Viime postauksessa lupasin ottaa selvää miten ammattilaiset
valmistelevat kärkitossujaan tanssi- ja esityskuntoon. Tässä se on:
ensimmäinen osa sarjassa "Kansallisbaletti kärjillä"! Juttelin tossuista Mira Ollilan kanssa, joka on Suomen Kansallisbaletin solistitanssijoita ja Pro Dance -palkinnon saaja vuodelta 2005. Mira on tanssinut pääroolit baleteissa Giselle, Tuhkimo, Napoli, Lokki ja Pähkinäsärkijä ja Hiirikuningas, ja lisäksi lukuisia pienempiä rooleja (myös kuoron riveissä). Lista on itse asiassa sen verran pitkä, että vinkkaan lukemaan koko hienon ansioluettelon SKB:n omilla sivuilla: klikkaa tänne. Tällä haavaa Mira on muuten äitiyslomalla mutta on palannut jo takaisin balettisaliin.
Baletin naistanssijalle kärkitossu on oman kehon ohella se tärkein työväline, jota ilman klassista ohjelmistoa ei yksinkertaisesti voi tanssia. Jokainen balleriina valitsee tossunsa itse, mutta kustantajana on työnantaja - eli Suomen Kansallisbaletti. Ja hyvä näin, koska tanssija voi kuluttaa jopa parin päivässä! Siksi tossuja on oltava varastossa riittävä määrä, ja uusia tilauksia täytyy laittaa eteenpäin hyvissä ajoin. Esimerkiksi Freedin tilaustossuilla on omat tekijänsä, ja joku suutareista voi olla niin suosittu että odotusjono on kuukausia pitkä.
Mira Ollila. Kuva: Johanna. |
Baletin naistanssijalle kärkitossu on oman kehon ohella se tärkein työväline, jota ilman klassista ohjelmistoa ei yksinkertaisesti voi tanssia. Jokainen balleriina valitsee tossunsa itse, mutta kustantajana on työnantaja - eli Suomen Kansallisbaletti. Ja hyvä näin, koska tanssija voi kuluttaa jopa parin päivässä! Siksi tossuja on oltava varastossa riittävä määrä, ja uusia tilauksia täytyy laittaa eteenpäin hyvissä ajoin. Esimerkiksi Freedin tilaustossuilla on omat tekijänsä, ja joku suutareista voi olla niin suosittu että odotusjono on kuukausia pitkä.
Kansallisbaletin "tossula". Varastossa on kärkitossujen lisäksi pehmeitä tossuja ja kaikkia mahdollisia tossutarvikkeita, kuten pehmusteita, satiini- ja kuminauhoja. Kuva: Johannan Balettikassi. |
- Mira, mitä tossumerkkiä ja mallia käytät? Onko eri tarkoituksiin omat tossunsa?
Käytän Freedin tossuja, jotka on tehty mun jalalle mittojen mukaan.
Miran Freedit. |
- Miten valmistelet tossusi?
Oopperan suutari fiksaa tossuun viimeiset säädöt: katkaisee pohjan, niittaa pohjat toisiinsa kiinni ja liimaa kärkeen nahanpalan. Sen jälkeen minä ompelen nauhat ja kuminauhat. Ennen käyttöä lakkaan koko kärkiosan oksalakalla ja aivan kärkeen lorautan vielä hieman pikaliimaa. Kun liima ja lakka on kunnolla kuivunut, otan tossut käyttöön.
Oksalakkaa ja pikaliimaa. Balleriinan arki löytyy myös rautakaupasta.. |
Kostutan vampin sivuja hieman vedellä, jotta se muotoutuisi myötäilemään jalkaterääni. Kantapään kastelen aina kunnolla ennen jokaista käyttöä, koska haluan että kantapää pysyy mahdollisimman hyvin paikoillaan. Lopuksi raavin raspilla pohjan karheaksi paremman pidon toivossa. Ensimmäisen kerran pehmitän tossuja aamutunnilla. Sen jälkeen lisään vielä lakkaa ja liimaa kriittisimpiin kohtiin. Sitten tossupari on valmis todelliseen koitokseen: näyttämölle.
