16.4.11

Polvi ylös ja kantapää eteen!


Eilen oli aivan mahtava balettitreeni! Olen taas panostanut kunnon yöuniin - ja eron huomaa oikeasti! Kroppa jaksaa paremmin, enkä tipu enää kärryiltä kun vaihdetaan suuntia, heh. Opin tässä senkin, että 6 tuntia on mulle liian vähän. Ainakin jos samana päivänä tahtoo tanssia! Ja olen myös huolehtinut siitä että rauhoitun joka ilta venyttelemään, pitkään ja hartaasti. Se on kuulkaas niin että nothing comes from nothing. 

Nyt meillä oli taas joitain uusia kasvoja balettitunnilla, myös hyvä tanssikamuni Saara pääsi vihdoin. Tankoon meni ehkä siksi tavallista enemmän aikaa, koska joitain tuttuja harjoituksia piti näyttää ja lisäksi Marie-Pierre halusi selvästikin kertoa uusille mitä hän haluaa ja ei halua nähdä tunnilla. EI: yli-aukikiertoa jonka aiheuttaa väärän linjauksen (ja pyllistelyä :) KYLLÄ: pitkät linjat, korkeat passét, kantapää aina eteen, polvet aina 100% venytettyinä.. EI: robotteja, EI katse alas, EI sisäänpäin kääntynyttä tanssimista. KYLLÄ: oma maksimi kaikessa. KYLLÄ: tanssijoita! Kamuni kyllä pärjäsi oikein hyvin, laittoipa M-P hänet kehujen kera näyttämään grande ronde de jambe en l´air:in. Siinä kun on se kriittinen kohta, missä aina meinaa lonkka kääntyä ja jalka tipahtaa sisään - toimii jos venytät työskentelevää jalka pitkälle, etkä unohda tukijalan aukikiertoa (mieti reiden ylintä sisäosaa ja tuo se eteen). Hyvä Saara! :)

Jotkut harjoitukset olivat ihan hulvattomia, siis niin nopeita että jos pää ei ehtinyt napata sarjaa, niin ihan turha toivo pysyä mukana! Onneksi olin kerrankin nukkunut riittävästi.. Yksi sarja meni näin: suunnissa degagé (jeté) piqué devant, sama taakse, sivulle 2 kertaa, sitten ristiin ja cloche läpi, pikee eteen, käänny tankoon päin -pikee a la seconde, käänny ja pikee taakse. Ja toinen puoli. Ja vielä sama en dedans. Kaikki degagét siis pikeillä. M-P varoitti meitä että on nopea sarja, ja muistavathan kaikki nyt varmasti miten meni.. Kun musa lähti, katoin että hei no problem, ei tämä ole liian paha - mutta: M-P pysäytti musan, hymyili ja näytti uudestaan. Meidän pitikin tehdä koko sarja tuplanopeudella! Epäuskoisen naurun jälkeen tsempattiin kaikki ihan tosissamme, eikä ollut yhtään niin surkeeta! "Guys, you did really good!"

Pointe-tunti oli myös ihan parhaasta päästä. Tehtiin tangossa ekaa kertaa attitude tasapainoja, ja tärkeintä oli löytää kaunis ja oikea linjaus, ei korkeus! Polvi siis joko ylempänä tai samalla linjalla kuin nilkka, eikä mitään banaaneja. Se on jotenkin attitudessa vielä vaikeampaa tuntea nilkan oikea asento, mutta nyt näin todella eron. Yhtä mitä en uskaltanut tunnilla tehdä, oli piruetti en dedans. Se kanssa mulla on välillä ihan puolivarpaillakin ongelmia, enkä halunnut ottaa riskejä. Saatiin tietenkin tehdä pelkkää tasapainoa. Sen sijan piqué piruetit lattian poikki sujuivat jo sillä nopeammalla tempolla! Jee :) Korjauksia tuli taas roppakaupalla, ja joitain kehuja myös. Noottia tuli kuitenkin taas kantapään asennosta, joka on mulla liian usein pirueteissa vinksallaan. Eikä siihen ei ole mitään hyvää syytä, se on vain huono maneeri. M-P sanoi aika painavat sanat siitä, että mun pitää todella miettiä sitä ja tehdä töitä sen eteen. Joten: ylimmästä kuvasta vähän mallia ja: "Present your heel!" :)

Kysymys: mikä on sinun heikkous, tai maneeri josta et meinaa päästä eroon?

