6.3.11

Sunnuntai tanssien käy : )

Kuva löydetty täältä

Olen kohta viimeinen mun koko tanssiyhteisöstä joka ei ole nähnyt Black Swania. En siis lähde siitä tässä kirjoittamaan, vaikka olenkin ehtinyt kommentoida siellä sun täällä - näkemättä koko elokuvaa! Se on se huono puoli netissä, että näkee ja lukee ihan liikaa liian aikaisin. Ja kun seuraan monia tanssiblogeja muutenkin, en ole voinut välttyä muitten arvioista ja mielipiteistä. Tietenkin olisin voinut olla klikkaamatta kaikkia trailereita ja tehoste-reelejä, mutta en ole koskaan pystynyt vastustamaan spoilereita! TV-sarjoistakin haluan tietää etukäteen jos jossain osassa tapahtuu jotain erityisen jännää, etten vaan missaisi mitään.. En siis postaa nyt mitään Aronowskyn psykologisesta kauhu-trilleristä, enkä mitään Natalie Portmanin näyttelijän taidoista saatikaan hänen ballerina-uskottavuudestaan. En edes laita sitä parasta spoiler FX-reeliä tänne, se joka paljastaa kuka oikeasti tanssii - koska se piru vieköön melkein paljastaa koko juonenkin. Mutta: jos joku haluaa sen linkin anyway, laittakaa kommenttiboksiin palautetta :)

Toinen penkki-baletti mikä jäi tänään taas väliin, on se Bolshoi Baletin Don Quijote live esitys. Siis se joka näkyy ympäri maailmaa valituissa leffateattereissa. Laskin tänään rahojani ja päätin käyttää 11 euroa sunnuntain balettituntiin mielummin. Ja ne toiset 11 euroa (siis puolet siitä leffalipusta) lisään Kansallisbaletin näytöksen lippuun! Haluan todella nähdä sen Kenneth McMillanin Manonin. Niin, menin siis pitkästä aikaa Aleksanterin teatteriin treenaamaan, sinne alimman kerroksen "Puutyöhuoneeseen".  Yleensä tunnit ovat vanhassa Isossa Balettisalissa, siis siellä missä ennen treenasivat kaikki Kansallisbaletin tanssijat, tosin nyt Svenska Teatterin remonttievakko on karsinut muitten salivarauksia. Puutyöhuone on kapea, ja peiliä riittää vaan puoleen väliin mutta teattereissa on aina oma jännä tunnelmansa. Toivottavasti meidän kevätnäytös pidetään tänäkin vuonna siellä!

Sunnuntain baletti oli aika laid-back mutta silti nopeatempoinen ja hikinen. Rento sikäli että opettaja ei juuri korjaa tangossa, ja keskelläkin antaa lähinnä yleisiä ohjeita. Pidemmän päälle se ei toimisi mulla koska kaipaan ja tarvitsen palautetta, ja välillä tiukkaakin ohjausta. Vaihtelu kuitenkin virkistää! Tykkäänkin erityisesti tämän opettajan petit allegrosta, siinä pitää olla todella skarppina kun suunnat vaihtuvat lennossa. Opettaja on saanut paljon vaikutteita mm. amerikkalaiselta David Howardilta, se näkyy mm. hyvin musiikin  fraseerauksessa ja aksenteissa. Yksi nopea pikkuhyppy-sarja meni näin:

5., oikea jalka takana: assemblé - changement - assemblé - changement - glissade - assemblé - changement 2x, sitten edestä taakse: assemblé - chang. - assemblé - chang. - glissade (siis etujalka vie) ja assemblé taakse  - nopea pas de basque + assemblé glissee toiseen suuntaan. 

Sarja on aika ovela koska se on tosi nopea ja epäsymmetrinen. Siinä kohtaa kun tulee pas de basque, lähtee tosi helposti tekemään ne 2 changementia sen sijan. Petit allegro ei tällä kertaa ollut opettajan vaikeammasta repertuaarista, mutta tässäkin hyppysarjassa pitää todella ennakoida ja olla koko ajan jalkojen "päällä"! Muuten oli jännää koska olin viimeksi tämän opettajan tunneilla noin puoli vuotta sitten - huomasin nimittäin että olen niistä ajoista oikeasti edistynyt! Oliskohan Marie-Pierren tunneilla jotain osuutta asiassa? Tosin, kun on eri ympäristössä tekemässä erilaisia asioita, niin sitä näkee itsensä ihan uusin silmin. Ja kai sitä edistyy kun käy tunneilla ja ottaa korjauksia vastaan.. 