Kuka kuvailikaan kärkitossuja runollisiksi? :D |
- Käytätkö minkälaisia pehmusteita?
Kaikkea olen vuosien varrella kokeillut. Nykyään käytän Ouch Poucheja.
- Miten hoidat mahdolliset rakot ja hiertymät?
Mulla on superohut iho ja saan hiertymiä todella helposti! Merisuolalla terästetyt jalkakylvyt vilkastuttaa verenkiertoa ja nopeuttaa pikkuhaavojen paranemista. Suolan olen kuullut toisaalta desinfioivan ja toisaalta kuivattavan hiertyneitä kohtia. Haavojen suihkuttelua, ilmakylpyjä. Bacibactia käytän myös. Jos rikkinäisellä jalalla täytyy tanssia, Compeed suojaa ja yllättävän hyvin myös turruttaa kipua.
Valmiit tossut vihdoin jalassa! Tässä Mira valmistautuu Joutsenlammen pas de six -tanssiin. Kuva: Janne Saavalainen. |
- Kuinka nopeasti kulutat tossuparin?
Se vaihtelee todella paljon, ja riippuu täysin ohjelmistosta. Jos tanssin jotain vaativaa roolia, vaikkapa Pähkinänsärkijän Klaaraa, laitan kakkosnäytöksen grand pas:han aina sitä varten muokatun käytännössä uuden tossuparin. Seuraavassa esityksessä (lakkaamisen jälkeen) teen niillä tossuilla 1. näytöksen lumi pas de deux:n ja otan grand pas:han uuden parin. Sen jälkeen se ensimmäinen tossupari toimii vielä helpommissa pätkissä, kuten 2. näytöksen alussa. Eli yhden näytöksen aikana käytän kolmea eri tossuparia, joista yhdet on uudet, toiset kerran näyttämöllä tanssitut ja kolmannet voi olla jo pidempään palvelleet varsin pehmeät yksilöt.
Lokissa taas yhden näytöksen aikana jalassa piti olla 3 tossuparia jo sen vuoksi, että yhdet piti olla normaalit värjäämättömät tossut, yhdet mustat ja loppukohtauksessa tarvitsin vielä yhdet ruskeat ts. ihonväriset tossut.
Nämä nyt oli esimerkkejä äärimmäisen runsaasta menekistä. Normaaliolosuhteissa kulutan ehkä yhden tossuparin viikossa.
- Mira Ollila
Kiitos Miralle vastauksista, oli todella valaisevaa ja mielenkiintoista! Taidankin mennä seuraavaksi ostamaan sitä oksalakkaa ja pikaliimaa..
Loppuun käytetyt tai muuten väärät tossut päätyvät kierrätykseen. Kuva: Johanna. |
P.S. Sarjan seuraavissa osissa juttelen mm. tanssija Asta Lindholmin kanssa, joka on yksi "tossulan" vastuuhenkilöistä. Ja Salla Eerola kertoo myös miten valmistelee omat tossunsa näyttämölle. Mahdollisesti päästään vielä Oopperan suutarin juttusille, jos aikataulut vain järjestyvät. Ja hei, jos teillä on jotain kysymyksiä, voin laittaa fiksuimmat eteenpäin! Muistakaa kuitenkin laittaa vähintään nimimerkki kysymyksen perään. :)
Kuvat tossuista ovat Miran ottamia, ellei toisin mainittu.
Kuvat tossuista ovat Miran ottamia, ellei toisin mainittu.
Tosi mielenkiintoista! Kiitos Johanna. Toi oksalakan noin aktiivinen käyttö tuli mulle yllätyksenä.
ReplyDeleteOksalakka on vissiin hyväksi todettu konsti! Oksalakka kulkee muuten myös nimellä sellakka, ja englanniksi puhutaan shellacista. Joku baletti-merkki myy sitä jopa nätissä pienessä pullossa, tietty paljon kalliimpaan hintaan! Joka tapauksessa se todella kovettaa hyvin, ja siksi pidentää tossun käyttöikää. Pitää vain ensin muokata tossu just omaan jalkaan sopivaksi.