Lopuksi videopätkä baletista Who Cares. Viime viikkoisen hienon mutta "tummanpuhuvan" Sokean Mielen jälkeen teki mieli jotain kevyempää, mutta silti tyylikästä.  Olen muutenkin aina ihaillut näitä Balanchinen teoksia oman erityisen liikekielensä takia. Sattumoisin myös M-P tykkää käyttää hänen liikemateriaaliaan tunneilla. Muuten: Näitä Mr. B:n baletteja ei yleensä pysty netistä katsomaan, koska säätiö on super tarkka valvomaan tekijänoikeuksia. Siksi tässäkin puhutaan säveltäjä Gershwinistä, eikä baletin koreografista. Klikkaa teoksesta lisää tietoa: www.balanchine.com/content/site/ballets/82 

Kohtaus: "The Man I Love", tanssijana Viviana Durante.

22 comments:

  1. Näin alkutaipaleella kun olen korjauksia satelee, mutta eniten kyllä vatsan pömpötyksestä (keskivartalon lihakset vieläkin hukassa vaikka raskaudesta ja synnytyksestä jo reilu kaksi vuotta...seli seli, eihän syy tietenkään ole vatsalihasreenin laiminlyömisessä)ja pehmeyden puutteesta, ainakin ekalla kerralla teen kaikki liikkeet voimistelutaustastani kumpuavalla tarmolla :( Vahvuuksia notkeus, aukikierron muistaminen ja nilkan hyvä ojennus, voimisteluhistorian positiivisia peruja siis! Itse huomaan myös, että tarvitsisin paljon lisää voimaa, esim. developpet eivät vain nouse vaikka notkeus riittäisi. No ehkä useampi viikkotunti syksyllä auttaa voiman kasvattamiseenkin!

    T: Anni

    ReplyDelete
  2. Hei Anni!

    Vomistelutaustasta on kyllä todella paljon apua - juuri tuo notkeus, nilkkojen ojennus ja myös hyvä pomppu! Mulla on paljon tanssikamuja jotka on entisiä voimisteiljoita, ja osa on tehnyt tanssimisesta ammatinkin!

    Vaikeata on kuitenkin omaksua baletin erilainen liikekvaliteetti, etenkin ylävartalon käyttö, "épaulement". Voimistelussa on kyse kuitenkin urheilusuorituksesta, ja tarkoitus on kai tehdä mahdollisimman paljon ja vaikeata lyhyessä ajassa? Baletissa taas liikkeillä on omat merkityksensä.. Vaikka ei se ole yhtään vähemmän rankkaa kuin voimistelu!

    Sanoit etteivät developpét nouse? Sulla on siis passiivista notkeutta, mutta ei vastaavasti voimaa.. Yritä todella nostaa ensin polvi niin ylös kuin menee (ilman että lantio keikahtaa tai peppu pyllistelee) - ja ojenna sitten vasta! Äläkä unohda treenata niitä syviä vatsalihaksia, niitä tarvitaan tässäkin. Viime hetkellä myös ne hip flexorit tekevät töitä, ei siis reiden etulihakset. Tässä yksi hyvä harkka:

    Mene istumaan lattialla, nojaa pikkasen taakse selkä silti suorana ja tue käsillä. Jalat lattialla, yksi polvi koukussa. Nosta toinen jalka suorana ylös, toisen polven korkeudelle - koukista, tuo niin lähelle rintakehää kuin pystyt - ojenna suoraksi ja laske hitaasti alas.

    Toista alkuun vaikka 6 kertaa ja sitten vaihda jalka. Älä päästä selkää pyöristymään ja pidä koko ajan keksustan napakkana. Aluksi jalkaa saa tuskin nostettua polvea korkeammalle, mutta se paranee siitä.

    Toivottavasti tästä on sullekin apua! :)

    ReplyDelete
  3. Kiitos Johanna vinkeistä, olet ihana!

    Voimistelusta on jo pitkä tovi (15v) aikaa, mutta jänniä maneereja sieltä kumpuaa! Mun toisen open suosikki korjaus on: This is ballet, not gymnastic. Do it again and now dancing! Hän on ranskalaisen koulukunnan kasvatti, kun taas toinen opettaa vaganovaa. Vielä toistaiseksi ei ole kuitenkaan asiassa tullut ongelmaa. Olen oikestaan tykännyt kun on kahdenlaista painotusta, tuntuu, että se tukee hyvin omaa kehittymistä.

