28.3.11

Fouettés - Here I come!


Ihmeiden aika ei ole ohi.. Olin tänään tavan mukaan balettitunnilla, ja C laittoi meidät taas harjoittelemaan niitä "ihania" fouetté-piruetteja. Jotka ovat siis vain ihania ja upeita jos ne osaa. Tai voishan niitä tehdä joku mun puolesta, ja vaihdetaan sitten vain pää erikoistehosteiden avulla.. ;) Oli miten oli, fouetté-pirtsan kanssa olen vielä alkutekijöissä. Tajuan kyllä jotenkuten jo teorian ja olen  saanut harjoitella erittäin hyvän opettajan ohjauksessa, mutta puhtaasti olen silti pystynyt tekemään korkeintaan kaksi. Siis alle tupla-piruetti ja päälle kaksi fouettéta plus siisti lopetus. Vaikeinta mulle on säätää sen ekan piruetin nopeus, siten että saan tehtyä kunnon plien ennen kuin secondiin avaava jalka ehtii viedä mut pois akselista. Välillä meno on ollut aika villiä..

Anyway, tänään päästiin siis taas pyörimään. Ope vaan heitti että tehkää, ja ainakin 16 tai vähintään kahdeksan. Siinä ne ohjeet olikin. Mä en usein avaa suutani tunnilla (en melkein koskaan, ellei ope kysy jotain meiltä), mutta siinä kohtaa puhuin. "Anteeks, mut mun maksimi on ollut vasta kaksi.." Tarkoitin sillä sanoa  että yritän kyllä, mutta ei pidä odottaa mitään. Siihen ope, että tee sitten neljä. Ja että klassiseen balettiin kuuluu myös temppujen tekeminen (ja kuvittelenko vaan vai oliko äänensävy hieman ivallinen?). Kas kun mä olen aina ajatellut että aikuisen tanssijan kuuluisi ensisijaisesti oppia mahdollisimman puhdas tekniikka,  ja sitten tanssia. Siis todella tanssia. Tietty fouettét ja muut vastaavat ovat osa baletin liikekieltä, sokerina pohjalla ja silleen, mutta se ei tee tanssin harrastajasta luuseria jos kaikki temput ei kuulu repertuaariin.

(POST EDIT: yksi kommentoija käsitti vähän väärin, enkä selvästikään ilmaisut itseäni hyvin. Tarkoitin sanoa että aikuisen ei tarvitse treenata otsa rypyssä temppujen perässä, vaan että hänen pitää saada keskittyä puhtaan tekniikan opetteluun ja itse tanssimiseen! Mä kirjoitan näitä välillä yömyöhään, ei aina pysy näppis ajatusten perässä. En todellakaan ole sanomassa että aikuinen harrastaja ei saisi nauttia tanssimisesta ja ilmaisusta jos ei ole ensin opetellut täydellistä tekniikkaa. Sehän olis ihan bullshittiä. Ja mä en myöskään ymmärrä niitä joitten mielestä aikuisten harrastajien ei kuuluis missään nimessä mennä esiintymään, ei edes oppilasnäytökseen, koska se on heidän mielestä tosi noloa! Mutta ei kukaan meistä kuvittele olevansa joku balleriina, tehdään vaan parhaamme. Miksei aikuinen saisi nauttia esiintymisen huumasta?)

En tiedä, ehkä tämä ope ajatteli etten ole koskaan viitsinyt harjoitella tai että olen vaan avuton/lahjaton kun en osaa vielä? Hei, mä en oo tanssinut lapsesta saakka! Haluan kyllä tehdä töitä ja oppia, kunhan saan myös jotain koutsausta ja aikaa. Mutta tiedättekö mitä? Mulle tuli niin "whatever"-fiilis, etten ottanut yhtään paineita, ja muistelin vain mitä mun toinen ope oli takonut mulle kroppaan.. Musiikki alkoi, ja kun sain kerrankin hyvän tuplan alle fouettét vaan lähti pyörimään! Tein koko musan edestä, enkä ole koskaan tehnyt niin monta putkeen! Hittolainen! Mun teki oikeesti mieli huutaa opelle että hei tää oli parasta multa so far! Etenkin kun odotin jotain palautetta, ja erityisesti korjausta. Tiedän varsin hyvin että ne eivät olleet puhtaita, luultavasti aika karseita, mutta pääsin ympäri - ja vieläpä mun huonommalla puolella. 