Vaikka viime perjantain ei mennyt ihan niin nappiin. Tunti oli tavallista vaikeampi, ja M-P vielä tavallisesti tiukempi (silloinkin on ihan symppis!). Kun kokeilin tangossa jotain itsekseni (siinä kohtaa kun vaihdetaan puolia ja ope antaa ensin yleisiä korjauksia), niin hän katsoikin ja näki heti virheeni. Busted! "What did you just do wrong?" Ja minä naama punaisena, että "ööh, jalkaterän asento kai (in English).." Eikä siinä auttanut kuin tehdä uusiksi ja paremmin. Sama kun tehtiin piruetteja tangossa, ja 5:stä ei ihan onnistunu. Olkapäät nousi ylös ja polvi ei ollut suorana, siis ihan disasteri. M-P neuvoi ja tein kunnes toimi. Oltiin molemmat iloisia siitä sitten :). Keskellä tehtiin muuten sairaan ihana Balanchine-tyylinen adagio, voi että se oli upea. Sen verran muistamista että itse tanssiminen ja eläytyminen jäi vielä aika vajaaksi, mutta ensi perjantaina saadaan tehdä sama sarja uudestaan. Yay!

11 comments:

  1. Täällä ilmoittautuu yks, joka Ei oo nähnyt ko. leffaa vielä :D Kunhan ny ehtis...

    ReplyDelete
  2. Hei!

    Tätä tahtia näen leffan vasta dvd:llä :D
    Ja nyt mulla on lisäksi lainassa dokkari "la danse", 100% oikeeta tanssia ilman erikoistehosteita ;) Ei just kerkiä muuta kattoa!

    ReplyDelete
  3. Kiitos Johanna mielenkiintoisesta blogista! Olen viime syksynä aloittanut aikuinen baletin harrastaja. Olette Krisin kanssa kehuneet niin kovasti M-P:tä, että haluaisin päästä kokeilemaan hänen tuntiaan. Tiedätkö millainen hänen alkeistuntinsa on? Onko se suunnattu aikuisille vai nuorille?

    Anni

    ReplyDelete
  4. Hei Anni!

    Kiva että tykkäät lukea :)))

    Kaikki Marie-Pierren tunnit ovat suunnattu aikuisille! Se alkeistunti on just ennen mun omaa tuntia, ja arvioisin ikähaarukkaa 17 -40+ vuotiaaksi, keski-ikä ehkä jotain 25?

    Koska tunti on alkanut viime syksynä, se on varmaan just sopiva sulle! En ole koskaan seurannut koko tuntia, mutta siellä tehdään jo ihan kunnon tasoon sopiva tanko, muttei sentääs vielä poikki salin hyppysarjoja. Ensi perjantaina olen ajoissa paikalla, niin voisin kyllä vaklata koko tuntia ;)

    M-P on erityisen tarkka, paljon korjaava ja kannustava opettaja. Ja todella symppis! Tunti on usein aika täynnä, ja se tietenkin vaikuttaa siihen mitä hän ehtii, mutta siellä saa silti aina jotain huomiota :) Mene ihmeessä kokeilemaan!

    Johanna

    ReplyDelete
  5. Hihii, mun yksi soitto-oppilas kerto tänään käyneensä kattomassa Black Swanin - kyselin tietty heti paljon kaikkea :D Tää huolestui paljastaneensa liikaa juonesta, mut sanoin, ettei mua ikinä haittaa semmoinen :) Nyt kutkuttaa ehkä vielä enemmän nähdä se!

    ReplyDelete
  6. Luin tänään just Oliviasta että "Natalie on tanssi-taustansa takia fyysisesti pätevä rooliin". Tanssitaustalla tarkoitetaan siis sitä lapsena harrastettua balettia, jota NP kävi 13 v asti (ei kuitenkaan kärjille asti). Kuitenkin hän jo samanikäisenä teki ekaa elokuvaa, joten kovin intensiivistä tuskin oli.