    Asia mihin on myös kiinnitettävä huomiota kokoajan on hengittäminen. Meinaan pidättää hengitystä ja se vie kyllä ilman liikkeestä!

    T: Anni

    ReplyDelete
  4. Hei Anni, ite oot ihana :)

    Ai, onko sullakin ranskalaisén koulukunnan ope? Voitko kertoa kuka? Tai vihjaista mulle mistä löydän tiedon? Suomessa kun nämä ovat aika harvassa, tosin mun koulussa heitä on peräti kaksi. Ja minä tykkään molemmista! :)

    Mulla on ollut useampi koulukuntaa päällekkäin alusta asti. Ja vaikka opet edustaisi samaa, on heissä aina eroja ja omia painotuksia. Musta on kans hyvää saada eri vaikutteita, se rikastuttaa omaa tanssimista. Pitää vain muistaa millä tunnilla milloinkin on ;)

    Tosin: ne kädet.. Esim vaganovassa ne pidetään paljon ylempämä kuin ranskalaisessa, siis sivussa a la seconde. Ja tätä on hankalaa lähteä tekemään joka tunnilla eri tavalla, asennon kun pitäisi olla selkärangassa ja takaraivossa.. Mä olen ratkaissut asian niin, että noudatan ranskalaista tapaa (minkä openi on mulle säätänyt kahen vuoden ajan). Se on nyt sitten mun tyyli :)

    Niin.. se hengittäminen! Auttaa kummasti.. ;)

    ReplyDelete
  5. Hei Anni :)

    Kiitos infosta, ja poistettu on! Hei, mutta unohdin kokonaan että mulla on nyt myös blogille sähköposti jonne voi laittaa priva messaget! Elikä:

    PointeTilYouDrop@gmail.com

    t. Johanna

    ReplyDelete
  6. No hyvin meni näinkin, mutta muistetaan osoite jatkossa :) Oliko opettajani ennestään mistään yhteydestä tuttu?

    T: Anni

    ReplyDelete
  7. Hei taas Anni :)

    Meiän pitää kohta avata tsättilinja.. :D Mutta ei, ei ollut ennestään tuttu. Voi kyllä olla että mun oma ope tuntee..Piirit on loppujen lopuksi aika pienet. Kovin vähän tunteja teillä siellä tarjolla..

    Tosin mä olen ehtinyt käydä enää kahdesti viikossa. Onneks toukokuun puolesta välistä pääsee taas kunnolla tunneille!

    Ope vaikutti muuten oikein kivalta, tekis kyllä mieli kokeilla tunteja.

    ReplyDelete
  8. Moi!

    Ajattelin kysyä, vaikka onkin hieman ohi aiheen, että tietäisitkö tai tietäiskö joku aikuisille sopivia tunteja ulkomailla kesällä? Tunnit vois olla jotain pari-kolme vuotta tanssineiden tasoa.

    Berliinistä oli muistaakseni jossakin puhetta, mutta olisko vinkkejä muista? Olis kiva yhdistää lomaan myös tanssimista. ;) Lomakohde on siis vielä mietinnässä...

    Kiitos muuten kivasta blogista!

    ReplyDelete
  9. Hei!

    Kaikissa isoimmissa kaupungeissa löytyy tanssikouluja ja kesätunteja.. Berliini, Hampuri, Tukholma, Amsterdam, Lontoo, New York, Toronto.. Riippuu kai siitä mihin kunkin lompsa ja loma venyy. Jos kerrot maan-osan, niin varmasti löytyy joku joka on käynyt jossain :)
    Mulla on ainakin paljon tanssikamuja jotka ovat käyneet treenaamassa sekä Pariisissa että Nykissä.

    Olisi kyllä mahtavaa yhdistää lomailu tanssimiseen. Ai niin, mutta senhän mä teenkin! Olen kesän Helsingissä meren rannalla ja illat tanssistudiossa :)

    Ja kiitos, tosi kiva kun tykkäät blogista! :))

    ReplyDelete
  10. Moi.
    Puhuuko Marie-Pierre ja Gabriella suomea balettitunneilla?
    T: JNM

    ReplyDelete
  11. Hei JNM!