ReplyDeleteMä meinaan kokeilla seuraavan kerran, ja raportoin sitten myös tänne! :)
Kiinnostava juttu! Olen aikaisemmin ajatellut että lakka olis lähinnä ammattitanssijoilla tarpeellinen ja harrastajille turhaa hifistelyä, mutta ehkäpä siitä voisi tosiaan olla hyötyä. Tossuthan ovat yleensä parhaimmillaan juuri ennen kuin ne kuolevat, joten ehkä sitä "parasta vaihetta" voisi lakan avulla pitkittää.
ReplyDeleteMulle oli yllätys että ammattilaisetkin käyttää nahkapaloja! Itselleni ne on ihan must-juttu, en yhtään tykkää tanssia ilman. Tota raspaustakin voisi kokeilla, meillä on salissa puulattia joten tossut ovat aika liukkaat.
Mä en ole koskaan käyttänyt nahkapaloja, annan satiinin rispaantua ja leikkaan sitten pois. Tietty sen vois tehdä valmiiksi, ja nahkapala olis myös siistimpi ja kestää pidempään käytössä. Tosin viimeks pärjäsin ilman siihen asti kunnes tossut heittivät muutenkin jo veivinsä! :)
DeleteMeillä on Footlightin saleissa tanssimuovimatot, niin ei tarvi pelätä liukastumista. Samat on kyllä Oopperalla, ja myös lavalla.. Olen kyllä nähnyt että jotkut prot myös vuolevat nahkapohjallista tasaisemman pohjan aikaansaamiseksi.
Toinen juttu mikä pitää ottaa huomioon ammattilaisten tossutuunauksessa on se että lavalla ei halua kuulla mitään liian kovaa kopinaa! Tossujen pitää olla siis lisäksi mahdollisimman hiljaiset. Viimeks kun mä otin uudet tossut käyttöön ja menin tavalliselle perustason tunnille, oikein nolotti kun pidin niin kovaa mekkalaa! :D
Selvästi tuossa tossujen muokkauksessa olisi paljon juttuja joita voisi kokeilla. Innolla odotan raporttia miten oksalakka sulla toimi!
ReplyDeleteMä taidan käydä rautakaupassa jo viikonloppuna. Budjetti alkaa olla sen verran tiukka että jokainen lisätunti kärkitossuilla on bonusta. Ja onhan se muutenkin fiksua jos siinä säästää rahaa ja hermoja! :)
DeleteLupaan ottaa kuvia jos/kun tähän oksalakkaus-projektiin ryhdyn.
Kiitos tästä postauksesta! :) On todella mielenkiintoinen. Tuli vain mieleen, että jaetaankohan vähän käytettyjä epäsopivia tossuja eteenpäin vai joutuvatko nekin vain roskikseen? Hyviä vinkkejä nuo oksalakat ja pikaliimat, mutta jotenkin tuntuu tosi pelottavalta lähteä fiksaamaan omia tossujaan ilman jotakin joka neuvoisi kädestä pitäen miten homma oikein toimii. Pelkään vain pilaavani tossuni ja uusia tossuja ei liian usein ole kuitenkaan varaa ostella.. :)
ReplyDeleteHei!
DeleteJos tossut ovat vielä käyttökelpoisia, ne menevät eteenpäin koululle. Mulla oli tilaisuus hiplailla noita tossuja, mutta ainakin sillä kerralla 98% oli jo mennyttä kamaa. Pitää myös muistaa että suurin osa tossuista on räätälöity tietylle tanssijalle, eli yhteensopivaa on vaikeampaa löytää kuin kaupan perusmalleista.