Parasta kuitenkin että tiedän nyt.. Fouettét eivät ole mulle mahdottomia sittenkään. Nyt tarvii enää hioa niitä kauniiksi - siinä sitä onkin tekemistä. Ja se on tosi hyvä juttu, sillä mä rakastan baletin treenaamista yli kaiken!

Tähän loppuun vielä yksi hieno variaatio, POB:n Dorothee Gilbert tanssii:


Kuva ylinnä: Anastasia Matvienko, Mariinsky, rehearsal photo. © Gene Schiavone

21 comments:

  1. Onnea, joskus vaan napsahtaa, kun ei ajattele liikaa ja antaa mennä! :)

    ReplyDelete
  2. Kiitti JV, toivon että napsahtaa jatkossakin :)

    Muistin just yhen vanhan biisin: If you love something, set it free!

    Kun ei pidä liikaa kiinni, saakin enemmän takaisin..

    ReplyDelete
  3. Onneksi olkoon onnistuneesta suorituksesta!

    Siita Finis Jhungin videosta, tilasin Centerwork level 2:sen eli advanced beginner.

    ReplyDelete
  4. Onnea onnistumisesta!
    Hyvää tekstiä taas Johanna.

    ReplyDelete
  5. Anna mennä! :D Yleensä aivottomana sujuu paremmin kun ei turhia puristele.

    ReplyDelete
  6. Olet varmastikin varsin hyvä tanssija, osaat analysoida itseäsi. Itse en siihen vielä kykene, josko koskaan kykenkään. Mutta ei se mitään, pääasia on nauttia baletista. :)

    ReplyDelete
  7. Kiitos Noora, Kaisa ja SS! :))
    Se oli kyllä enemmän onnistnut yritys kuin suoritus, mutta jostain sitä on aloitettava!

    @Noora, miten sujuu tunnit? Onks siitä FJ:n dvd:stä ollut apua sulle?

    @SS Hahaa :D Luin joskus että ne jotka rakastavat tanssia liikaa on enemmän aivoja jaloissa kuin päässä! Pitää jättää toi turha analysointi tuntien ulkopuolella ja antaa jalkojen viedä :)

    ReplyDelete
  8. Hei anoyymi :)

    Jaa-a, että "varsin hyvä" tanssijako? Saaks mun jutuista sellaisen vaikutelman? Olen sitten kyllä parempi kirjoittaja kuin tanssija.. ;)

    Mulla on kyllä ollut tuuria siinä mielessä että olen saanut harjoitella jo varhain tosi hyvien tanssijoiden, ja myös ammattilaisten kanssa. Mulle oli siten alusta asti selviö että nämä tulevat, entiset ja nykyiset pro:t ovat ihan omaa luokkaansa. Tiesin etten tulisi koskaan yltämään heidän tasolleen! Nytkin mun tunneilla käy aikuisia harrastajia jotka ovat tanssineet lapsesta asti ja jotka ovat fyysisesti mua huimasti lahjakkaimpia. Ei mua siltikään hävetä olla siellä. Päinvastoin!

    Itse asiassa olen nyt huomattavasti parempi kuin 2 v sitten. Ja jos vertaa siihen 20v aloittelijaan joka joskus olin, niin okei - siihen nähden olen kyllä "varsin hyvä" tanssija!

    Itse-analyysista tämän verran: se kehittyy ajan myötä - jos on riittävän kiinnostunut, jos on hyviä opettajia, ja jos viitsii vähän lukea myös teoriaa. Mutta voi sitä mennä tunnille myös nollautumaan, eikä sen jälkeenkään tarvi välttämättä miettiä tanssimista sen enempää. Jos kuiteskin haluat analysoida, suosittelen alkuuun tanssi-päiväkirjan pitoa. ON myös hyvää kirjallisuutta, mutta siihen palaan jonkun toisen kerran.

