6.1.12

Päästä varpaisiin

Miten ihmeessä tanssiessa katoaa kaikki ajantaju? Sarjat eivät kestä kuin hetkisen, ja silti ne hetket kokee tuntuvammin.. Tanssiessa on oltava kokonaan läsnä. Kun astuu saliin, arkiset murheet jäävät ulkopuolelle. Tunnin tai puolentoista verran saan ahertaa, tehdä sitä mitä rakastan. Tanssi on mun oikotie onneen.

PNB soloist Sarah Ricard Orza in Christopher Wheeldon's
Variations Sérieuses. Photo © Angela Sterling

Siitäkin huolimatta että baletti on vaikea laji. Oma vartaloni ei ole paras mahdollinen balettiin, aukikierto on keskenkertainen eikä sille mahda juuri mitään. Työstän lihaksia vimpan päälle, mutta lonkan rakenteesen ja nivelsiteiden pituuteen/venyvyyteen en voi vaikuttaa. Lisäksi olen tiukkaa lihastyyppiä, saan venytellä joka päivä että taivun edes johonkin suuntaan. Välillä ottaa päähän, etten ole sen lahjakkaampi. Haluaisin saada tanssiin suurempaa liikkuvutta, korkeimpia jalkoja, hienoja arabeskeja ja grand jeté -hyppyjä jotka aukeavat kokonaan spagaattiin!

Mutta tällä kropalla mennään. On sillä hyvätkin puolensa ja vahvuutensa! Sitä paitsi tanssi ei ole pelkkää suorittamista. Musikaalisuus ja ilmaisu vasta tekevät tanssista mielenkiintoista katseltavaa, ellei sitten ole enemmän kiinnostunut urheilusta! Katseen suunta, pään ja koko ylävartalon käyttö ei vaadi fyysistä erityis-lahjakkuutta, vaan asiaan paneutumista, pitkäjännitteistä harjoittelua ja älykästä tanssimista. Uskon vakaasti siihen että jokaisella on potentiaalia kehittyä hyväksi, itsensä näköiseksi tanssijaksi.

PNB's Noelani Pantastico and Jonathan Porretta
in Christopher Wheeldon's Polyphonia. Photo © Angela Sterling

Se vaatii myös uskallusta. Pitää olla valmis siihen että jotkut asiat opitaan vain kantapään kautta, kirjaimellisesti. Kaikkea ei voi eikä tarvikaan osata heti. Uusien asioiden oppiminen vaatii yleensä kärsivällisyyttä ja paljon toistoa. Mutta jos ei ole koskaan epäonnistunut, ei ole koskaan tosissaan yrittänyt!  Mulla on mennyt oikea ja vasen sekaisin, laskut sekaisin, suunnat sekaisin. Melkoinen sekoilija! Olen kaatunut pirueteista, useamman kerran. Kerran tehtiin adagiossa developpé profiilissa peiliin, ja tein tyyneesti toiseen suuntaan kuin kaikki muut (olin omalla puolella edessä). Ope huomasi tietenkin, mutta nauroi vain hyväntuulisesti mun kömmähdykselle. Baletti ei ole niin vakavaa! :D

Baletin treenaamisen otan silti vakavasti. En tanssi otsa rypyssä mutta pyrin koko ajan parantamaan tekniikkaani. Siksi kuuntelen korjauksia ihan sienenä, ja kirjoitan asioita muistiin. Tänne blogiin ja omaan tanssi-päiväkirjaan. Mulla on paljon heikkoja kohtia baletissa, mutten luovuta vain siksi että lonkan rakenne on mitä se on! Paljon muutakin on tehtävissä:

Venyttelen ja vahvistan päivittäin. Erityisesti syvät vatsalihakset, selän lihakset ja lonkan koukistajat tarvitsevat lisää voimaa.

Yritän tehdä aina omaan maksimiin, enkä luovuta koskaan.

Jalan linjauksen kanssa on tehtävä töitä, se kantapää ei tule eteen itsestään!

Pointessa etenkin oikean polven ojentaminen on ongelma, sitä pitää koko ajan työstää tietoisesti.