    Marie-Pierre on ranskankielinen mutta puhuu tunneilla sujuvasti englantia. Gabriella sen sijan puhuu suomea. Molemmat käyttävät tunneilla tietenkin myös ranskaa, baletin sanastohan on siis ranskankielistä. Mutta sen opitte kyllä alkeista lähtien.

    Balettitunneilla kyllä pärjää vähemmälläkin kielitaidolla, ope näyttää ja sitten tehdään perässä.. Ja sekä M-P että Gabriella korjaavat hyvin paljon ihan käsin koskemalla, joten siinä mielessä ei hätää :)

    ReplyDelete
  12. Joo, todella vähän tunteja :(

    Olen tykännyt kyllä opestani. Opetus keskittyy aika paljon tanssillisuuteen, aksentointeihin ja rytmin muutoksiin ja eteneminen on aika hidasta, sarjoja toistetaan kunnes alkavat sujumaan :) Olen kyllä tykännyt tästä mun composta, että on kaksi eri opettajaa ja tyyliä, mutta saa nähdä sekottaako sit joskus kun oma tekeminen alkaa kehittyä ja on aika löytää oma tyyli :)

    Tsätti ois kiva ;) Sori oon täyttänyt sun kommettiboxin ihan!

    T: Anni

    ReplyDelete
  13. Anni, kuulostaa tosi hyvältä! Toistoja pitääkin olla, ja paljon.. Mun ope G teettää pitkään samoja sarjoja juuri siksi - tekniikka kehittyy ihan eri tavalla. Ja samoin noita rytmivaihdoksia, aksentteja ja tanssillisuutta - joita ilman voidaan puhua jo jumpasta.

    Jos sulla olis lisää saman open tunteja,se vahvistaisi sitä tekniikkaa ja tyyliä tietenkin entisestään.. Mä olen ihan intona jo että mun vakiope palaa kesällä opettamaan kolmesti viikossa! Ja samaa ranskalaista koulukuntaa kuin mitä M-P opettaa, tietty vähän erilaisin painotuksin.

    Eikä haittaa yhtään, lisää kommentteja tänne vaan! Onks sulla muuten jo oma google-profiili? Jos tykkäät, voit kommentoida silläkin. Omaa kuvaa tai yhteystietoja sinne ei todellakaan tarvi laittaa.

    ReplyDelete
  14. Kiitos vielä Johanna ihanasta blogistasi! Olen piipahdellut tänne aina silloin tällöin ja aina tulee hyvälle tuulelle! Ihania kuvia ja linkkejä - ja tosi hyviä vinkkejä. Kiva päästä seuraamaan edistyneemmän treenejä tätä kautta, vielä jos itsekin jossain vaiheessa pääsen sinne asti!

    Omassa treenissäni en vielä pysty sanomaan mitään huonoista maneereista, kun olen vielä niin alussa.. Lista korjattavista jutuista on alussa tietty pitkä, kuten ihan se oman perusryhdin löytäminen. Askelkuvioiden oppiminen tuntuu vaikealta, etenkin kun elämäntilanteessani yöunet jää useinkin siihen 6 tuntiin. Vahvuuksiani on ehkä luontainen notkeus. : )

    T. Iina

    ReplyDelete
  15. Hei Iina!

    Olen tosi iloinen että tykkäät :) Yritän aina löytää jotain postauksiin sopivia kuvia, tai sitten muuten vain kauniita.. Baletista on kyllä helppo löytää upeita kuvia! Omia en sen sijan ole kehdannut laittaa, mutta ehkä kesällä kun yksi tanssiva ja valokuvaava ystävä tulee takaisin Helsinkiin..

    Baletissa on sekin hyvä puoli että kunhan käy tunneilla riittävän usein ja paljon ja yrittää imee kaiken kuin sieni, niin sitä edistyy väistämättä! Kyllä pääset sinne edistyneelle tasolle vielä - ja onneksi matka on tässä se paras juttu :) Oma rima kun nousee jatkuvasti. Vaikka itse käynkin edistyneillä tunneilla, mulla on vielä loputtomasti opittavaa!

    Kun olet vielä alussa, on tärkeätä ettei maneereja tule lainkaan. Paljon helpompi väistää niitä nyt kuin sitten yrittää kelata taaksepäin. Kunhan ei fuskaa ikinä ja tekee aina viimeisen päälle, ei pitäisi tulla ongelmia. Ja kunhan on hyvä ope myös korjaamassa.

