In the Middle ja Joutsenlampi on nyt niiiiin erilaisia!!!
    Entäs Balanchine? Rubies on vähän jazzahtava (mun mielestä), mutta mitä se sitten olisi? Nykybalettia?
    Mietin vain että miten Infra (kannattaa kattoa vika PDD Nunezin ja Watsonin tanssimana) luokiteltaisiin?
    Ja jos viitsisit, voisitko antaa esimerkit modernista-, nyky-, ja neoklassisesta baletista? Kiitos hirveästi jos viitsit, olen ihan hämilläni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei!

      Ei ole ihan niin helppoa luokitella noita baletteja. Joutsenlampea voidaan osittain pitää neoklassisena "joutsenmaisen liikkeen" takia. Mutta siinä on kuitenkin myös pantomiimin avulla kerrottua juonta. Oli miten oli, Petipan baletit ovat sitä klassisinta klassista.

      Neoklassinen baletti perustuu klassisen baletin liikekieleen, mutta on usein riisutumpaa, ja rikkoo myös totuttuja kaavoja. Balanchinea pidetään neoklassisen tyylin tärkeimpänä edustajana. Suurin osa Balanchinen baleteista riisuu tanssin tarinasta ja juonesta. Tanssi on abstraktia liikettä musiikkiin. Vaikka on näissäkin baleteissa tunteiden tulkintaa!

      Esim Balanchinen Serenade, Apollo, Agon, Tchaikovsky Pas de Deux, Four Temperaments, ja Jalokivet ovat neoklassisia helmiä..

      http://youtu.be/GdckGZXzhvw (Apollo, osa dokumentista)
      http://youtu.be/VbL72wIKpyY (Four Temperaments)

      Balanchine ei ole kuitenkaan ainoa tyylin edustaja. Neoklassismia edustaa suuri osa 1900-luvun koreografeista. Mm. mestarillinen Frederick Ashton on tärkeä vaikuttaja. Hänen baleteista löytyy tarinaakin, mutta neoklassismi ei sulje sitä poiskaan. Kannattaa tutustua ainakin näihin:

      Symphonic Variations (abstrakti baletti)http://youtu.be/6EO-o7v5mY8
      La Fille Mal Gardee (juonnellinen) http://youtu.be/cl7NqjpEjkw

      Eikä pidä missään nimessä unohtaa Kenneth MacMillania (Manon, Winter Dreams, Elite Syncopations..) Ja on toki muitakin.

      http://youtu.be/EUl8gZtO_sA (Romeo and Juliet, MacMillanin koreo)


      In the Middle.. Hmm, voisin kyllä kysyä opettajani mielipidettä - hän on nimittäin tanssinut kyseisen teoksen! Itse miellän sitä nykybaletiksi, mutta Forsythen koreografiassa on selviä neoklassisia vaikutteita (Balanchine).

      Wayne McGregorin Infra on omasta mielestäni ehdottomasti (modernia) nykybalettia.. :) Nykybaletiksi voi myös mieltää Christopher Wheeldonin "After the Rain" - teoksen, ja Jorma Uotisen "Ballet Pathétique".

      Jiri Kylianin "Le petit mort" on yksi upeimpia nykybaletteja..
      http://youtu.be/G7afrgC5l8I

      Suomalaisen Jorma Elon teoksia on yhtä vaikeata luokitella.. Niissä on selkeitä neoklassisia piirteitä, samalla kuitenkin myös nykytanssivaikutteita. Nykybalettia.

      Ei ehkä kannata liikaa miettiä noita luokituksia, rajat ovat hämärät muutenkin. Ja nykypäivänä moni koreografi tykkää rikkoa näitä ja sekoittaa tyylilajeja toisiinsa. Nykybaletti ja moderni baletti on aika lailla yksi ja sama asia. Nykybaletissa on siis vaikutteita tai liikemateriaalia "modernista" tanssista. Se voi olla tätä hetkeä (nykytanssi) tai vanhempaa modernia..