Täysi spagaatti myös huonolla puolella on tämän vuoden tavoite. No, jos edes sais muutaman sentin lisää! Oikean puolen developpé pitäisi saada vasemman tasolle, se olis jo melkoinen saavutus!

Piruettien spottaus on ainainen heikkous. Täytyy ottaa selvää auttaisko piilolinssien käyttö tunneilla yhtään, kun en oikeastaan näe kohdistaa katsettani tarkasti.

PNB principal dancers Carla Körbes and Seth Orza in
Christopher Wheeldon's Carousel (A Dance). Photo © Angela Sterling

Haluan olla rohkeampi ilmaisullisesti. Yksi meidän opeista kehoittaa aina tuomaan itseämme esiin: "Present yourself!" Mutta sitä varten pitää ensin uskoa että on jotain mitä presentoida. On yksi asia esittää jotain roolia baletissa, ja ihan toinen asia olla uljaasti ja elegantisti oma itsensä! Teknisesti alan kyllä ymmärtää mistä siinä on kyse, mutta vielä mua ujostuttaa tanssia ihan täysillä, itsestäni ulos.

Rakastan tanssimista. Sais se luvan näkyäkin! :)

Tässä tuli puolivahingossa tehtyä uuden vuoden tanssilupauksia - mites teillä? Onko päätöksiä, hyviä aikomuksia, toiveita, suunnitelmia?

13 comments:

  1. Ensinnäkin kiitos ihanasta blogista! Olen tänne löytänyt vasta aika hiljattain, mutta tykkään tosi paljon! Jokaisella on varmaan heikot kohtansa ja rajoitteensa, mutta ihan varmasti myös vahvuutensa. Olen itse sen verran alkuvaiheessa balettiharrastuksessa, että heikkouksia tuntuu kyllä olevan paljon enemmän kuin vahvuuksia. :-) Mutta kaikesta huolimatta nautin tanssimisesta ihan valtavasti. Ja yritän myös suhtautua balettiin, miten sen nyt sanoisi, kevyellä vakavuudella. Eli haluan panostaa tosissani oppimiseen ja kehittymiseen, mutta tanssimisen pitää olla myös hauskaa. Toisaalta ei se olisi niin hauskaa, jos ei tosissaan yrittäisi ja ehkä vähitellen kehittyisi.

    Mulla ei ole varsinaisia uudenvuodenlupauksia, mutta tavoite on paneutua entistä enemmän baletin saloihin myös tuntien ulkopuolella. Hankin juuri pari balettiaiheista opusta, joita olen ahminut joulutauon aikana, niistä riittää kyllä opittavaa pitkään. :-)

    ReplyDelete
  2. Hei Sara!

    Balettiharrastuksen alkuvaiheessa ne eivät ole vielä heikkouksia, vaan opettavissa olevia asioita :)

    Tietenkin meillä on kaikilla erilaiset kropat, ja jotkut sopivat luonnostaan paremmin - mutta se ei tarkoita etteikö ihan tavis-harrastaja voisi kehittyä hyväksi tanssijaksi!

    Ammattilaiset ovat tietty asia erikseen, heiltä vaaditaan hurjan paljon! Rankkaa treeniä, teknistä huippu-osaamista, herkkää ilmaisua ja lavakarismaa - päivästä toiseen, aamusta iltaan.

    Onneksi me saamme vain nauttia tanssimisesta, eikä harrastajien tarvitse myöskään nostaa koivet korvan korkeudelle tai avata lonkkaa kuin laton ovea ;)

    Se riittää että on tunneilla läsnä, kuuntelee, katsoo ja näkee. Ottaa korjauksia vastaan ja tekee parhaansa. Nauttii tanssimisesta.

    Näin "heikkouksista" tulee pikku hiljaa erivahvuisia vahvuuksia. :)

    Musta on hienoa, että olet jo nyt oivaltanut noin paljon baletin harrastamisesta!

    P.S. mitä opuksia sulla on työn alla?

