5.12.11

Joulukalenteri: Kylian's Nuages



Tämä Jiri Kylianin teos Debussyn musiikkiin on niin kaunis, että se menee ihon alle. Tanssijat, Dorothee Gilbert ja Manuel Legris, ovat fantastisia - ja mikä keskenäinen luottamus! Lisäksi yksinkertainen tausta, ja Dorotheella ihanan liukuvärjätty mekko. Sinistä ja valkoista, sopivasti ennen Itsenäisyyspäivää! 

6 comments:

  1. Moikka!
    Hieno tuo video! En yleensä pidä niin paljon tuon tyyppisestä modernimmasta baletista, mutta tämä oli kyllä aivan ihana!

    Sitten mietityttää eräs asia. Olen käynyt Gabriellan alkeistunneilla syksystä asti ja hän on ehdottomasti paras baletinopettaja koskaan. Yksi asia kuitenkin on alkanut vaivaamaan. Kun teemme nopeita hyppyjä paikallaan, esim. kolmannessa vaihtaen jalkaa, niin hän usein laskee tai taputtaa rytmin samalla, kun musiikki soi. Minua vaivaa kuitenkin se, että hän usein laskee eri rytmiin kuin musiikki. En tiedä johtuuko se siitä, että hän yrittää ottaa sen rytmin, missä suurin osa porukassa on, jotta hyppisimme samaan aikaan tai että hän ennakoi hieman, jotta ehtisimme tehdä hypyn sen jälkeen kun hän on sen laskenut, mutta tekisin mieluummin musiikin mukaan. Olen yrittänyt olla kuuntelematta hänen laskemista, mutta se on todella vaikeata, kun hän vielä taputtaa ja siinä menee sitten ihan sekaisin. Kysyisinkin, että oletko itse huomannut tämän? Muuttuuko asia sitten kun mennään perustasolle ja jatkotasolle? Ehkä tämä johtuu siitä, että olemme vielä niin hitaita, että hän laskee hieman hitaammin kuin musiikki. Harmittaa pikkasen, koska musikaalisuus ja rytmitaju ovat ehdottomasti valttejani baletissa, kun taas jalkaa on tosi vaikeeta saada ylös ja olen tosi kankea.

    -Minea-

    ReplyDelete
  2. Kiitos Johanna hirmuisesti noista edellisistä vastauksista, J2 ja J3 tasoja koskien, auttoi tosi paljon! Vielä esittäisin sellaisen kysymyksen, että mahtaisitko muistaa ovatko HTO:n aikuisten J2 verrattavissa Footlightin J2? Itse olen nimittäin tuolla ja kolmostason sekä ykköstason tunneilla käynyt ja nyt jännitän että osaan mennä oikealle tunnille. Kiitos vielä jos jaksat näihinkin vastata!

    ReplyDelete
  3. Tasot riippuvat hyvin paljon opettajista. Esim HTO:ssa Janen J3 on melko vaikea, eikä CT:n tai EM:n tunnit jää jälkeen. Voi olla että paikoitellen tunnit ovat jopa vaikeampia kuin vastaavat tasot FL:ssä. Mutta opettajilla on erilaiset tyylit!

    Toinen asia mikä vaikuttaa tunnin tasoon on se mitä opettaja odottaa ja vaatii oppilailtaan. Tehdäänkö teknisesti vaikeata vain koska taso edellyttää sitä, vai pyritäänkö myös laatuun? Kuinka paljon opettaja korjaa henkilökohtaisesti? Mitkä ovat oppilaiden motivaatio ja valmiudet?

    Kun käyn itse vieraassa koulussa, tai en ole tasoista varma, menen aina "alemmalle" tasoille. Saan tunnista enemmän irti jos voin tehdä vähintään tangon huolellisesti ja täysillä. Haastetta saa ja pitää olla sopivassa määrin - mutten välttämättä halua sitä ekalla tunnilla.

    Jos tunti vaikuttaa liiankin sopivalta, voi aina kysyä opelta josko vaikeampi taso olisi itselle jo se parempi vaihtoehto. Sitten ei tarvi jännittää turhaan :)

    ReplyDelete
  4. Tämä Nuages teki muhunkin tosi syvän vaikutuksen! Olen katsonut sen uudestaan ja uudestaan - sykähdyttävää liikemateriaalia! Kiitos! : )

    ReplyDelete
  5. Hei Iina!

    Jotkut koreografiat vaan kolahtaa enemmän kuin toiset! Vaikka on ihanaa katsoa taidokkaasti esitettyä Ruususta, niin tämä on enemmän mun makuun. :)

    ReplyDelete
  6. Hei Minea!

    Anteeksi että vastaus tulee näin myöhään, olen mennyt vähän sekaisin näitten päivittäisten Joulukalenteri-luukkujen kanssa ;)

    Luulen että tässä tapauksessa opettaja antaa teille laskun siinä kohtaa missä kuuluu ponnistaa - eikä itse hypyn kohdalla. Monille on haastavaa kuunnella sekä musiikkia että muistaa tekniikkaa, ja kuitenkin olis suotava että koko porukka ehtii sarjaan mukaan!

    On tosi hienoa että musikaalisuus on sun vahvuus, se on todella olennaista tanssiessa. Tärkeätä on myös oppia kuuntelemaan opettajaa samalla kun tanssit musiikkiin. Balettitunnilla ei valitettavasti voi pelkästään fiilistellä musiikin tahtiin, vaan pitää ottaa samalla vastaan korjauksia ja ohjeita (ja kehuja!).

    Jatkossa näin avustavat laskut kyllä vähenevät taikka loppuvat, mutta tulee siis sitä kaikkea muuta. Olenpa tanssinut niinkin että opettaja on juossut vieressä huutamassa ohjeita!

    Opettele keskittymään siihen musiikkiin, mistä niin paljon nautitkin - mutta pidä samalla se yksi korva auki opettajalle. :)

    t. Johanna

    ReplyDelete