    Perusryhti tulee täältä: ajattele koko ajan pituutta.
    Kasva ja veny kaikkiin suuntiin.
    Vedä napaa viistosti kohti selkärankaa.
    Treenaa keskivartalon lihaksia (tosi tärkeätä!).
    Tiputa häntäluu aina kohti lattiaa, ajattele vaikka että lantiosi muodostaa lakean kulhon josta vesi ei saa läikkyä ;)
    Hartiat alas ja katse ylös ja ulos itsestä (ei zombailua).
    Hengitä, mutta älä työnnä rintakehää ulos.
    Paino tasaisesti jaloilla, mutta koko kroppa hieman etunojassa - siis siltä se alkuun tuntuu!

    Kaikki tämä on varmaan jo kuultua, mutta pääsin niin kivasti vauhtiin :))

    Askelkuviot ovat alussa hankalia, mutta kun perusjutut on sisäistetty ja terminolgia hallussa, on paljon helpompaa opetella uusia kuvioita! Kärsivällisyyttä..

    Yöunien puute on mullakin ongelma, tiedän ehkä vähän miltä susta tuntuu.. On vaikeampi hahmoittaa oikea vasemmasta ;)

    Luontainen notkeus on baletissa kyllä tosi eduksi! Good for you :)

    ReplyDelete
  16. Hei taas!

    Laita ihmeessä kuvia itsestäsikin!

    Ja kiitos vielä lisävinkeistä siihen ryhtiin! Tuttuja asioita, joita on tullut kuultua opettajalta pitkin matkaa, mutta todella selkeyttävää ja hyödyllistä nähdä ne niputettuna yhteen. Siitä on apua! Ja se on ihan totta, että kun luulee olevansa ryhdikäs ja suorassa, onkin hieman takakenossa..ja korjaus tosiaan tuntuu siltä kuin olisi ihan liikaa etukenossa! Ja myöskin sen rintakehän muistaminen on ollut hankalaa, kyljet pullistuu huomaamatta ulospäin. Eli ihan tismalleen osasit mainita just ne asiat, jotka on olleet hitaampia sisäistää. Tosi hyvin osaat analysoida omia harjoituksiasi ja tiedät todella paljon baletin maailmasta - sun kirjoituksistasi saa paljon irti tällainen aloittelijakin.

    Ja on ihan totta, että tämä baletin matka on todella kiehtova. En ole moneen vuoteen harrastanut lasten vuoksi muuta kuin hyötyliikuntaa, on ihanaa nyt kokea oman kropan pikkuhiljaa vahvistuvan ja avautuvan (käyn 2 kertaa viikossa). Anni mainitsi developen - se on liike, jossa olen huomannut oman edistykseni ehkä selkeimmin: aluksi sain jalan tutisten nousemaan ehkä 20-30 astetta, nyt sivuille jo 90 astetta, eteen ja taakse vähän vajaat 90. Alkukunto oli kyllä niiiin surkea, että sieltä ei voi kuin nousta ylöspäin.. Myöskin ne keskivartalon lihakset ja etenkin syvät vatsalihakset oli aluksi ihan hukassa, kahden lapsen jälkeen niitä oli vaikeaa aluksi löytää. Oli riemastuttava hetki löytää ne uudelleen! Nyt voi sentään aloittaa niiden vahvistamisen. Baletti on kyllä hauska 'löytöretki' omaan kehoon monella tavalla.

    Olen harrastanut balettia vasta muutaman kuukauden, mutta olen jäänyt ihan koukkuun. Jotenkin se sellainen keskittynyt liikkeiden harjoittaminen pienine nyansseineen ja omien rajojen löytäminen yhdistettynä esteettisyyteen sopii hyvin luonteelleni. Nyt jo mietin miten mahdollisimman monelle tunnille pääsisin kesällä..

    Kiitos kannustuksesta! Iloa ja kepeyttä kaikille blogia seuraaville tanssijoille! : )

    T. Iina

    ReplyDelete
  17. Taas täällä! Piti vaan kiittää vielä kysymystä ulkomaisista tanssikouluista, sain siitä idean mitä tehdä ensi viikolla Pariisissa - löysin ihanankuuloisen tanssikoulun ja aion mennä parille tunnille siellä: Centre du Danse de Marais. Menen Barre au sol classique-tunnille, joka sopii kuulemma kaikentasoisille, sekä ihan perus Danse classique-alkeistasontunnille ('debutant' kuulostaa niin paljon kivemmalta kuin vasta-alkaja, heh). Opettajana Daniella Raichman, jota kehuttiin netissä. Tässä linkki kyseiseen kouluun:
    http://www.paris-danse.com/
    En malta odottaa.. Koko viikon nyt sairaslomalla hengitystieinfektion kourissa, eli en ole päässyt ollenkaan tunneille, levottomuus ja ärsytys!