    Totta on tämä: pääasia on nauttia harrastuksestaan! :)

    ReplyDelete
  9. Hei Iepukka :) Miten sie oot taas sattunut täsmälleen samaan aikaan kommentoimaan? Hauskaa!

    Mites, eikös sun repertuaariin ehtinyt kuulua tuo fouetté-pirtsa? Vai oliks sulla joku muu suosikki-inhokki?

    Pitäiskin tehä joku postaus näistä :D

    ReplyDelete
  10. No jos tolla periaatteella lähtee, että aikuisen tulee oppia ensisijaisesti erinomainen tekniikka ja sitten vasta tanssia, niin moni ei koskaan yltäisi siihen tanssin tasolle. Mielestäni aikuisten ei tarvitse enää otsa rypyssä harjoitella ja analysoida vaan tekniikkaa, vaan päästä myös tanssimaan ja ilmaisemaan itseään tanssin avulla, vaikka se tekniikka ei olisikaan täydellistä, ei meistä enää joutsen prinsessoiksi oopperaan kuitenkaan ole.

    ReplyDelete
  11. Hei anonyymi :)

    Ohoh, nyt en näköjään kirjoittanut lainkaan ymärrettävästi. Jos olet lukenut mun muita postauksia, niin pitäsi kyllä olla aika selvä että baletti on mulle todellakin muuta kuin pelkkää tekniikkaa. Tarkoitin tuossa sanoa että aikuisen nimenomaan EI tarvitse treenata otsa rypyssä temppujen perässä, vaan että aikuisen harrastajan tulisi saada oppia puhdas tekniikka YHDESSÄ tanssimisen kanssa. Siis Tanssia isolla T:llä ja Tunteella :)

    Baletissa nämä kun tapaavat kulkea käsi kädessä, siis tekniikka ja ilmaisu, muissa lajeissa ollaan ehkä, ehkä vähän rennompia asian suhteen. Puhtaalla tekniikalla tarkoitan myös anatomisesti oikeata työskentelyä, baletti ei nyt ole mitään luonnollista liikuntaa.. Ja puhdas tekniikka alkaa tietty ihan ekasta pliestä, tendusta.. Kun näihin paneutuu, kaikki muu on paljon helpompaa. Myös se Tanssiminen. Ja sitä pitääkin olla alusta asti! En siis missään nimessä tarkoita että tekniikka ennen ilamisua.

    En tiedä oletko ollut koskaan esim Marie-Pierren tunnilla? Siellä saa tanssia ihan tosissaan jo alkeistunnilla, ja etenkin ne lopun reverancet (jotka olen nähnyt lasioven läpi) ovat tosi kauniita. En yhtään ihmettele niitä onnellisia ilmeitä jotka sieltä purkautuu. Meillekin M-P sanoo useasti että hän haluaa nähdä tanssijoita, ei robotteja! Mutta se ei sulje pois teknisten asioiden työstämistä. Ope voi korjata mun kantapään asentoa ja kehottaa samalla antamaan jotain itsestäni - ilmaisemaan.
    Rakastan just näitä tunteja yli kaiken.

    Ja hei, myös aikuisilla on erilaiset motivaatiot tanssia ja eriaisia tapoja oppia. Mulle tiukka treeni korjauksineen ja jälki-analysointineen sopii oikein hyvin, jollekin toiselle ei. En siltikään tanssi otsa rypyssä. No, ehkä joskus ihan vähän ;) Mutta jos haluat tietää miten itse koen tanssimisen, lukaise tämä:

    What do you feel when you dance?"

    Tanssi, iloitse, nauti! :)

    ReplyDelete
  12. Jokaisella harrastajalla on varmasti omat ajatuksensa miten haluaa treenata. Itselläni lähtökohtana on oppia juurikin baletin tekniikka, niin puhtaasti kuin se minun vartalollani on mahdollista. Tanssimisesta en edes unelmoi, se tulee minulle sitten tekniikan myötä, jos on tullakseen. Eikä tämä minun ajattelutapani mielestäni yhtään väheksy baletin taiteellisutta, itselläni on vain nämä lähtökohdat.