Oksalakan kanssa pitänee alussa vain olla varovainen. Sen sijan että sitä kaataa vapaalla kädellä tossun sisään, on parempi lakata pensselin avulla vähän kerrallaan. Ja sen tiedän että lakattava tossu pitää olla ehdottomasti kuiva! Pikaliiman käytöstä on olemassa youtubessa joku ohjausvideokin.. Mutta sen käyttöä ei ehkä kannata kokeilla uusiin tossuihin!
Mua kiinnostais kauheesti tietää ammattitanssijoiden oheistreeneistä! Aina vaan sanotaan yleisesti et kuntosali, pilates, venyttely... Mutta haluaisin tietää tarkemmin mitä lajeja, miten paljon yms :)
ReplyDeleteSamoin kans ruokailujen ajoitus. Eli jos on ensin omia treenejä ja illalla vielä näytös niin miten sitä pystyy syömään kevyesti mut riittävästi. Ei kai sitä kuitenkaan vaan välipaloilla voi elää :D
Sä voisit kans Johanna itekkin kertoa omalta kohdaltasi noista ed. mainituista kun tanssit niin paljon :) Jos vaan haluut!
Hei Rosyin!
DeleteHyvä idea, ja siitä on ollut jo puhettakin. Sen verran tiedän että Kansallisbaletin tanssijoilla on kuntosalia ja jos jonkin näköistä vempaimetta käytössään, ja onpa myös jotain (vapaaehtoista) ohjattua kuntotreeniä talon puolesta. Se kuinka paljon sitten ehtii ja jaksaa oheisliikuntaa on varmaan hyvin yksilöllistä.
Ruokavaliosta tekisin mielelläni myös juttua, on se sen verran tärkeä aihe. Ammattilaisilla energiakulutus on ihan huikeata, ja kuten sanoit pitää osata ajoittaa ruokailu ja ja sen määrä oikein.
Omista treeni-välipaloista voin tehdä myös postauksen, samoin oheisliikunnasta. Kiitos ideoista! :)
Moi Johanna! Mitä luulet, onko noi freed-tossut tarkotettu erityisesti ammattilaisille, vai suosiiko niitä ihan ns. harrastelijatkin!?
ReplyDeleteMulla ois uusien kärkkäreiden osto kohta edessä, ja aattelin kokeilla gaynoreita tai noita freed-tossuja ku oon niistä kuullu paljon hyvää palautetta! Se on tosin eri juttu miten ne istuu mun omaan jalkaan... :)
t. emma
ps.
Oon lukenu sun blogia joulusta lähtien, ja tää oli ehdottomasti paras postaus♥ Ihanaa, kun jaksat panostaa tähän blogiin noin paljon! :)
Hei Emma!
DeleteFreedin tossut käyvät yhtä hyvin harrastajalle. Itse asiassa paras tossumerkki on just se mikä istuu omaan jalkaan parhaiten :) Tuolla Kansallisbaletin tossulassa näkyi kaikenmerkkisiä, Freedien lisäksi mm Blochin, Capezion ja Gaynorin tossuja. Ja vaikka joku ihailtu balleriina käyttäis uskollisesti jotain tiettyä merkkiä, se ei tarkoita että se olis hyvä omaan jalkaan. Kannattaa kokeilla kaikkea mitä paikallinen kauppias tarjoaa!
Kiitos kivasta palautteesta. Tulee kyllä vähän paineita pitää tasoa yllä ;)
täällä taas kirjottelee äskönen anonymous! :)
ReplyDeleteKiitos vastauksesta, mutta älä nyt rupee tästä mitään painetta ottamaan!♥:D Vapaa-ajan vietettähän tää vaan on! :)
En mä ota paineita, kunhan laskin leikkiä. Siksi myös se silmänisku ;) lauseen päätteeksi!
DeleteHei, yksi 'tyhmä' kysymys.. tuota oksalakkaa ajattelin itsekin kokeilla, joten tuli vaan mieleen että lakataanko se tossu ulko- vai sisäpuolelta? Tulipa mieleeni kun olen kuullut että lakka tulisi ulkopuolelle mutta aloin miettiä että tuleeko siitä jotain väriä yms. kiitos vastauksesta ! (8
ReplyDelete