      Delete
    2. Pitäisi varmaan lopettaa aiheesta murehtiminen, mutta olen aina ollut kiinnostunut siitä missä "raja" menee balettityylien välillä.
      Esim. David Dawsonin Million Kisses to my Skin mietityttää.
      http://www.youtube.com/watch?v=ZXgPAlecoQw

      Videolla verrataan In the Middleä verrataan jonkin verran siihen, mutta...


      Ääh, taidan lopettaa turhan pohtimisen :D
      Vastauksesta oli kyllä pajon hyötyä, kiitos siitä!

      Delete
  7. Voi kun pääsisin taas tänä kesänä FL:n kesätunneille, mutta ei auta, väärä kaupunki! Tykkäsin Silvian kesätunneista tosi paljon :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voih, ois ollut niin kivaa treenata taas yhdessä! Tee joku kesäretki, niin mennään tuntien jälkeen nauttimaan skumpanjaa terassille :)

      Delete
  8. Hei! Olisiko sulla vinkkejä miten voisi olla notkea ja vahva?
    Saan notkealla puolellani lähes spagaatin, silloin kun vasen jalka on edessä, ja vasen jalka nousee myös korkeammalle kun tehdään developee.
    Oikea jalka on se huonompi jalka joka on kankea ja heikko!
    Mitenköhän homman voisi korjata, onko vinkkejä?

    T: Anniina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Anniina!

      Kappas vain, mulla on ihan sama ongelma.. Vasen jalka nousee korkeammalle ja venyy myös paremmin spagaatissa! Itse asiassa toispuoleisuus on tuiki tavallista, ihmisen fysiikka kun ei ole täydellisen symmetrinen. Jopa ammattilaisilla on vahvempia/heikompia puolia. Mutta jos ero on hyvin huomattava, se voi kyllä jo rajoittaa liikekielen laajuutta!

      Balettitunti on silleen hyvää treeniä että kaikki liikkeet tehdään molemmille puolille. Sun kannattaa kuitenkin nyt kiinnittää huomiota siihen, missä kohtaa se huonompi jalka kinnaa vastaan. Kun teet esim developpeeta, tuntuuko joku paikka erityisen kireältä? Meillä on myös taipumus antaa helpommin periksi jos olemme tottuneita toisen jalan "huonommuuteen". Siksi on erityisen tärkeätä varmistaa että teet esim sen developpeen puhtaasti! ON parempi pitää jalka matalampana kuin yrittää korkeutta tekniikan kustannuksella. Jalka vahvistuu kyllä pikku hiljaa.

      Sama pätee venyttelyssä. On niin kiva venytellä notkeampaa puolta, sen olen ainakin itse huomannut :) Kokeile tehdä niin että aloitat aina huonommalla puolella, ja palaa siihen vielä uudestaan venytys-sarjan lopuksi. Muista rentouttaa lihaksia välillä, äläkä puske liikaa.

      Älä anna periksi! Muutos parempana voi olla aikaavievää, mutta edistystä tapahtuu koko ajan. Ja eiköhän sun oikealla jalalla on myös vahvuuksia? Mulla ainakin oikea ponnistaa paremmin, joten olen antanut sille noi muut heikkoudet anteeksi ;)

      Delete
  9. Sulla on edessä puuhakas balettikesä! Olen hiukan kateellinen, sillä meidän koulu jää tämän viikon jälkeen lomalle ja seuraavat vakkaritunnit on tiedossa vasta syksyllä... Olen kuitenkin jo ihan innoissani syksyn lukkaristakin! Yhtäkkiä saatavillani olisikin monta balettituntia. Tähän saakka olen käynyt vain yhdellä (aloitin baletin vasta syksyllä). Nyt arvon, uskaltaisinko ottaa syksylle kolme tuntia ja päälle yksi modernin ja teatteritanssin tunti. Lisäksi voisin käydä korvaamassa neljännellä baletin alkeistunnilla. Lähinnä mietityttää, saanko paikat tunneista ihan jumiin ja kestääkö vanhan (37 v) kroppa :) . Toisaalta olen nytkin harrastanut zumbaa yms. viitisen tuntia viikossa. Vaikka kesä on ihana, odotan jo vähän malttamattomana syksyä ja uusia tunteja!
    - Miisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Miisa!