    Haluan oppia oikeat balettitermit ja todellakin miettiä ykstyiskohtia ja vartalon pieniä linjauksi tehdessäni kaikkia liikkeitä. Arvosta opettajia jotka vaativat kunnollista tekniikkaa myös aikusena aloittaneilta, siitäkin huolimatta, sanotaan tämäkin nyt sadannen kerran, että meistä ei voi ammattilaisia tulla.

    En ymmärrä miksi jotkut aina haluavat painottaa aikuisilla tanssia/taiteellisuutta/ilmaisua ennen tekniikkaa. Oikea ja vaativa tekniikka nyt vain kuuluu balettii, jos ei siihen halua paneutua, pitäisikö miettiä menemistä jollekkin luovan tanssin tunnille, missä voi sitten antaa ilmisun vapaasti kukkia.

    Ja nyt siis puhuessani tekniikasta, olen samaa mieltä että ilmaisu tietenkin on osa sitä, emme todella halua olla robotteja, mutta ajattelen myös että ilmaisu tulee juurikin niistä pienistä linjoista, käden ojennuksista, pään asennoista ja katseen suunnista.

    Oho, liian aikaista kommentoida (klo 7.15), kun tuli taas tälläinen ryöpsähdys, mutta toivottavasti joku tajusi pointtini... :)

    m

    ReplyDelete
  13. Ja olennainen siis tietenkin unohtui edellisestä, eli onnea fouettéista! :)

    m

    ReplyDelete
  14. Hei "m" :)

    Asiaa! Kiitos "m" mainiosta kommentista, en voisi olla yhtään enempää samaa mieltä! Käytiin tästä eilen mielenkiintoinen twiittailu tanssijoiden ja opettajien kanssa. Yleinen mielipide oli se, että balettia ei voi aikuisenakaan treenata ilman jatkuvaa pyrkimystä kohti mahdollisimman puhdasta tekniikkaa.Yhden twitterin sanoin: "If you don´t want to put in the work, you can go express yourself (somewhere else)!" :D

    Niin kuin sanoitkin, baletissa tekniikkaa on olennainen osa tanssia. Se alkaa ensimmäisestä pliestä ja ensimmäisestä tendusta. Jokainen nilkan ojennus, käden liike, kurotus ja hengitys on jo tanssia.

    Baletille niin olennainen vartalon plaseeraus, siis linja, eli "la ligne" on kaiken a ja o. Ilman sitä se ei ole balettia, ilman tekniikan loputonta hiomista sitä ei tule. Tekniikkaa on myös kaikki baletin askeleet, hypyt ja asennot ja niitten saumaton, sujuva ja soljuva yhteenliittäminen. Tähän tähdätään ekasta tunnista alkaen.

    Itse kukin kykenee treenaamaan niin että löytyy se oma maksimaalinen "suoritus". Se on pitkä prosessi,loputon matka ylä- ja alamäkineen.Mutta jos siitä tekemisestä ei nauti, kannattaa miettiä jotain muuta. Toisaalta aikuisena sitä myös ymmärtää paremmin teorian, eli tanssimista voi miettiä myös syvällisemmin anatomian tai fysiikan kautta.

    Baletti on taidetta, mutta se on myös tekniikka- ja taitolaji. Kukaan ei ole väittänyt että baletti olisi helppoa.

    Kuten sinä, myös minä arvostan näitä baletinopettajia yli kaiken - siis nämä jotka eivät aliarvioi aikuisen harrastajan potentiaalia ja jotka ottavat myös meidän ambitiot tosissaan. Joo, tiedän että musta ei tule prota. Se ei vaan ole mikään syy olla tekemättä omaa parastaan!

    M-P:n sanoin: there are no in-betweens, you do your maximum.. Turn out, stretch the knee, heel forward, back long! Present yourself, be beautiful, give me something.. Move, breathe, elongate.. Dance!"