    Voin tulla kertomaan minkälainen oli kun palaan!

    T. Iina

    ReplyDelete
  18. Hei Iina!

    Oih miten ihanaa lähteä tähän aikaan vuodesta Pariisiin :) Ja sitten vielä tanssimaan! Siitä tanssikoulusta olen kuullut myös hyvää, moni tuttu on treenannut siellä. Ja sitten on vielä yksi toinen, en nyt muista mutta pyysin kamuilta infoa..

    Muuten, Iiina toi sun kommentti.. "Jotenkin se sellainen keskittynyt liikkeiden harjoittaminen pienine nyansseineen ja omien rajojen löytäminen yhdistettynä esteettisyyteen sopii hyvin luonteelleni."

    Siis en olis voinut itse tiivistää sitä yhtään paremmin! Taidetaan olla ainakin baletissa sielunsiskoja :)

    Bon voyage!

    ReplyDelete
  19. Hei Iina!

    Tässä vielä tämä toinen Pariisilainen tanssikoulu, ilmeisen suosittu:

    Studio Harmonic

    ReplyDelete
  20. Oi Pariisiin tanssimaan, siinäpä haave!

    Piti kommentoida Iinan ja sun keskustelua baletin sopivuudesta luonteelle, että itse huomaan baletin tuovan ihan uusia puolia itsestäni esiin. Muutoin olen hyvinkin suurpiirteinen ihminen, mutta balettitunnilla rakastan sitä asioiden tarkkuutta ja viilaamista ja voisin jatkaa jotain sarjaa tai liikettä loputtomiin, että saisin toimimaan. Aivan uusi piirre!

    Toinen on, että en ole pitkään aikaan (jossain vaiheessa olin vähän ujo) kokenut ikäväksi esiintyä tai olla katseiden kohteena, mutta en ole erityisemmin siitä nauttinutkaan vaan ollut enemmän sellainen, että jos kukaan muu ei halua niin minä voin uhrautua, mutta balettitunnilla janoan eturiviä ja huomiota. Diiva on syntynyt ;)

    T: Anni

    ReplyDelete
  21. Viva la Diva! Ja toinenkin sielunsisko :))

    Oletko lukaissut mun englanninkielistä blogia? Siel on parikin kirjoitusta jotka käsittelee tuota esiintymistä.. Tämä on ehkä mun oma suosikki:

    What do you feel when you dance?

    Ja myös ihan uusin kirjoitus.. Mulla tuo pilkunviilaus toteutuu lisäksi kirjoittamisessa, vaikka olen siinä kyllä vähän suuriirteisempi :)

    ReplyDelete
  22. Hei Soulsisters!

    Kiitos Johanna vinkistä siitä toisestakin tanssikoulusta - käynpä katsomassa heidän nettisivujaan! Kiva kuulla että siitä toisestakin on tykätty! Marais on ainakin sijaintina helppo, se ope vaikutti kuvauksen perusteella tosi kivalta; huumorintajuinen, innostava ja dynaaminen ja joka huomaa hyvin kaikki korjattavat jutut..

    Nyt on kyllä ihana aika mennä Pariisiin, mutta voi olla, että siellä on jo aika paljon turisteja. Kesällä ei oikein ehkä ole siinä mielessä ainakaan paras aika siellä..

    On muuten ihana se sun englanninkielinenkin blogi! Tosi hyvää englantia, hauskoja aitoja brittityylisiä sanaleikkejä. : D (oletkohan asunut joskus siellä..?)

    Tanssi yhdistää ihmisiä, ja mikä ihaninta; meillä amatööreillä ei ole sitä silmitöntä kilpailua keskenämme. Ollaan etuoikeutetussa asemassa siinä mielessä, että voimme keskittyä pelkästään tanssin nautinnollisiin puoliin! : )

    Ihanaa vappua kaikille! : D

    T. Iina

    ReplyDelete