      Sillä on kieltämättä etunsa kun asuu pääkaupunkiseudulla.. Tälllä on ainakin kaksi isoa koulua jotka tarjoavat balettitunteja myös kesäisin, maanantaista perjantaihin! Mulle tekiskin uskomattoman tiukkaa pitää koko kesän pituista taukoa tanssista. Onneksi on kuitenkin muita lajeja joilla voi ylläpitää kuntoa, ja pitää myös hauskaa. Jos en pääsis balettiin, voisin kokeilla vaikka itämaista tanssia taikka lattareita. Pilates ja jooga on myös erinomaisia baletin oheistreenejä. Ja zumbassa nousee ainakin kunto! :)

      Teatteritanssi kuulostaa tosi jännältä, sellaista ei ainakaan mun koulussa ole tarjolla. Ja ota ihmeessä ne kolme tuntia balettia jos sulla on siihen mahdollisuus! Kannattaa kuitenkin nostaa treenimäärää varovaisesti, vaikka käytkin zumbassa viidesti viikossa. Baletissa harjoitetaan kuitenkin erilaisia lihasryhmiä. Jos rasitusta tulee yhtäkkiä liian paljon, tulee helposti jumeja ja vammoja. Sen neljännen tunnin vois noin aluksi jättää väliin ;)

      Etkä ole vielä "vanha"! :)

      Delete
  10. Kiva kun vastasit, kiitos! Ihan pelkkää zumbaa en ole nytkään tehnyt, vaan juurikin pilatesta joogaa, bodybalancea ja kuntokeskuksen tarjoamia muita tanssillisempia tunteja, mille nyt olen sattunut kulloinkin pääsemään. Teatteritanssi on käsittääkseni jonkinlainen muunnos jazz-tanssista, jossa on enemmän showtanssin tai erityisesti musikaalitanssin piirteitä. Kävin kerran kokeilemassa, ja vaikutti iha kivalta.
    Näin myöhäisenä baletin aloittelijana eniten on joutunut koetukselle pohkeet, sillä aiemmin ei koskaan tullut tepasteltua koko ajan varpaillaan :) Syksyllä myös hädin tuskin pääsin puolivarpaille; siihen nähden nilkat ja jalkapöydän lihakset ovat vahvistuneet ja vetreytyneet vuoden aikana kovastikin, vaikka edelleen ovat kovin heikkoja pitämään tasapainoa relévéissä. Pikkuhiljaa :)
    - Miisa

    ReplyDelete
  11. Moi Johanna!

    Kiva lukea blogiasi.
    En ole huomannut,että olisit maininnut (ehkä olet ja minulta vain jäänyt huomaamatta) että pe on senaatintorilla klo 19 kansallisoopperan ilmainen balettinäytös. Mielestäni siitä ei ole kovin paljon ilmoiteltu ja ajattelin,että minua ainakin harmittaisi jos jäisi näkemättä sen vuoksi etten ole tiennyt asiasta. Toivottavasti ei haittaa tämä mainostus.

    Ananas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Ananas!

      Kiitos muikkarista :) Mun on pitänyt tehdä siitä oma postaus, mutta se on kiireessä jäänyt. Unohtui senkin takia kun en itse pääse katsomaan, meillä on samaan aikaan vikat treenit ja harkat ennen viikonlopun kevätnäytöstä. Harmittaa kun menevät päällekkäin!

      Delete