    Tulipa postauksen verran kommenttia..
    Kiitos sulle! :)

    ReplyDelete
  15. Olen se ensimmäinen nimetön, joka kommentoi postaustasi. Olen samaa mieltä, että baletti on tekniikkaa ja se on tärkeää, koska ilman sitä baletti ei olisi balettia, mutta...
    Meidän monien vartalo vaan ei satu olemaan anatomisesti ideaali balettiin... Voit treenata tekniikkaa vaikka kuinka paljon, mutta kehon rajoitteilla ei koskaan pääse täydelliseen tekniikkaan ja voi silti tanssia ja nauttia tanssimisesta ja tuntea olevansa yhtä musiikin kanssa.
    Harvalla meistä aikuisista aukikierto on 180 ja tuskin siihen koskaan päästään, vaikka kuinka treenataan, alaselkä on liian jäykkä, joten arabeskeistä ei saa korkeita ja kauniita, ja suurella osalla jalka ei nouse eteen eikä sivulle 90 astetta developeissa... ok, siihen tarvitaan ehkä lisää voimatreenausta, lisää notkeuttakaan ei olisi pahitteeksi.

    Valitettavasti meillä täällä kehäkolmosen pohjoispuolella ei ole yhtä upeita opettajia kuin teillä ja yhtä paljon valinnanvaraa tunneissa, mutta mielestäni minulla on kaksi ihan omalle tasolleni hyvää opettajaa. Täällä vaan ei ole kauhean yleistä se, että saisi joka tunti henkilökohtaisia korjauksia, vaan korjaukset osoitetaan yleensä koko ryhmälle. Liekö ajatuksena se ettei nolostuteta aikuisia ja toiseksi 60 minuutin tunnilla aika on hirmu rajallista. Mutta esiintymään pääsee kaikki halukkaat.

    ReplyDelete
  16. Cabriole-hyppyjen treenaaminen on nyt ohjelmistossa, ja olen niin solmussa tunnilla kun olla ja voi. En vain tajua, miten on mahdollista ehtia lyoda jalat yhteen ilmassa ja sitten viela laskeutua siististi. FJ:n videosta olen katsonut vain pari harjoitusta, adagiota enimmakseen, joten en viela osaa sanoa mitaan. FJ olisikin varsinainen ihmeidentekija, jos se sais mut sun kanssa samalle tunnille :) (a girl's gotta dream). Haaveilen taalla M-P:n tunnista....

    ReplyDelete
  17. Hei anonyymi :)

    Kiva ettei meidän vasta-argumentit karkoittaneet sua! Ymmärrän oikein hyvin mitä tarkoitat.. Aikuiset treenaajat valikoituvat balettiin oman kiinnostuksen kautta, ei siksi että kroppa olisi jotenkin erityisen sopiva. Harvan vartalo on ideaali, mutta omankin kropan kanssa voi huimasti edistyä. Sitä paitsi, myös ne ammattilaiset pitävät täydellisyyttä vain saavuttamattomana tavoitteena..

    Mä aloitin 20 vuotiaana, mulla ei ole 180 aukikiertoa. Ihmisen aukikierto määräytyy viimeistään n 12 vuotiaana, sen jälkeen voi vaikuttaa ainoastaan siihen että käyttää oikeita lihaksia. Eikä aukikiertoa pidä ikinä pakottaa polvista tai nilkoista! En ole myöskään luonnostaan notkea, mutta venyttelen joka ikinen päivä. Kaikki on parantunut, vahvistunut ja notkistunut pikku hiljaa. Se vaatii kyllä sitkeyttä ja tavoitteellista treenausta,ja sitä korjaavaa opettajaa joka on juonessa mukana myös.. :)

    Jopa 17 vuoden harrastamisen jälkeen tulee asioita eteen mitkä olin aina kuvitellut mulle mahdottomaksi. Sain esim vasta noin 2 v sitten jalan arabeskissa riittävän korkealle jotta pystyin venyttämään sitä tangossa takana.Ja se toinen venytys missä jalka otetaan käteen ja viedään eteen ja sivulle? Ennen tuskaa, mutta nyt tykkään jo vähän esitellä sitä ;) Olen myös nyt vasta opettelemassa niitä fouetté pirtsoja, ja paljon muutakin uutta ja jännää!

