23.4.11

Mämmiä ja balettia


Tiukka, kahden viikkotunnin tahti jatkuu vieläkin, heh.. Pääsiäinen katkaisi lupaavasti alkaneen treeniputken, mutta vaikka olisinkin tänään voinut mennä eri koulun lauantain tunnille, jätän väliin. Mulla on korvattavia tunteja omassakin koulussa, enkä viitsi maksaa 16 euroa ylimääräistä muualle. Laitan mielummin säästöön, kohta pitää kuitenkin ostaa taas uudet kärkitossutkin. Joten Pääsiäispyhät jatkuvat mämmin (mulle vaahdotetun vaniljakastikkeen kera) ja lekottelun merkeissä, ja kiitos aurinkoisen kevätsään, myös reippaasti ulkoillen! Edellisessä postauksessa kirjoitin jo mitä yritän tehdä kotona jos en pääse tanssimaan, mutta nyt huomaan jo laistaneeni.. Aijai. Tosin ehdin käydä vielä viime torstaina baletissa, joten ei tässä ole ollut kuin vasta yksi välipäivä! 

Tänään meinaan kuitenkin tehdä vielä vastusnauhalla nilkkojen "punneruksia" ja ojennuksia. Ei muuta kuin istun jalat edessä ja selkä suorana, ja kiepautan nauhan päkiän alta niin että varpat ovat sen sisällä. Teen koko jalkaterän rullauksia, aloittaen flexatusta asennosta ja venytän varpaita pitkäksi huolellisen demi-pointen kautta. Tätä jo mun ihan eka ope tahkoi meille päähän: heel - ball -toe, eli kantapää - päkiä - varpaat. Toinen hyvä variaatio on ojentaa jalka ja nilkka, ja sitten flex and pointe varpaat pelkästään. Näitä kun työstää oikein, etenkin jokaista tenduta tehdessä, niin saa hyppyihin voimaa ja ojennuksiin linjakkuutta! Ensimmäinen video näyttää Nichellen (danceadvantage.net) toe sit-upseja:



Seuraavaksi siirryn yleensä keittiön ovenpieleen (ovi on nostettu kellariin ajat sitten), otan kevyesti tukea ja teen relevé-sarjat. Alkuun ekassa asennossa, ja todella keskittyen kropan ja jalkojen linjaukseen. Yritän nostaa itseni jokaisesta nivelestä ylös, venyttää polvet pitkiksi, tuoda kantapäät eteen ja puristaa sisäreidet yhteen. Kun vaihdan yhdelle jalalle olen tosi tarkkana siitä että demi-pointe on maksimissaan ja että kantapää ei käänny sisään. Katson myös että peppu on alhaalla ja että lantion ja yläreiden kohdalla ei ole kulmaa. Päästän myös aina välillä kädet irti ja kokeilen heiluuko vai ei. Tärkeätä on ettei "istu" jalan päällä, vaan että relevé on koko ajan aktiivi, käyttäen koko kroppaa! Olen tehnyt aika lailla samaa sarjaa kuin tunnilla:

1. ekassa asennossa: 2 x hitaasti demi - suorista - relevé / 4 x nopeasti demi ja relevé / 8 x suoraan ylös.
2. toisessa asennossa: sama
3. oikea jalka, vasen takana coud de pied: sama
4. vasen jalka, oikea takana..
5. oikea jalka, vasen takana matalassa arabeskissa (keskivartalo ja selkä hyvin suorana)..
6. vasen jalka, oikea takana..

Koko sarjan voi toistaa kahdesti, mutta sitten riittääkin. Kannatta sheikata ja venytellä pohkeet hyvin tämän jälkeen! Jos huomasit, tämä sarja preppaa jalkoja pointe-tekniikkaan, mutta en silitikään harjoittele kotona kärkitossuilla. Olen katsonut että on järkevämpi tehdä niitä harjoituksia vain pätevän opettajan valvovan silmän alla. Sen verran paljon korjauksia saan tunnilla, että olen vielä liian kaukana varmasta ja puhtaasta kärkitossu-tekniikasta! Lisäksi on aina se vaara että sitä tulee kotona hölmöiltyä ja satuttaa itsensä. Tai istuttaa lihasmuistiin vääriä tapoja - sitä onkin todella vaikeata mennä jälkikäteen korjaamaan. Lisa Howell:illa on kuitenkin erinomaisia harjoituksia joita voi tehdä turvallisesti kotona, esimerkkinä seuraava "painon siirto jalalta toiselle". Yksinkertaista, mutta juuri siksi niin toimivaa:

Kannattaa samalla katsoa myös Lisan muita harjoituksia, hän on todellinen asiantuntija!