    Mua vaan ärsyttää tuollaiset kommentit naistenlehdissä - siis ettei tehdä mitään kunnon taustatutkimusta! Muuten minä ja 100 mun kaveria oltais kaikki fyysisesti päteviä esittämään uskottavasti huippuballeriinaa.. Ja me kuiteskin ollaan käyty koko ajan treenaamassa, ja monet osaa myös ihan ite vetää ne fouette-piruetit! Eikä kukaan kuvittele olevansa jotain muuta..

    Okei, tää ei siis liittynyt Anni sun postaukseen mitenkään ;) Oli vaan tarve vuodattaa jonnekin. Kerro sitten arviosi kun olet nähnyt elokuvan, jookos?

    ReplyDelete
  7. Ja nyt tarkoitinkin iepukkaa :)

    Mene kommentit jo sekaisin..

    ReplyDelete
  8. Ja mun silmään Natalie ei kyllä ollut "fyysisesti pätevä" rooliin. Taidan kyllä olla todella kriittinen katsoja, mutta mua kyllä häiritsi etten kokenut Portmanin tanssikohtauksia uskottavina. Tai Mila Kuniksen. Tai ehkä mua vaan häiritsi se tieto että ne ei ole oikeita tanssijoita. Noh, mene ja tiedä..

    Muakin huvittais ehkä kokeilla M-P:n tunteja, en vain ole Footlightilla ennen käynyt, jospa sinne alkeisiin joskus uskaltautuisin... Harmi jos tunti on kauhean täynnä.

    m

    ReplyDelete
  9. Olen lukenut monen ammattitanssijan kommentteja tuosta. Näkee heti jo käsistä ja sormista ja koko olemuksesta ettei mene täydestä - ja sehän on ihan selvä! Oikeat balettilaiset aloittavat n 7-9 vuotiaina ammatillisen treenauksen, ja sitä vuosikymmenien työtä ja vartalon muokkausta ei vaan voi feikata. Jos meiän tunneille sattuu tulee joku pro, niin sen tunnistaa jo ennen kun tekee yhtään mitään!

    Tule ihmeessä Footlightiin! Kannattaa oikeesti kokeilla kaikkia kouluja, monet käy useammassa muutenkin. Mäkin on treenanut täällä sekä Footlightissa että opistolla että tanssivintillä.. Tekee hyvää saada uusia vaikutteita. Ja Footlightissa on todella hyvät studiot, tilavia (ei pylväitä keskellä) ja toimistossa saa henk.kohtaista palvelua. Ja M-P:n lisäksi siellä opettaa myös Gabriella, joka on mun toinen ehdoton ope-valinta! Tosin hän on vielä mammalomalla, mutta tulee kyllä viimeistään syksyllä takaisin. Myös muut opet on ihan jees, mutta nämä kaksi ovat first class ja deluxe :)

    Olis kyllä hyvä idea tulla sinne M-P:n tunnille mahd pian, kun en ole kuullut mitään siitä jatkaako syksyllä.. Siksi ei pidä missata!

    Johanna

    ReplyDelete
  10. Oi NYT olisi kyllä pakko päästä kokeilemaan M-P:n tuntia! En vain ole Helsingistä, joten saa nähdä koska onnistuu lapsenhoito ja muiden kuvioiden takia. Olen käynyt vuoden vaihteesta asti kahdesti viikossa tunneilla, mutta loppukevään joudun tyytymään kerran viikossa tuntiin, kun toisen tunnin opettaja joutui palaamaan äkillisesti kotimaahansa ja vähäisen oppilasmäärän takia ei korvaavaa opettajaa hankittu. Olen niin pettynyt, kun haaveissa on ollut lisätä tunteja ei vähentää.

    Anni

    ReplyDelete
  11. Hei Anni!

    Ja voih ei.. Ymmärän kyllä tuskaasi. Sekin on jo ikävää kun opettaja lähtee, mutta ettei edes saa toista tilalle! Meiltä vedettiin yhen toisen open jatko3 baletti pois vähäisen määrän takia, josta olin aika näreissäni. Hesassa on tietty muitakin vaihtoehtoja, aina ei vaan osu taso/ope/kellonaika kohalle.

    Toivottavasti saat järjestettyä itsellesi aikaa ja treenia!

    ReplyDelete