    Älä ala-arvioi omaa potentiaaliasi, äläkä vähättele sitä mitä jo pystyt tekemään. Arabeski on kaunis silloinkin kun jalka on matala, ja kun developpé tehdään siististi 90 asteen korkeudella (tai 45) se ei ole yhtään vähemmän taidokasta. Puhtaan (huom. ei siis täydellisen)tekniikan harjoittaminen ei edellytä perfectiä fyysistä sopivuutta, vaan ainoastaan työtä ja rakkautta tanssiin..

    Tsemppiä ja nautinnollisia tansseja sulle :)

    ReplyDelete
  18. Hei Noora!

    Cabriole-hyppy on mun yksi suosikkeja, paitsi jos se pitää tehdä taakse.. Mä lähden siihen niin etten kauheesti mieti, mutta kun vika/alajalka ponnistaa, toinen on jo ylhäällä.. ja sit tuon molemmat yhteen. Ylempänä oleva jalka alas ja alempana ylös, ja mua auttaa ajatella sitä "näpäytyksenä". Näitähän voi tehä joko isosti taikka pienesti ( ja siitä välistä).. Jos se on iso, "ylimpänä" oleva jalka aukeaa tosi isoon asentoon.

    Viime vuoden kevätnäytöksessä mulla (ja kahella muulla) oli sisääntulona just noi cabriolet.. ainoa kohta josta olen myös videolla vähä ylpeä itestäni.. :)

    Hei, oisko sulla mahis käydä FJ:n live tunti? Se ois aika makeeta :) Mä tykkään lukea sun tuntikokemukista siellä.. miksei sulla oo muuten omaa blogia? Tulisin heti lukijaksi! Ja joku kerta ollaan vielä samalla tunnilla! :)

    ReplyDelete
  19. Täällä taas kommentoimassa :D

    Teinixinä taidettiin jonkun verran fouetté-maailmaan sekaantua, mutta tänä vuonna ei ole edes kokeiltu. Perusmallin pyörimisiä vaan (eniten en dehor). Mutta toisaalta hyvä niin, koska mulla on vähintään joka toinen viikko fokus kadoksissa :P Tiedän kyllä mistä se oikeastaan johtuu, mutta niitä harjoituksia tehdään määrällisesti niin vähän, ettei siinä ehdi aina kerätä itseään kokoon uusiksi. Mulla tahtoo se työskentelevä kinttu irrota liian aikaisin tukipilarista, sitten hajoaakin jo mukavasti koko setti :D

    p.s. Mulla on viharakkaus-suhde jalan nostoihin sivulle. Ei nouse, mut periksi ei anneta! :)

    p.s. vol.2 Meillä ei oo kohta 2 viikkoon ollut tunteja. Meen huomenna alkeistunnille, että pääsee vähän fiilikseen :)

    ReplyDelete
  20. Hei iepukka!

    Fouetté-pirtsoja ei vedetäkään ihan hatusta, tai sitten mulla on vaan väärä hattu! Mutta musta on hyvä jos tehdään valmistavia harkkoja ennen, esim tupla en dehors joka aukeaa jalka sivulle (ja plie). Tai tupla alle ja siisti 1 kierros ympäri. Ja paljon harjoitusta tangossa, eri tempoilla.. Mulla taitaa olla sama ongelma kuin sulla, siis sen jalan kanssa. Pitää oikeesti uskaltaa pyöriä se loppuun, vaiks joskus menis ylikin.. Sen sijan että jalka laskee tai irtoaa, kokeile nostaa ylemmäks?

    On se kyllä niin että piruetit tulevat vain tekemällä. Toivottavasti saat treenata taas kunnolla!

    Viharakkaus-suhde balettiin.. sitähän se välillä on :P Jalat ei lähe nousuun vaiks kuin haluais.. Mutta se onkin tosi hidasta hommaa! Jos kerralla tähtää vaan yhen sentin korkeammalle, niin ei iske niin kauhee epätoivo! Oikean jalan kanssa olen kyl jo melkein luovuttanut, en tiedä mikä siinä mättää.. Tympii kun opet tulee viereen ja käskee nostaan, ja mä nostan jo niin että verisuoni katkee päästä!

    Mut periksi ei anneta, ei todellakaan! :)

    ReplyDelete