    ReplyDelete
  3. Heh, tuo on kyllä aivan totta. Ei ehkä pitäisi puhua heikkouksista, vaan asioista, joiden kanssa joutuu tekemään vähän enemmän töitä. :-)

    Mun opukset ovat Gretchen Ward Warrenin Classical Ballet Technique ja Eliza Gaynor Mindenin The Ballet Companion. Ehkä ovat sulle jo tuttuja, ensimmäinen on valtava kuvaopus, joka keskittyy puhtaasti baletin tekniikkaan, toinen vähän enemmän "yleisteos", jossa on melkein kaikkea mahdollista baletin historiasta aina balettitunnin etikettiin. Olen tykännyt!

    ReplyDelete
  4. Niin just, Sara! :)

    Opukset ovat tuttuja, se eka oli mulla raamattuna jo 20 vuotta sitten! Mindenin Ballet Companion löytyy myös, molemmat ovat tosi hyviä kirjoja koti-opiskeluun.

    Suosittelisin sulle lisäksi:

    -Valerie Grieg, Inside Ballet Technique.
    -Gail Grant, Technical Manual and Dictionary of Classical Ballet.

    ReplyDelete
  5. Näitä tanssiblogien tekstejä on ihanaa lukea näin uuden vuoden alkessa, kun kaikkien teksteistä huokuu aivan mieletön motivaatio ja halua kehittyä sekä tehdä koko ajan parhaansa tanssin parissa. Siinä itsekin ihan tsemppaantuu sivussa! :)

    ReplyDelete
  6. Hei Maria!

    Mä kiinnitin ihan samaan asiaan huomiota :)
    Tästä on hyvä jatkaa!

    ReplyDelete
  7. Hei Johanna,

    Olen nyt ahkerasti lukenut blogiasi parin päivän ajan kun päätin jälleen aloittaa baletin ja olen niin innoissani! Kiitos sinulle asiantuntevista ja motivoivista teksteistäsi, olet oikea tanssioppilaan esikuva.

    Aiempi tanssitaustani on:
    2001 yläasteella show- ja street-tunnit 1xvko FL:ssa. Peruskoulun jälkeen vain satunnaisia tunteja streettiä.
    2007 HTO:n kesätiivareilla jazz- ja ragga-tunneilla, joista raggaa jatkoin seuraavan vuoden.
    2009 toteutin unelmani ja aloitin baletin. Alkeistunnilla kävin kevään ajan ihanaisen Emman tunnilla. No, syksyllä tapani mukaan harrastus taas jäi rahan ja koulujuttujen vuoksi.
    Mutta nyt koittaa paluu tangon ääreen ja perjantaina menen Silvian alkeistunnille EtnoFitnessille/HKvTk:lle.

    Kovasti kyllä tutkailin muidenkin koulujen lukujärjestyksiä mutta liian myöhään:( Stepupin Fatima W:n balettitunnit oli ensin ykköstoiveeni, mutta tunnit ovat jo täynnä. Blogisi hehkutuksen myötä heräsi hinku Gabriellan hyvään huomaan FL:lle mutta hänellä ei tällä hetkellä taida olla tällaiselle vasta-alkajalle sopivaa tuntia...

    Aikataulujen ja alennuksen perusteella vaihtoehdoksi valikoitui lopulta tuo SV:n alkeistunti. Tämän pitkän tarinoinnin jälkeen pohdinkin ja kyselisin sinun kokemuksia SV:stä. Itse tykkäisin että ope tulisi hands on korjaamaan jalkaa ja käsiä, mutta käsitin että SV ei niin paljoa tätä tekisi? Vai miten on?
    Toki olet itse käynyt hänen edistyneiden tunnilla ja voihan olla että perustasolla korjaustyylissä on eroa. Mutta olisi kiva jos vakuuttaisit minut opettajan sopivuudesta ettei minun tarvitse surehtia sitä etten vielä pääse Gabriellan ohjaukseen ;) Eli millainen on SV ja opetustyylinsä?

