15.3.11

Fouetté vai floppi?


Niin se vaan on, että meikäläinen ei osaa tehdä fouetté-piruetteja. Tangossa kyllä, muttei keskellä. Ei siis millään. Se ei tietenkään ole ainoa asia mitä en osaa baletissa (I wish..), mutta nyt taas niin ajankohtainen. Mun jatko2 tason baletin opettaja on nimittäin päättänyt että tehdään näitä kevätnäytöksessä, loppuhuipennukseksi. Jee.. Meikäläisen kohdalla siinä käy niin kuin kohokkaan kanssa: riemuitse liian aikaisin ja koko herkku lätsähtää. Näytösnumero on muuten ihan kiva, sopivan haastava vaikkei siinä olekaan mitään erikoisempia kuvioita. Kaikilla on kuitenkin jotain tekemistä ja peli on poikki ennen kuin yleisön sietokyky on ylitetty. No ei nyt niinkään.. Siis jos kaikki tekevät parhaansa ja muistavat nauttivat itse esiintymisestä,  ei varmastikaan tarvitse mennä esiriipun taakse häpeämään! 

Jos ei olisi tuo kirottu fouetté piruetti.. Tämän tempun kanssa olen vaan kertakaikkiaan jäljessä muista, vähän noloakin kun lasken että olen tanssinut balettia jo yli 15 vuotta. Tässä on nyt selittelyn paikka, tunnilla kun ei voi.. Katsokaas, kun aikoinaan aloitin myöhäisteininä / nuorena aikuisena, tehtiin tietenkin ihan perustekniikkaa. Pitkään ja hartaasti. Ja kun uskalsin vihdoin tehdä loikan jatkotason tunneille, olinkin yhtäkkiä ihan eri maailmassa! Siellä ei ollutkaan aikuisena aloittaneita harrastelijoita, vaan lapsesta asti tanssineita konkareita, nykyisiä ja entisiä, tulevia ja melkein ammattilaisia (nykytanssin, jazzin ja baletin puolelta). Fouetté-piruetteja tehtiin silloin tällöin, ylimääräisenä ohjelmanumerona tunnin lopuksi. Näillä tunneilla ei lähdetty erikseen opettamaan mitä pitää tehdä, tehtiin vaan. Siis ne jotka jo ennestään osasivat. Joten menin aina suosiolla pois tieltä.

Jossain välissä tuli väkisinkin lisää kokemusta ja osaamistakin, mutta olin jo päätellyt että f-pirtsat eivät koskaan kuuluisi mun repertuaariin. Kuten ei myöskään pas de deux:t, kello kuuden developpét, tutut ja kärkitossut. Viimeisen kohdalla olen tosin sittemmin muuttanut mielipiteeni :). Anyway, aina välillä yritin  takarivissä vetää edes pari kierrosta.. Yhden opettajan palautteen muistan vielä: "sun pitäisi osata näitä jo". Jep, ja siitä olikin tosi paljon apua. Kunnes jokunen vuosi sitten uusi opettajamme päätti opettaa meille fouetté-piruetin ihan alusta alkaen (porukassa oli kyllä niitäkin jotka osasivat jo ennestään). Tehtiin lukuisia ja erilaisia valmistelevia harjoituksia, sekä tangossa että keskellä. Pitkään saatiin lupa yrittää vain yksi, eli puhdas tupla alle ja yksi siisti fouettee ja lopetus. Mulla oli edelleen vaikeuksia, mutta pääsin ainakin alkuun. Viime vuoden syksyllä pyörinkin lopulta isompaan kierroslukemaan(> 2, < 4), mutta sitten harkat loppuivat kun ope jäi äityislomalle. 

Ja nyt kun yritin taas pitkästä aikaa, tajusinkin menneeni taas kaksi kierrosta taaksepäin. Eli ei onnistu yksikään. Ei myöskään auta että näytösnumerossa pyöritään kaikki oikealle, kun olen itse jostain kumman syystä vasuri pyörijä (mutta oikeakätinen). Teoriassa kyllä tiedostan mitä teen väärin, liikaa vauhtia, katse ei toimi, ajoitus ei toimi.. Ja aloituksen pitäisi olla hallittu, tasapaino-tupla-piruetti, mutta en tiedä miten säätää sitä sopivaksi.

En kuitenkaan ole enää sitä mieltä että fouetté-piruettit ovat ikuisesti pois ulottuvilta, mutta haluaisin edetä omassa tahdissani, ja oppia varmaksi ennen kun menen näyttämään "osaamistani" täydelle salille. Kaikki mitä tehdään lavalla on nimittäin vielä kaksinverroin haastavampaa. Tunnilla on toivottavaa jättää oma mukavuusalue taakse ja tehdä sopivasti liian vaikeata. Mutta jos on tarkoitus tehdä lavalla 2 fouettee-piruettia, niin pitäisi harkoissa pystyä vetämään kuusi puhdasta. Lavalla itse esiintyminen on se haaste, ja tanssista tulee myös nauttiakin.  Live-näytöksessä kun ei voi käyttää sijaistanssijaa!

Olipa taas vuodatusta.. Mutta nyt kaikki joilla on hyviä vinkkejä, neuvoja, rohkaisuja ja kokemuksia, kirjoittakaa komenttiboksiin! Kokeilen melkein mitä vaan :)

Videon löysin just, siinä on otteita Paquitasta ja lopussa tietenkin fouetté piruetit. Niistä löytää vaikka mitä hienoja videoita ja tekniikkaa sirkustempuiksi asti - mutta tämä Dorothee Gilbert on yksi mun suosikki-tanssijoista. Hänessä on Tyyliä.


Ylin kuva copyright: Gene Schiavone

3 comments:

  1. Sori, ei vinkkejä, mutta hurjasti tsemppiä sulle!

    m

    ReplyDelete
  2. Kiitti tsemistä :)

    Hain tässä välissä rohkaisua tutulta opelta, siis häneltä joka ryhtyi opettamaan meille näitä alusta alkaen. Muistutti mua että olen vielä alkuvaiheessa ja pitää vaan työstää lisää.

    Siis tuskinpa menen tekemään näitä näytöksessä, mutta kun kyseinen ope tulee takaisin, pääsen taas kunnolla harjoittelemaan. Vuoden päästä sitten 16 putkeen! I dare myself! :D

    ReplyDelete
  3. voi olla että mun neuvot tulee vähän myöhässä, mutta oma opettajani kehotti tekemään fouette harjoituksia silleensä että nousee paraleliin toisen jalan varvas polvessa, ja sitten kun menee alas, eli plie ja suoristaa toisen jalan vaan eteen, eli toisin sanottuna teet fouetten ilman pyörähdystä :)

    ReplyDelete