Lämmittelytanko. Kuva (c) Johanna Aurava. |
![]() |
Passé retiré, tasapaino. Kuva (c) Johanna Aurava. |
Lauantai-illassa kolmituhatpäinen kansa lämpenee tosin hieman hitaasti. Aplodit kuulostivat alkuun yllättävän vaimealta, vai sanoisko kohteliaalta. Syy ei kuitenkaan ollut esityksessä, vaan paikassa. Jäähalli on suuri tila, näkyvyys ei ole samaa luokkaa kuin oopperatalolla. Lava on permantoon nähden liian matala, moni näkee tanssijoitten jalkojen sijan toisten katsojien päitä. Konsertissa sillä ei olisi väliä, mutta tanssia pitää voida nähdä päästä varpaisiin asti! Itselläni kävi kuitenkin tuuri: istuin permannon ekalla rivillä. En siis voi valittaa, vaikka harmittaakin muitten puolesta. Illan juontaja Marko Keränen lämmitteli yleisöä tosissaan, ja lopulta tanssijat valloittivat yleisönsä!
Ensimmäinen baletti on katkelma Anandah Konosen koreografiasta Muumipeikko ja pyrstötähti. Se on illan teoksista ainoa mitä en ole aikaisemmin nähnyt. Puvustus on ihana, hahmot ovat mainioita ja Panu Aaltion musiikki kantaa tarinaa. Ja voi miten sulokkaasti Niiskuneiti (Tiina Myllymäki) tanssii valtaisasta muumiasustaan huolimatta!
Toisessa teoksessa lähdetään täysin eri raiteille. Jacopo Godanin Spazio-Tempo on nykybalettia, ja jos en olisi tiennyt paremmin, olisin luullut sitä Forsythen koreografiaksi! Vaikutteista viis, biisi on magneettinen. Alussa ryhmä liikkuu aaltomaisesti kuin yhtenä organismina, ja mieleen tulee kuva vedenalaisesta korallista... Sitten liike on terävämpää, iskevää, jopa agressiivista. Yhden naistanssijan soolo on huikea, mutta en tiedä hänen nimeään. Ohjelmalehtiseen (Helsinki & Oulu samassa) on kirjoitettu vain teosten nimet ja koreografit, mikä on järkevää muutosten varalta - mutta ehkä tiedot tanssijoista voisi löytyä jostain muualta? Toinen ratkaisu olisi ollut heijastaa teosten päätteeksi nimet takaseinälle, ikään kuin televisiossa. Juontaja ei hänkään maininut kuin muutaman tanssijan, Tiina Myllymäen lisäksi Eun-Ji Han ja Michal Krčmářin (heistä lisää alempana).
Nykybaletin jälkeen vaihdamme taas klassiseen: iki-ihana Pähkinäsärkijä ja hiirikuningas. Kiinalaisessa tanssissa nähdään Linda Haakanan taituruutta, ja venäläisessä koristeellista pukuloistoa. Kohokohta on tietenkin suuri pas de deux, jonka tanssivat meille Petia Ilieva ja Sergey Popov. Petia on aina yhtä tyylikäs ja varma, ja Sergey huomaavainen ja salskea partneri. Tšaikovskin musiikki tulee nauhalta, mutta tenhoaa.
![]() |
Muumipeikko ja pyrstötähti, koreografia Anandah Kononen. Kuvassa Tiina Myllymäki (Niiskuneiti) ja lihansyöjäkasvit. Kuva Mirka Kleemola / Suomen Kansallisbaletti. |
Väliajan skumppailun jälkeen seuraa katkelma Kansallisbaletin viimeisimmästä ensi-illasta: Jorma Elon Kesäyön unelma, ja kohtaus suuresta hääjuhlasta. Mendelssohnin häämarssi ja Elon raikas koreografia antavat tanssijoille siivet, ja tunnelma on katossa.
Häämarssin jälkeen jotain ihan muuta: Tom Waitsin musiikkia, ja iso keltainen sohva näyttämöllä. Itzik Galilin koreografia The Sofa leikittelee sukupuolirooleilla ja parinmuodostamisella, ja tulos on herkullisen hauska, kekseliäs ja pikkutuhma. Linda Haakana, Samuli Poutanen ja Frans Valkama ovat sisäistäneet hahmonsa täydellisesti, ei voi muuta kuin nauttia ja nauraa!
Sohvan jälkeen Valkonen laittaa meidät katsojat liikkumaan yhdessä Muuv-tiimin kanssa. Opettelemme pari yksinkertaista "muuvia", ja koko yleisö on liikkeellä! Jos et ole kuullut Muuvista aiemmin, niin kyseessä on Kenneth Greven alulle panema kaikki liikkeelle - liike, jossa tarkoitus on liikuttaa tanssin avulla älypuhelimissa ja tableteissa kiinni roikkuvia nuoria (ja miksei myös vanhempia). Muuvilla on kattava liikepankki, josta löytyy hip hopin lisäksi myös balettisanastoa.
Muuvsien jälkeen Lumikuningattaren mahtava peikkojen sauna! Olen nähnyt tuon kohtauksen varmaan jo kymmenisen kertaa, mutta aina se toimii. Ja kun jäähiutaleet liikkuvat keskikäytävällä yhtenä aaltona, saan edelleen kylmiä väreitä... Michal Krčmář oli jälleen vauhdissa Lapin velhona. Tiina Myllymäki on kaikista lumikuningattarista vaikuttavin: yhtä aikaa viettelevä ja jäätävä.