Lisäksi olen tehnyt harjotuksia jotka saisivat mua paremmin tiedostamaan nilkan linjausta pirueteissa - niissä mulla on nimittäin taipumusta banaaneihin. Ja nyt en tarkoita mitään upeata kaarta, vaan passéssa olevan nilkan sisäänpäin pronaatiota. Ei kaunista. Hitaasti menee ihan hyvin, mutta pirueteissa saatan lähteä ympäri ennen kuin asento on kohdallaan. Sain Marie-Pierreltä viimeksi aika painavat sanat siitä, siis että mun pitää työstää se asia kuntoon! Se on hyvä että hän on niin tarkka, muilla tunneilla tästä ei ole liiemmin tullut palautetta. Joten olen kotona seissyt upottavan pehmeän villamaton päällä, piruettiasennossa (sekä relevé että tasajalalla), ja vienyt kantapäätä eteen ja polvi niin sivulle kuin menee. Ongelma on kuitenkin se lähteminen piruettiin.. Passé retirétä ei tehdä polvea nostamalla, vaan tuomalla ojenettu nilkka nopeasti polven eteen. Ehkä se onkin eräänlainen pas de cheval? Hmm.. tuo mielikuva vois itse asiassa toimia. Hitsi, missäs vois nyt tehä pirtsoja suht turvallisesti?

Kuva ylinnä on valokuvaaja Gene Schiavonen kokoelmista, tanssija Katie Williams (ABT). Ehkä olisi pitänyt laittaa kuva mämmistä, mutta kaikkihan sen tietää. Maistuu paremmalta miltä näyttää. Ja baletti näyttää paljon kauniimmalta! Tämä ballerina tuskin on kauheasti letkotellut mämmiä syöden, mutta tarvii sitä hiilareitakin hypätäkseen tuohon malliin! Ja niitä mämmissä riittääkin. Ja kuitua! Varsinainen balettitanssijan terveysherkku siis.. ;)

2 comments:

  1. Toi varvasjumppa näytti just siltä, mitä mun pitäis tehdä. Mulla ei oo varmaan yhtään voimaa jalkapohjien pienissä lihaksissa, kun ne kipeytyy ja kramppaa kauhean helposti. Jos löydät lisää jalkaterän lihaskunto-ohjeita, lukisin mielellään!

    ReplyDelete
  2. Hei Riikka!

    Lisa Howellin videot ovat ihan loistavia. Ensimmäinen näyttää miten hallita jalan kaarta, eli kyse on just niistä pienistä lihaksista:

    Arch control

    Seuraava video valmistelee tittelin mukaan kärkitossutekniikkaa, mutta kyse on super tärkeästä oikeaoppisesta tendusta. Se vahvistaa jalkapohjia ja viimeistelee liikkeen!

    Tendu

    Lisäksi vielä toinen hyvä blog, The Classical Ballet Teacher. Tässäkin puhutaan pointe-tekniikasta, mutta harjoitukset tehdään ilman kenkiä. Pointe on niin vaativaa jaloille, että kun noudatat näitä ohjeita pärjäät varmasti paremmin!
    Supercharge your Pointework

    Jos mahdollista, hanki itsellesi tuo vastusnauha ja tee muutama liike ennen tuntia. Pyörittele nilkkoja ja hiero jalkapohjaa. Suosittu konsti on rullata jalkapohjaa tennispallon päällä, se pistää veren kiertämään ja rentouttaa myös muita lihaksia. Ole myös tarkkana ettet jännitä jalkaa väärin, siis älä kipristele varpaitasi tai yritä "kouria" lattiaa. Paino tasaisesti ja varpaat pitkinä.

    Kun teet esim jetét (degagé) sivulla, pidä jalkaterää rentona, siten että varpaat ojentuvat tietenkin heti - mutta kun tuot jalan takaisin sisään, varpaiden pitää ikään kuin "nuolla" lattiaa, eli aina mennään demi-pointen kautta En tiedä osaanko selittää tätä oikein, mutta videot ja linkit auttavat varmasti!

    Tsemppiä ja kiitos kommentista :)

    ReplyDelete