16.12.11

Shh.. Tsaikovsky

Joulukalenterin 16. luukku aukeaa mun suosikki-variatioon (siis yhteen monista). Tsaikovsky sävelsi tämän musiikin vuonna 1877 viime hetkessä eräälle Bolshoin prima-balleriinalle Joutsenlammen kolmatta näytöstä varten. Mutta koska kohtaus ei ollut alkuperäisessä partituurissa se jäi unholaan - kunnes Balanchine sai luvan käyttää musiikkia omaan koreografiaan. Nimi lienee melkoisella varmuudella kunnianosoitus kuuluisalle maanmiehelle: Tschaikovsky Pas de Deux.

Variaatioita löytyy muutama youtubesta, mutta yleensä "salanimen" takaa. Balanchinen säätiö on erityisen tarkka levitysoikeuksista, ja siksi myös balettiryhmien promovideot ovat aina erityisen lyhkäisiä kun Balanchinestä on kyse. En voi arvata mitä Herra B olisi itse ollut mieltä balettiensa leviämisestä sosiaalisen median kautta - ehkä hän olisi kuitenkin ollut mielissään siitä? Onhan se niin että kirjailijan tuotantoa voi lukea satoja vuosia kirjoittamisen jälkeen, mutta balettia pitää nähdä tanssittavan!

Sen ja Balanchinen kunniaksi oheinen video. Tanssijat ovat youtubessa jaetun tiedon mukaan Joseph Philips (ABT) ja Anna Sophia Scheller (NYCB). Psst.. kun huominen 17. luukku aukeaa on luvassa erityinen herkkupala samasta baletista!

4 comments:

  1. 5.46 --> ehdoton lempparivariaatio :) Mitä maailma olisikaan ilman Tchaikovskya!

    ReplyDelete
  2. Mua naurattaa se ajatus että "hei pupu oota mä väsään sulle äkkii jonkun biisin" ;D

    Tätä ja sitä Baryshnikovin tulkintaa vertaamalla tajuaa miksi Misha on supertähti: onhan JP tässä tietysti huikean taitava, mutta MB kertoo tanssillaan myös tarinan, ei vain esitä upeaa tekniikkaa.

    ReplyDelete
  3. @Kris - Juu, Tsaikovskya saamme kiittää mahtavasta, ihanasta ja liikuttavasta musiikista! Ja osas tuo herra Balanchine tehdä hienon tanssin tähän.. :)

    @Aija - Heh, priimoilla on ollut valtaa silloin! Ja Misha on Misha. The Man. Artisti. Luonnonoikku. :)

    ReplyDelete
  4. Ja Misha on, niin klisee kuin tämä onkin- esiintyjänä valtavan nöyrä, ei esitä (esittele) itseään, vaan sitä kulloistakin teosta. Ja juuri siksi koskettava, kiinnostava, valloittava...

    ReplyDelete