22.4.12

Kansallisbaletti kärjillä: Salla Eerola

Tapasin tähtitanssija Salla Eerolan kuukausi sitten Kansallisbaletin aamutunnin jälkeen. Olin saanut baletin johtajalta luvan seurata naisten kärkitossutuntia, jota sinä aamuna opetti vieraileva tanssija Barbora Kohoutková. Tunti alkoi tavallisella mutta suhteellisen nopeatempoisella tangolla, joka kesti vain vajaan puolituntisen. Sen jälkeen tanssijat vaihtoivat kärkitossut jalkaan, ja tunnin varsinainen pointe-osuus alkoi. Harjoituksissa oli paljon tuttuja asioita ja askeleita, mutta eipä mulla olisi ollut mitään toivoakaan pysyä mukana! Oli se vaan ihanaa katsoa vierestä ammattilaisten osaamista. Ja lohdullistakin, koska eivät edes solistitason tanssijat onnistu ihan joka kerta! Treenitunnilla jokunen piruetti voi vielä kaatua tai tasapaino horjua, mutta lavalla nähdään kuitenkin varmaa ja valmista. Mahtavaa.

Salla ja Jaakko Eerola pääparina baletissa Don Quijote.
Kuva: Suomen Kansallisbaletti / Sakari Viika.

Tunnin jälkeen juttelin Sallan kanssa tanssista ja tossuista. Tiesittekö muuten että lavalla on muovimaton alla vielä korkkimatto, jonka tarkoitus on hiljentää tossuista kuuluvaa kopinaa? Periaatteessa se on yleisön kannalta hyvin huomaavaista, mutta samalla se tekee lavasta tanssijalle hieman liian pehmeän. Kun lattia antaa enemmän myöten kuin treenisalissa, on tasapainon kanssa tehtävä enemmän töitä! Myös siitä syystä näkee huomattavan monilla tanssijoilla erikoisia tuunauksia tossun kärjessä (katso alla).

- Salla, mitä tossumerkkiä ja mallia käytät?

Käytän Capezion tossuja. Merkki taisi olla Tendu sillon kun vaihdoin näihin, mutta nykyään kyseistä mallia ei enää tehdä. Tossut tehdäänkin mulle vanhan mallin/mittojen mukaan. Käytän samoja tossuja aina.

- Miten valmistelet tossusi?

Ennen kun teen mitään, vien tossut meidän oopperan suutarille ja hän laittaa kärkeen nahkapalan ja reunaan kengännauhan, mikä saa kärjestä mahdollisimman suoran.  Saatan lisäksi hioa kärkeä vielä koneellisesti saadakseni sen mahdollisimman tasaiseksi ja kulman mulle sopivaksi. Tossut ovat meinaan aika usein joko pyöreitä kärjestään tai kallellaan jompaan kumpaan suuntaan. Tai tossulla ei pääse tarpeeksi jalan päälle ja tuntuma jää jollain tapaa vajaaksi tai muuten vaan oudoksi.

Tässä näkyy hyvin sekä kärkeä kehystävä kengännauha että tasaiseksi viilattu pohja.
Kuva: Johannan Balettikassi.

Sen jälkeen pehmittelen tossua vähän kädessä, eli taivuttelen sitä mulle sopivista kohdista. Laitan kärkitossut jalkaan balettitunnille (en koskaan suoraan harkkoihin, saatika näytökseen), kastelen lämpimällä vedellä kantapäät ja vielä tossun päältä. Toinen mulle ihan ehdoton juttu on zap pikaliima, se sama mitä Mirakin käyttää (ja varmaan puoli ryhmää). Laitan sitä tossun sisäpuolelle kärkeen jo ennen ensimmäistä kertaa ja lisäilen sitä vielä muutaman kerran käyttöjen jälkeen. Kovin montaa kertaa tossun kärki ei pysty sitä imemään, sen jälkeen liima ei enää auta. Sitten pidän tossuja todennäköisesti ainakin pari kertaa tunnilla jalassa ennen kun laitan harkkoihin. Jos ne osoittautuvat käytössä hyväksi pariksi, niin laitan ne sivuun esitystossuiksi.

- Minkälaisia pehmusteita käytät?

Pehmusteina käytän sellaista microfoam-nimistä teippiä iso- ja pikkuvarpaaseen ja laitan vielä varpaiden ympärille sellaista ohutta teippiä (teipissä ei ole liimaa). Sitä taidetaan yleensä käyttää muun teippauksen alla pehmentämään ihon ärsytystä -  teippi voi kuitenkin olla aika kovantuntuista ja se estää myös teipin liimaa tarrautumasta ihoon kiinni. Ja tossun sisälle kärkeen laitan myös ihan vähän lampaanvillaa.