    Tekstisi aiheeseen viitaten minä myös lupaan yrittää joka kerta. Vaikka keskilattiasarjat tuntuvatkin minusta pelottavilta ilman tangon tukea, en aio luovuttaa tai antaa periksi jo etukäteen. Aion lämmitellä omatoimisesti ennen tuntia mobilisoimalla nivelet (tähän liittyen muuten hyvä video
    http://vimeo.com/groups/71653/videos/17282317 ) ja vetreyttämällä jalkapohjat yms. Oheisharjoituksena perehdyn syvemmin tekniikkaan kirjallisuuden plus muun materiaalin ääressä, balettiblogeja unohtamatta:)

    Niin paljon olisi asiaa, mutta niistä myöhemmin. Olisi todella ystävällistä jos avaisit vähän SV:n opetustyyliä kun en ole tosiaan aiemmin hänen tunneillaan ollut.

    ReplyDelete
  8. Hei Minou!

    Ihan mahtavaa että olet päättänyt palata baletin pariin :)

    Mietin kyllä että voisit kokeilla myös G:n alkeistuntia, vaikka se onkin nyt merkattu PT1-tasoksi. Olet kuitenkin käynyt yhden kevään verran alkeita.. Jos on liian vaativa, G kyllä neuvoo sua eteenpäin. Hänen opetuksensa on juuri sitä hands-on, hyvin tarkkaa, paljon korjaavaa mutta silti kannustavaa.

    SV:n tunneilla kävin siis viime kesänä, taso oli J2 eli edellytti semmoiset 5-8 v treenia alle. Tangossa S ei silloin korjannut paljon, eikä etenkään hands-on. En tiedä miten alkeissa. Muuten pidin paljon hänen musikaalisesta lähestystavastaan, ja siitä että kiinnitti myös huomiota rentoon tekemiseen. On tosi tärkeätä että baletissa ei jäkitetä, vaan liikutaan koko ajan sulavasti! Ja on hänkin hyvin tarkka siitä että tehdään asioita huolellisesti ja puhtaasti!

    Alkeistanko on hänellä varmaan helpompi kuin E:lla, ja luulisin että ottaa nimenomaan aikuisten harrastajien omat haasteet huomioon. Muuten hän on oikein symppis ja ystävällinen. Pitkä kokemus tanssijana tulee myös hyvin esille.

    SV:llä pitäis myös alkaa Footlightissa uusi alkeistunti tässä tammikuussa, siinä sulla olis mahdollisuus käydä sekä hänen että G:n tunneilla (ja muittenkin).

    Siitä FW:n tunnista.. Kävin aikoinaan, en voi suositella. Mutta se on maku-asia, eikä siitä sen enempää. SV on joka tapauksessa hyvä ope, ja toivottavasti pääset myös G:n tunneille!

    Tsemppiä sulle ja kerro toki sitten miten tunnit ovat lähteneet käyntiin! :)

    ReplyDelete
  9. Kiitos vastauksesta!

    Tämäpä meni nyt uudelleen harkintaan kun EF:llä Silvian alkeistunti on 90min ja FL:lla vaan 60min. Toisaalta toisessa on G-chance, vaikkakin lukkarin mukaan kaikki Pt(perustaso?)-tunnit on jo täynnä.

    Ja sitten soitin Etnofitnesille ja kysyin minkä tasoinen balettitunti on kyseessä, helpotettua vai ihan kunnon klassista niin vastaanottohlö sanoi, että riippuu tietysti ryhmästä ja kyseessä kuitenkin on aikuisbaletin nimellä kulkeva tunti.

    Menen nyt joka tapauksessa perjantaina katsomaan miltä Etnofitness kouluna tuntuu ja minkälainen on Silvia. Sitten on helpompi tehdä valintoja ja voin vaikka samalla kysyä itse opettajalta kumpaa tuntia suosittaa.

    Opettajat on kyllä niin makuasia. Riippuu myös mielestäni kovasti siitä mihin on tottunut ja millainen oppija itse on.
    Kävin aikoinaan Finnbodylla FW:n ohjaamissa kehonhuoltotunneilla ja tykkäsin silloin kovasti. Mutta en tosiaan tiedä millainen hän on tanssinopettajana ja viihtyisinkö hänen tunneillaan. Lisäksi StepUp kouluna on tuntunut minulle aina vähän vieraalta tai siis etten minä kuulu joukkoon.

    Jatkan lueskelua ja tulen viikonloppuna kertomaan miltä tunti tuntui. Mukavaa viikon alkua myös sinulle!

    ReplyDelete
  10. Hei minou ja Johanna!