![]() |
Jacopo Godani: Spazio-Tempo. Kuvassa Kansallisbaletin tanssijoita, kuva Sakari Viika / SKB. |
Kesäkiertue
Helsingissä Kansallisbaletti esiintyy seuraavan kerran vasta elokuussa, mutta muu Suomi pääsee nauttimaan vielä ensi viikolla alkavasta kesäkiertueesta. Baletti lähtee liikkeelle torstaina 28.5. ikiomalla balettijunalla (meikä kyydissä Tampereelle asti), ja All Stars nähdään Ouluhallissa 29.5. klo 18. Liput All Stars:iin maksavat 10 euroa, mutta varsinaiseen kesäkiertueseen pääsy on ilmainen (säävarauksella koska ulkolavat).Kesäkiertuepäivät:
Ke 3.6. klo 18 Vaasa, Kauppatori
To 4.6. klo 18 Turku, Varvintori
Pe 5.6. klo 18 Tampere, Keskustori
Ma 8.6. klo 18 Lahti, satama
Ti 9.6. klo 18 Jyväskylä, Lounaispuiston lava
Ke 10.6. klo 20, Kuopio, Matkustajasataman lava
Hei!
ReplyDeleteKun nyt teet näitä Kansallisbaletti-postauksia, niin olisi kiinnostavaa, jos tekisit myös postauksen siitä miten olet päätynyt heidän matkaansa. :) Ja kävitkö sitten niillä Minna Tervamäen tunneilla? Niistäkin olisi kiinnostavaa kuulla.
Aurinkoista kesää!
Hei!
DeleteMiten päädyin Kansallisbaletin matkaan? Halusin tehdä postauksen siitä miten ammattilaiset tuunailevat kärkitossujaan, ja kysyin tutulta tanssijalta (Mira Ollila) josko voisin haastatella häntä blogiin. No, Mira suostui ja hänen kauttaan pääsin myös Salla Eerolan juttusille. Postaukset löytyvät täältä:
http://balettia.blogspot.fi/2012/04/kansallisbaletti-karjilla.html (Mira)
http://balettia.blogspot.fi/2012/04/kansallisbaletti-karjilla-salla-eerola.html (Salla)
Kun olin saanut jalkani oven väliin, ja jutellut viestinnän ihmisten kanssa, kysyin josko pääsisin seuraamaan aamutuntia joku kerta. Olin tätä aiemmin kirjoittanut muutaman arvion, ja molemmilla blogeilla oli jo kiitettävästi seuraajia ja myös kansainvälistä näkyvyyttä. Aamutuntia varten piti saada lupa Kenneth Greveltä, joka on erittäin kiireinen mies, mutta tässä kohtaa oma opettajani tuli hätiin ihan kysymättä... Pääsin siis tunnillle, kirjoitin juttuni, ja muutaman muunkin. Keväällä 2012 Helsingin Kansainvälinen Balettikilpailu pyysi mua heidän viralliseksi (englanninkieliseksi) yleisöbloggaajaksi, ja sen jälkeen olen päässyt katsomaan baletin esityksiä pressilipulla. Mun kirjoittamat arviot edustavat aina omaa mielipidettäni, mitään mainosjuttuja en kirjoita, eikä sellaisia odotetakaan. Lehdistön vapaus ja silleen. Huom: en missään nimessä kuvittele olevani oikea journalisti, mutta pyrin pitämään postaukseni suht korkeatasoisena!
Balettijunan kyytiin pääsin siis kutsuttuna median edustajana :).
Minnan tunneista löytyy kommenttia täällä:
http://balettia.blogspot.fi/2015/04/aamutunti-uusi-opettaja.html#comment-form
Aurinkoista ja tanssillista kesää! :)
- Johanna
Moikka, hieno postaus! Olet saanut kuvattua fiilistä tosi tarkkaan. Oli kiva lukea tunnelmia ennen ovien avautumista. Itse olin mukana yleisössä ja nautin esityksestä myös tosi kovin. Kirjoitin tästä omat tuntemukseni blogiini :) Itse istuin ensimmäisen puoliajan permannolla lähes takimmaisessa rivissä, ja niinkuin sanoit, tanssijoiden jalkoja ei näkynyt. Siirryin puoliajalla parvelle ja niin teki moni muukin. Jäin itsekin miettimään, että olisi kiva jos näyttöjä olisi hyödynnetty enemmän esimerkiksi juuri tanssijoiden esittelyssä jne.
ReplyDeletekiitos hyvästä postauksesta! :)
Isa
Moikka, ja kiitos hyvästä postauksesta. Tosi kiva lukea tunnelmia ennen ovien avautumista. Itse tulin sisään vasta yleisön mukana :) Raapustin omana blogiini tuntemuksiani esityksestä. Tein samat huomiot kuin sinä, että lava oli liian matalalla (siirryin permannolta parvelle väliajalla) ja screenejä olisi voinut käyttää paremmin. Muuten ihan täysi kymppi tapahtumalle!
ReplyDeleteIsa