Aamutunnin jälkeen. Teippausten päällä Salla käyttää sukkahousuista leikattua teräosaa.
Kuva: Johannan Balettikassi.

- Miten hoidat mahdolliset rakot ja hiertymät?

Rakkoja ei kyllä juurikaan tule. Joskus voi tulla esimerkiksi kesän jälkeen, mutta en kyllä muista koska olisi tullut.. Mun teippaus estää aika hyvin kaikki hiertymät. Tosin itselläni kynnet, erityisesti isovarpaan kynsi tulee joskus tosi araksi. Sillon laitan hieman extra pehmustetta kyseisen kynnen päälle, siis lampaanvillaa ja yritän pitää mahdollisimman vähän kärkitossuja jalassa päivän parin ajan, jos se vaan on mahdollista.

- Kuinka nopeasti kulutat tossuparin?

Vaikea sanoa.. Tossuparin elinkaari on kyllä yleensä aika pitkä kokonaisuudessaan. Ensin pehmittelen niitä tunneilla ja harkoissa. Sen jälkeen, jos pari on hyvä, käytän parina-kolmena näytöksenä jalassa esimerkiksi jossain Gran pas de deux:ssa. Sen jälkeen siirtyvät johonkin vähän "helpompaan" kohtaan esitystä. Jos teen pääroolia, käytän yleensä noin kolmea eri paria illan aikana. Esityksen jälkeen tossut siirtyvät yleensä takaisin harjoitustossuiksi ja lopulta takaisin aamutunneille ja sen jälkeen ne ovatkin aikalailla loppuun ajetut!

Pidän usein myös aamutunneilla kärkitossuja. Se kuinka usein ja kuinka kauan, riippuu paljon siitä kuinka paljon ja kuinka rankkoja harjoituksia on vaikkapa viikon aikana. Jos varpaat ovat tosi arat tai nilkat kipeät, en laita tossuja kuitenkaan väkisin joka päivä jalkaan. En tee koskaan tankoa kovat jalassa.


- Salla Eerola

Kiitos Sallalle vastauksista!
On tosi mielenkiintoista nähdä miten erilaisia tossujen tuunaustapoja tanssijoilla on.. Jokainen balleriina onkin omien tossujensa paras asiantuntija!

8 comments:

  1. Moi, ei nyt liity ihan aiheeseen, mutta tämä tietämättösmyys ärsyttää; en muista yhden hypyn nimeä ja haluaisin muistaa.
    Se on sellainen missä toinen jalka menee sivulle ja toinen vaan "hyppää ylöspäin"
    Vähän kuin puolikas glissade tai sissone sivulle. Mun muistaakseni alkoi aa:lla.
    Toivottavasti tajusit :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei haittaa, saa kysyä myös aiheen vierestä! :)

      Luulenpa että tarkoitat hyppyä nimeltä assemblé. Siinä toinen jalka avataan hypyn alussa sivulle ja jalat tuodaan yhteen ilmassa ennen laskeutumista. Sana "assemblé" tarkoittaa juuri sitä yhteen tuomista. Samaa hyppyä voidaan tehdä myös siten että jalka avataan eteen (devant) tai taakse (derrière).

      Delete
    2. Juu sehän se oli :D kiitos :)

      Delete
  2. Moi!
    Luin Footlightin sivuilta että Marie-Pierrelle on koreografioitu Anna Karenina! :D
    Mietin vaan että onkko se totta, nimittäin se on suosikkibalettini ja on se aika hienoa että sellaisen tunnillekkin pääsisi :) Waude!
    T: Anna

    ReplyDelete
  3. Se on totta, Alexei Ratmansky teki Anna Karenina pääroolin Marie-Pierren "päälle", siis käyttäen häntä luomistyön aikana. Tietenkin hän tanssi sen myös Tanskan Kuninkaallisen Baletin ensi-illassa. M-P on harjoittanut kyseisen roolin myös täällä Kansallisbaletissa kun Anna Karenina oli viimeksi ohjelmistossa. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhhuh :D ihan uskomatonta.
      Marie-Pierre tanssi roolin varmasti upeasti, harmi kun ei ole videolla :( :( :( :)
      Ja hän harjoitti sen Anna Kareninan? Tarkoitatko sis baletin 90-vuotisgaalaa?
      Mistä tiedät tämän kaiken? :D

      Delete
    2. Ei, en tarkoittanut 90-vuotisgaalaa. Silloin tanssi Minna Tervamäki joka opetteli roolin muistaakseni jo vuonna 2007 (tai aikaisemmin).
      M-P harjoitti pääroolin Linda Haakanalle kun Anna Karenina palasi Kansallisbaletin ohjelmistoon syksyllä 2008. Ai mistä tiedän? Se luki silloin Hesarissa, ja siitä oli myös kerran puhetta Marie-Pierren kanssa.. :)

      Delete