    Olen käynyt Silvian tunneilla nyt reilu vuoden ja tykkään hänen tyylistään kovasti. Silvian sarjat ovat ehkä kevyemmästä päästä, mutta tanssillisuudessaan vertaansa vailla. Silvia tykkää myös heittää mukaan aivopähkinöitä, suuntien vaihtoja ja rytmillistä leikittelyä. Silvia ei korjaa käsin ehkä niin paljon kuin esim. M-P ja Gabri (tai näin olen ymmärtänyt, en ole kummankaan tunnilla käynyt), mutta tekee kyllä sitäkin.
    Opettajat ovat usein mielipidekysymyksiä, mutta mä ainakin suosittelen Silvian tunteja!

    ReplyDelete
  11. Hei Anni!

    Jeps, siitä tanssillisuudesta mä tykkäsin itse eniten. Ja kun mulla on noi kaksi muuta hands-on opettajaa, pärjään yhden tunnin ilmankin tiukkaa manuaalista korjausta. Ja on hyvä katsoa omaa tanssimistaan myös eri näkökulmasta!

    Mä toivon että Silvian tunti alkais mahd. pian, niin pääsisin käymään kaikilla kolmella! :)

    ReplyDelete
  12. No niin, nyt on avattu balettikausi :) Olipa ihanaa päästä pitkästä aikaa työskentelemään niin keskittyneesti!

    Kävin siis kokeilemassa EtnoFitness tanssikoulua Silvian alkeistunnilla, joka alkoi nyt perjantaina. Tunti kesti 90 minuuttia ja alussa tehtiin pitkään hengitysharjoitteita ja rangan lämmittelyä.

    Tankosarjana, ilman tankoja tosin koska tuolla ei sellaisia ollut(!!!), pliét, tendut, rond de jambe par terret, jetét ja cou-de-pied. Keskilattialla grand battements eteen ja taakse, temps lié ja joku valssiaskellus. Kädet venäläisittäin.

    Silvia oli tosi suloinen ja muistutti koko ryhmää rintakehän rentouttamisesta, oli myös kiva aloittaa tunti rauhallisesti ja keskittyä rangan asentoon jäkittämättä. Ja voi että miten ihastelen noita balettitanssijoiden vartaloita ja sitä käsien allongéta. Itse kun olen tällainen rintava, tukeva ja hieman tuhtiraajainen on vaikea saada kädet hengittämään :D

    Mutta aivan oikein Johanna arvelit että voisin mennä perustason ryhmään, en nimittäin itse muistanut että osaan jo noita perusjuttuja aika paljon. Ainoastaan keskilattialla tehtyä valssiaskellusta en tietääkseni ole aiemmin tehnyt.

    Eli koulun ja tason vaihto siis edessä. Tökki tosi paljon kun tuolla ei ollut niitä tankoja eikä vastaanotossa osattu sanoa milloin ovat niitä hankkimassa. Kiva koulu varmasti muuten, mutta meillä ei nyt feng shuit kohdanneet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Minou!

      Kuulostaa kivalta, paitsi toi tankojen puute! Vaikka tangosta saakin ottaa vain kevyesti tukea, on se kuitenkin aika oleellinen varuste baletin opetuksessa. Toki joskus voi olla hyödyksi tehdä osa tankoharjoituksista keskellä, mutta ei alusta loppuun.

      Noitten tehtyjen harjoitusten perusteella uskaltaisin ehdottaa sulle FL:n pt2-tasoa, ainakin G:n tunneista. SV:n tunnit eivät ole ihan vielä alkaneet, mutta hänelle on tulossa myös ihan uusi J1. Harmi että G:n perustasojen tunnit ovat täynnä, ainoastaan ma ja to J1-tasoilla on tilaa.. Muista opeista en tunne PA:ta, hän on uusi, mutta kaikilla muilla opeilla on kyllä omat kannattajansa :)

      Muuten, FL:ssä on nyt mahis kokeilla eri tunteja yhden kerran 8 euron lipulla! Toivottavasti löydät itsellesi sopivaa tuntia. Kandee myös kysellä peruutuspaikkoja täysiltä tunneilta.

      Delete